1 133 628 läst · 11 023 svar
1134k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Börjar det inte bli dyrt att få tag i folk som hanterar assembler?Jonas Persson skrev:Stordatorn fyller en uppgift som andra datorer inte klarar. Dess driftstabilitet inklusive fysiska redundans kan inga andra lösningar uppnå. Den är också överlägsen på att hantera enorma mängder av transaktioner till många samtidiga användare. Detta gör att nästan alla stora banker eller försänkringsbolag, stora tillverkare mm använder stordatorer. Idag finns det ca 10 000 i drift.
Att i princip alla idag kommer från IBM gör att du får samma enhetlighet som med Apples datorer, allt är kompatibelt. Men stordatorn tar det till det extrema då programkod från 60-talet fungerar än idag. Det innebär att enorma systemlösningar inte behöver byggas om bara för att ett nytt OS lanseras, istället sker programutvecklingen där det behövs och en modul som gör sitt jobb behöver inte skrivas om.
Och ja, delar skrevs i assembly då och gör så än idag.
Jo, den ingår inte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 592 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Kommer inte ihåg om jag lade upp denna. Hittade ett av mina tidigare program skriver i qbasic. Gick fint köra under dosbox
Hittade också en kompilator för Windows så det blev en native exe-fil. Fick skriva lite kod för att programmet inte skulle ta all CPU
Hittade också en kompilator för Windows så det blev en native exe-fil. Fick skriva lite kod för att programmet inte skulle ta all CPU
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 319 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 319 inlägg
Den där boken ligger framme hos oss allt som oftast. Önskar jag hade kommit på idén till boken själv.Mikael_L skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Många verkar inte heller hålla fast vid sina nummer utan byter när de skaffar ny telefon. Skaffade en till telefon med nytt nummer för 3,5 år sedan och jag får än idag sms som är till den förra ägaren av numret; paket från företag som säljer sexleksaker eller påminnelser från Amex om att fakturor förfallit och annat personligt. Tragiskt.richardtenggren skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Förr i tiden överlevde numret riktummerändringar eller en extra siffra. Numret hem till oss (jepp, vi gillat fast telefon än idag) eller det till föräldrarna är samma som för 50 år sedan.