C
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nja, det första jag byggde, var taget från någon tidig variant av ett franskt informationssysten via telefon.
Du tänker på Datavision/Teledata/Videotex, det var 75/1200.
https://www.videotex.se/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonas Persson
Glöm inte alla roliga bilder och texter som faxades, vissa var faxade många gånger och såg riktigt bedrövliga ut.

Kommer ihåg en veckomatsedel med bla denna rätt.

Störtad Tibetansk tempelälg med råriven munk.
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
På vårat jobb faxar vi varje dag.
Då är man ju nyfiken på vad du jobbar med, troligen nåt jag glömt finns? :crysmile:
 
Flatfiler. Det var grejer det. Används fortfarande i bankvärlden, skrev en modern fluent mapping ORM mot flat filer för inte så länge sedan
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Då är man ju nyfiken på vad du jobbar med, troligen nåt jag glömt finns? :crysmile:
Transporter. Vi faxar körrapporterna till huvudkontoret efter avslutat pass.
 
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Flatfiler. Det var grejer det. Används fortfarande i bankvärlden, skrev en modern fluent mapping ORM mot flat filer för inte så länge sedan
IMS och DL/1 på stordatorn, går blixtsnabbt rätt kodat i assembly. Databastypen togs fram under Apolloprogrammet som behövde ett system för att hålla koll på alla saturnusraketens delar.
 
Jonas Persson
K Kirre2 skrev:
Transporter. Vi faxar körrapporterna till huvudkontoret efter avslutat pass.
Fax används fortfarande i resten av världen. Gissar på att vi i norden är ganska ensamma om att ha slutat faxa.
 
Fax används fortfarande för att kommunicera mellan domstolar och sjukhus t ex.
 
K Kirre2 skrev:
Transporter. Vi faxar körrapporterna till huvudkontoret efter avslutat pass.
Körrapporter? Jag har jobbat med telematik och liknande applikationer för snart 20 år sen och trodde att alla hade digitaliserat allt sånt för länge sen...

H Huzzbutt skrev:
Fax används fortfarande för att kommunicera mellan domstolar och sjukhus t ex.
Är det något lagkrav? Eller varför?

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
IMS och DL/1 på stordatorn, går blixtsnabbt rätt kodat i assembly. Databastypen togs fram under Apolloprogrammet som behövde ett system för att hålla koll på alla saturnusraketens delar.
Iofs gillar jag assembler, då jag skrev extremt mycket assemblerkod för 25-30 år sen, men förutom på extrema realtids och lågnivå nivå trodde jag det var helt utdött... Kör inte alla gamla stordatorsystem man till nöds måste drifta för man inte lyckats fasa ut i nån virtuell miljö som går nån miljon gånger fortare än original HW? Eller är det av minnesskäl man inte kan greja det... Och finns det kvar nåt av det överhuvudtaget, trodde att det mesta borde vara utfasat vid det här laget?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Fax används fortfarande i resten av världen. Gissar på att vi i norden är ganska ensamma om att ha slutat faxa.
Hk ligger iofs i utriket, så det låter ju rimligt.
 
K Kirre2 skrev:
Hk ligger iofs i utriket, så det låter ju rimligt.
Kanske är det ett papper som ändå ska scannas, och sen på mottagarsidan digitaliseras och ocr-as eller skickas till indien... Vet att våra "kopiatorer" tidigare hade inbyggd fax, dvs man kunde ange ett faxnr så kom det ut på kopiatorn, tror det sen blev så att man kunde ange ett faxnr så kom det på mail. Nu tror jag det är borta, men säkert finns nån lösning nånstans på mitt jobb, säkert faxar någon nånting nånstans. :)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
IMS och DL/1 på stordatorn, går blixtsnabbt rätt kodat i assembly. Databastypen togs fram under Apolloprogrammet som behövde ett system för att hålla koll på alla saturnusraketens delar.
Går blixtsnabbt i .NET 6 också med Span<T>
Tack vare JIT är .NET 5 och 6 ofta snabbare än native
 
Jag minns en säljare på mit sommarjobb som förtvivlat försökte faxa till Norge en fredag men det gick bara inte. Måndag morgon så går han tag på dem och de förklarar då glatt att de hade ju haft långhelg, så de hade stängt av faxen.

True story!
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag minns en säljare på mit sommarjobb som förtvivlat försökte faxa till Norge en fredag men det gick bara inte. Måndag morgon så går han tag på dem och de förklarar då glatt att de hade ju haft långhelg, så de hade stängt av faxen.
Jag skulle faxa en gång på fax/ skrivare/ kopiator. Skriver in faxnummeret och trycker på ok
Apparaten börjar spotta ut massor av kopior
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
F
fubar fubar skrev:
Jag skulle faxa en gång på fax/ skrivare/ kopiator. Skriver in faxnummeret och trycker på ok
Apparaten börjar spotta ut massor av kopior
Vi hade fax på jobbet som stod i kopieringsrummet. Den hade nån sorts envis återuppringningsfunktion som försökte gång på gång nät den inte lyckats etablera kontakt.
Det hände då och då att någon slagit in fel nummer så faxen ringde upp en vanlig telefon i stället. Det fanns en högtalare i faxen så man kunde höra en röst på helt främmande språk som kvidande svarade "hallå hallå". Förmodligen uppringd gång på gång nattetid och fick ett faxpip i örat..
Ingen visste hur man tog bort återuppringningen. Inte ens vaktmästarreset hjälpte.
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.