1 137 632 läst · 11 051 svar
1138k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 344 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 344 inlägg
Tvungen att testa det där med 493 baraföratt. Jag minns mina föräldrar hade nån katalog från Systembolaget men jag tror de [päronen] inte hade stort behov av katalogen - det köptes nåt billigt rödvin från Spanien, Herrgårds eller Skåne aquavit och nån gång när det skulle festas till, en Rosita!Dan1891 skrev:
Detta mina minnen från tidigt 1970-tal, så den där rositan som kändes som nåt det dracks på torget i förorten, det har jag uppdaterat till att det är gott med soda/sprite och en skiva citron eller apelsin, ungefär såsom det dracks då, 1972.
Det var ju bra pris. Ska kolla någon annan affär med. Som sagt lokal Ica är dyrare, men 7 kr skillnad var saftigt.Keiller skrev:Drickabackarna finns lyckligtvis fortfarande att få tag på. Brukar själv handla med jämna mellanrum.
[bild]
59:90 plus pant. Alltså tre kronor styck, eller nio kronor litern. Det är lagom billigt.
Läsk smakar som allra bäst ur en 33 cl glasflaska. Men de är som sagt sällsynta i dagligvaruhandeln numera.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 344 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 344 inlägg
Skriver som kvickast utan att ha kollat - nån som (genom Systembolagets katalog eller annorstädes) minns en grön variant av Rosita? Möjligen lite bittrare vilket skulle vara "bra efter maten".
Minns att min farmor, och min pappa senare, hade nån sån flaska som skulle bli en drink med soda, fast även gick att dricka rent med is, som en shot.
Samma logga på etiketten som Rosita.
Minns att min farmor, och min pappa senare, hade nån sån flaska som skulle bli en drink med soda, fast även gick att dricka rent med is, som en shot.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Tycker det är lite kul att Vodka renat har artikelnummer 1.
Begreppet en hel- eller halvböj är också anrikt. Vodka Explorer är vår mest sålda vodka och namnet kommer från tiden när allt såldes över disk. Explorer vodka fanns rakt under kassaapparaten så expediten böjde sig fram för att plocka fram en hel eller halv flaska.
Helrör, en liter, blev 0,75l 1955 och krympte än mer 1992 då de blev 0,7l. Samma gäller för halvrör och kvarting som också krympt.
Begreppet en hel- eller halvböj är också anrikt. Vodka Explorer är vår mest sålda vodka och namnet kommer från tiden när allt såldes över disk. Explorer vodka fanns rakt under kassaapparaten så expediten böjde sig fram för att plocka fram en hel eller halv flaska.
Helrör, en liter, blev 0,75l 1955 och krympte än mer 1992 då de blev 0,7l. Samma gäller för halvrör och kvarting som också krympt.
Jag handlar mina backar i en lågprislada. De har nog läskbackarna mer som en service åt gamla traditionalister än som lockvara. Det lustiga är att läsken jag köper i back kommer från bryggeriet i Halmstad, 45 mil söderut, och bredvid på hyllan hittar man även den fyra kronor dyrare läsken i 33 cl petflaskor från det "lokala" bryggeriet 2 mil norr om butiken.Blodsoppen skrev:
Var det inte kvartingarna som stod under kassan, en halvböj?Jonas Persson skrev:Tycker det är lite kul att Vodka renat har artikelnummer 1.
Rosita associerar man inte till att vara grön, Evert Taubes fel måhända.Maria T skrev:Skriver som kvickast utan att ha kollat - nån som (genom Systembolagets katalog eller annorstädes) minns en grön variant av Rosita? Möjligen lite bittrare vilket skulle vara "bra efter maten".
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 344 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 344 inlägg
Lite ot men hände i Helsingfors slutet av 70-talet, dagen före midsommarafton, sommarhetta och långa köer på Alko (=Systemet i Finland) och försäljning över disk):
En dam börjar planera midsommarens dricka med försäljaren, typ vilka alternativ rekommenderar du a) som aperitiv, b) med fisken, c) med köttet, d) med kaffet, e) till rabarberpajen osv osv. Människorna suckar, byter fot, svettas , tittar på klockan men tanten verkar ha all tid i världen. Slutligen har hon gjort sina val och fått det packat. Näst i kön är en kille i oljig overall från det närliggande skeppsvarvet. "Vad rekommenderar du till grillkorv?" Försäljaren säger ingenting, böjer sig under disken och slår en flaska Koskenkorva på disken. "Blir det kanske två korvar?" Overallkillen nickar, försäljaren plockar upp en flaska til. Kunderna i butiken applåderar. Damen, nu rödkindad, försvinner snabbt ut genom dörren.
En dam börjar planera midsommarens dricka med försäljaren, typ vilka alternativ rekommenderar du a) som aperitiv, b) med fisken, c) med köttet, d) med kaffet, e) till rabarberpajen osv osv. Människorna suckar, byter fot, svettas , tittar på klockan men tanten verkar ha all tid i världen. Slutligen har hon gjort sina val och fått det packat. Näst i kön är en kille i oljig overall från det närliggande skeppsvarvet. "Vad rekommenderar du till grillkorv?" Försäljaren säger ingenting, böjer sig under disken och slår en flaska Koskenkorva på disken. "Blir det kanske två korvar?" Overallkillen nickar, försäljaren plockar upp en flaska til. Kunderna i butiken applåderar. Damen, nu rödkindad, försvinner snabbt ut genom dörren.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 623 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
De möttes halvvägs; halvrör, halv böj och kvarting är väl alla idag 0,35l.Nötegårdsgubben skrev:
Men det är inte så illa som det låter då kvarting (1/4) har sitt ursprung i stop och inte liter. Ett stop är 1,308 liter, 1/4 stop 0,327l, inte så mycket mindre än 0,35l.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 623 inlägg
Precis! Ska vi bråka lite trots att vi är överens?