1 138 666 läst · 11 061 svar
1139k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Nåja. Om man nu vill hårddra denna diskussion så kan jag vidimera att även vi som gick på Volgsjö skola i Vilhelmina kommun hade dessa duschmössor i början på 1970-talet. Det var en välsignelse eftersom vårt hår annars skulle dö sotdöden och falla av likt döda sädesstrån på slätterna i Gävleborg(räknas det ens till Norrland).useless skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nino skrev:
Logga in
Skapa konto
Jag hade en likadan fast röd när jag började ettan 1972. Det var inte obligatoriskt med duschmössa på vår skola men det "rekommenderades" för att man inte skulle gå omkring på vintrarna med blött hår. Så morsan tvingade förstås på mig en. Fast den använde jag naturligtvis aldrig.
Men det var några i klassen som använde dem. Typ en eller två gånger
Byggveteran
· 2 388 inlägg
Född 65 i Skåne och har aldrig sett en sån.
Kanske förklarar varför jag inte har haft något hår på många år
Kanske förklarar varför jag inte har haft något hår på många år
Haha vilka roliga mössor, nej några sånna har jag aldrig sett. Uppvuxen i grannkommun till Stockholm. Vi hade gympapåse med handduk i skåp som alltid glömdes kvar så det luktade mögel om hela korridoren utanför omklädningsrummen. Mögelsporer i håret kanske bildade glykol o gav frostskydd…
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 345 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 345 inlägg
Även jag började skolan 1972, och precis som där du gick @Keiller så var duschmössorna en rekommendation vilket såklart blev ett enkelt val för alla - ingen använde dem. En klasskamrat hade afrohår och hans mamma tvingade honom ha duschmössa men det var en sån plastvariant som jag sett kirurger ha.Keiller skrev:
Men under några år i vuxen ålder hade jag riktigt långt hår och efter att ha tagit det korkade beslutet att ge mig ut att hämta morgontidningen i femton minusgrader precis efter dusch (hann klä på mig) så vet jag med säkerhet att hår fryser snabbt och det kan gå tvärt av.
Och apropå systemet så var man som liten väldigt fashinerad av glasmontrarna med de roterade hyllorna med flaskor och pantmaskinen för vinflaskor - i synnerhet rullbandet på baksidan som transporterade iväg flaskorna till okända domäner.tensiden skrev:
Vill minnas att alla eller åtminstone de flesta artiklarna var tappade på systembolagets pantbara standardflaskor?
Var på min lokala Ica för ett tag sen, det fanns backläsk där med Cuba kola. Frågade expediten vad dom kostade styck, då inga priser fanns. 10 kr styck plus pant skulle dom ha. Det blev vanlig burkcola för mig.bonnier skrev:
Drickabackarna finns lyckligtvis fortfarande att få tag på. Brukar själv handla med jämna mellanrum.bonnier skrev:
Logga in
Skapa konto
59:90 plus pant. Alltså tre kronor styck, eller nio kronor litern. Det är lagom billigt.
Läsk smakar som allra bäst ur en 33 cl glasflaska. Men de är som sagt sällsynta i dagligvaruhandeln numera.