F frasen_36 skrev:
Vi hade fax på jobbet som stod i kopieringsrummet. Den hade nån sorts envis återuppringningsfunktion som försökte gång på gång nät den inte lyckats etablera kontakt.
Det hände då och då att någon slagit in fel nummer så faxen ringde upp en vanlig telefon i stället. Det fanns en högtalare i faxen så man kunde höra en röst på helt främmande språk som kvidande svarade "hallå hallå". Förmodligen uppringd gång på gång nattetid och fick ett faxpip i örat..
Ingen visste hur man tog bort återuppringningen. Inte ens vaktmästarreset hjälpte.
Påminner om en märklig händelse med en telefonsvarare med kassettband i mitten av 90-talet.
När vi kom till jobbet och lyssnade av svararen hörde vi ringsignaler, alltså sådana som när man väntar på att nån ska svara.
Sedan svarade nån ”Andersson… Hallå? Hallå?
Detta upprepades flera gånger, med en allt surare röst.

Vi lyckades aldrig lista ut hur telefonsvararen lyckats ringa upp nån.

För att återkoppla till tråden, kommer ni ihåg telefonsvarare med kassett?
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag minns jag hade ett US-robotics "sportster" under en period.
Hette dom inte typ 56K eller V90?
Eller har det några andra.

Det var tider det, 18:00 blev ICQ vänlistan grön.

Kommer ihåg mitt UIN än idag...:oops:
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kommer ihåg mitt UIN än idag...:oops:
6432167
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
6432167
3742240
 
F frasen_36 skrev:
Det hände då och då att någon slagit in fel nummer så faxen ringde upp en vanlig telefon i stället. Det fanns en högtalare i faxen så man kunde höra en röst på helt främmande språk som kvidande svarade "hallå hallå". Förmodligen uppringd gång på gång nattetid och fick ett faxpip i örat...
En kille på mitt jobb gjorde nån bugg när vi höll på med telematik, detta är 20 år sen så ip (data) var inte helt pålitligt så det fanns en fallback på SMS. Jag minns inte exakt men jag tror den drog iväg typ 65535 SMS till ett random nummer som tyvärr ägdes av någon. Jag har för mig det faktiskt inte gick iväg så många utan någon annan spärr hos operatören slog till eller han upptäckte det själv, men nån stackare fick iallafall ganska många SMS. :)
 
fubar fubar skrev:
Påminner om en märklig händelse med en telefonsvarare med kassettband i mitten av 90-talet.
När vi kom till jobbet och lyssnade av svararen hörde vi ringsignaler, alltså sådana som när man väntar på att nån ska svara.
Sedan svarade nån ”Andersson… Hallå? Hallå?
Detta upprepades flera gånger, med en allt surare röst.

Vi lyckades aldrig lista ut hur telefonsvararen lyckats ringa upp nån.

För att återkoppla till tråden, kommer ni ihåg telefonsvarare med kassett?
Telefonsvararen och nummerpresentationen var de första vi ungar kollade om vi varit iväg en dag.

Bland annat denna hade vi
logger-telematic-5776405.jpg
 
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren
När vi gick i skolan brukade vi busa genom att skicka ett sms med ”*f” till varandra, då blev man uppringd tre gånger i rad och om man svarade så pep det bara :)

Perfekt om någon inte hade ljudlöst på lektionen ;)
 
fubar fubar skrev:
Påminner om en märklig händelse med en telefonsvarare med kassettband i mitten av 90-talet.
När vi kom till jobbet och lyssnade av svararen hörde vi ringsignaler, alltså sådana som när man väntar på att nån ska svara.
Sedan svarade nån ”Andersson… Hallå? Hallå?
Detta upprepades flera gånger, med en allt surare röst.

Vi lyckades aldrig lista ut hur telefonsvararen lyckats ringa upp nån.

För att återkoppla till tråden, kommer ni ihåg telefonsvarare med kassett?
Ja hade det på jobbet
 
fubar fubar skrev:
För att återkoppla till tråden, kommer ni ihåg telefonsvarare med kassett?
Självklart, hade en sådan på väggen hemma.
 
A AndersS skrev:
Självklart, hade en sådan på väggen hemma.
På väggen? Ramlade inte kassetten ur när man öppnade luckan då?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
På väggen? Ramlade inte kassetten ur när man öppnade luckan då?
Nä, den var gjord att hänga på väggen och var även telefon:crysmile:
Tror aldrig jag tog ur en kassett efter installation.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
A AndersS skrev:
En riktig "man" har varit i hyreshuskällaren i Linköping och den första butiken.:cool:
Hyreshuskällaren försvann innan min tid, men morsan växte upp i kvarteren omkring.
Första stora butiken däremot var man i med farsan, och den fanns kvar när jag fick körkort.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Hyreshuskällaren försvann innan min tid, men morsan växte upp i kvarteren omkring.
Första stora butiken däremot var man i med farsan, och den fanns kvar när jag fick körkort.
Åh, fick du körkort?
Jag som förmodligen är jämngammal var tvungen att både skriva godkänt och köra upp innan jag kunde åka bil själv till varuhuset på Torvingegatan 2, fanns det nån butik efter Majelden och före Torvingevaruhuset som jag glömt?
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Åh, fick du körkort?
Jag som förmodligen är jämngammal var tvungen att både skriva godkänt och köra upp innan jag kunde åka bil själv till varuhuset på Torvingegatan 2, fanns det nån butik efter Majelden och före Torvingevaruhuset som jag glömt?
Jomenvisst, hittade det i en hylsnyckelsats!:cool:;)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Sist jag kollade var jag "kille" och vi körde med duschhuvor i killarnas duschrum, bör ha varit c:a 75-78 någonstans. (Men jag gick i en progressiv skola där vi också hade gemensam dusch killar och tjejer under en kortare period)
Jag gick i en vanlig kommunal skola och hela lågstadiet duschade alla barnen inkl fröken i samma duschrum samtidigt.
Ingen som tänkte något speciellt om det då.
Otänkbart idag antagligen.
Född -79.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.