Maskintok skrev:
radiokaka?
Sån gjorde morsan när man var liten.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bensinkedjespecifika kreditkort har jag glömt. De kom upp lite vid sidan om i denna tråd. Förr i tiden, när soppan gick på fyra spänn och "företagsavtalade rabatter" kanske låg på 50 öre eller mer hade jag nog "tankkort" på de flesta större kedjorna. Idag har de självdött och använder enbart generella kreditkort på macken. Hur gör ni andra. Finns det kvar någon fördel med "tankkort" som jag glömt. Ofta kan man koppla vanliga kreditkort och få samma fördelar, tror jag i alla fall.
Ingo har sedelautomat så man slipper använda plastkort.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Så här när det blivit vinter kan man beklaga sig över att isskrapor av stål för bilrutor försvunnit från marknaden. Min favorit var Tri-Is en triangulär skrapa med en stålkant, en hårdplastkant och för imma en gummikant. Plastskrapor är inte bra. Det blir snabbt naggar i eggen och så blir det kvarstående frostränder. Vad värre är hårda sand- och dammpartiklar trycks in i plasten och repar sedan rutan. Tacka vet jag stålskrapor effektiva och inga partiklar som trycks in. Visst kan de enstaka gånger göra märken, men man ska vara oskickligt eller ha otur för att det ska hända och märkena brukar bli små.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
WOW! Finns dessa fortfarande? Numera slipper man dock fundera på om en hel hundring ska rymmas i tanken...

• Gilla
Mats_R
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
WOW! Finns dessa fortfarande? Numera slipper man dock fundera på om en hel hundring ska rymmas i tanken...
Är bara att vika ihop den så går det i många;)

• Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
Min favorit var Tri-Is en triangulär skrapa med en stålkant, en hårdplastkant och för imma en gummikant.
Jag blev så glad när jag googlade fram denna:

Svart och blå isskrapa Tri-Is med tre funktioner och prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glädjen dog dock när jag läste "tandat plastskär". :mad: GAAAAHHH (fel tråd, jag vet...)

• Ledsen
  • Haha
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Är bara att vika ihop den så går det i många;)
Nej modern etanolbensin löser upp sedlarna och förstör förgasaren har jag läst på Byggahus! :crysmile:

• Haha
lat och 2 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Nej modern etanolbensin löser upp sedlarna och förstör förgasaren har jag läst på Byggahus! :crysmile:
jaha jag trodde det var etanol musen.. ;)

M Mats_R skrev:
Finns det kvar?

Skoterkängor. Person som bär gamla svarta skoterkängor med röda detaljer och spänne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle gärna köpa igen om de fanns att få tag på idag. "Riktiga" skoterkängor som säljs nu är inte vad jag söker.

• Gilla
  • Älska
fusion och 10 till
  • Laddar…
Såna där gick jag i som pôjk på 70-talet.

Gasbilar. Inte ens gengas då, utan de som kom strax efter att etanolbilarna peakade. Jag hade en 2011–2014 typ. Det är ju närmast ett avrundningsfel i vad som är att betrakta som länge sedan. Men det känns oerhört länge sedan ur perspektivet det-här-tror-jag-är-framtiden.

Kom att tänka på det efter elbilsapp-diskussionen ovan. Fick se många industriområden och bussgarage i Syd- och Mellansverige när man med apphjälp skulle hitta enda laddpunkten i Eskilstuna, Örebro, Norrköping och var det kunde tänkas vara.

Fy fan. Men på’at igen!

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gasbilar. Inte ens gengas då, utan de som kom strax efter att etanolbilarna peakade. Jag hade en 2011–2014 typ. Det är ju närmast ett avrundningsfel i vad som är att betrakta som länge sedan. Men det känns oerhört länge sedan ur perspektivet det-här-tror-jag-är-framtiden.

Kom att tänka på det efter elbilsapp-diskussionen ovan. Fick se många industriområden och bussgarage i Syd- och Mellansverige när man med apphjälp skulle hitta enda laddpunkten i Eskilstuna, Örebro, Norrköping och var det kunde tänkas vara.

Fy fan. Men på’at igen!
Min svärfar kör gas fortfarande. Men han bor i Karlstad och där går det tanka. :)

Finns gasfordon i Linköping också, det kommunala sop- el- och /tadaaa/ GAS-bolaget Tekniska Verken jäser gas av utsorterade matrester!

Ja, antalet gasfordon peakade så sent som 2017 och den absoluta majoriteten är fortfarande personbilar, men det skulle förvåna mig om det inte snart är en marknad framför allt för bussar och sopbilar.

Subventionsmässigt försvann väl fördelen för förmånsbilar för en handfull år sen, och då kan vi ju se att marknaden snart dör, om det går som för etanolbilarna.

Men som tekninkramande halvmiljömupp är det för mig mest kul att se att jag nästan helt glömt vad jag trodde på för tio år sedan, samtidigt som jag nu tror benhårt på nästa grej.

Sedelärande.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.