P
S SnickareHobb skrev:
går mycket snabbare än att hålla på och flytta handen mellan tangentbord och mus.
Emacs kan göra alting utan mus.
Original-emacs skrevs för en dator som inte har mus.
Man behöver inte ens använda piltangenterna om man inte vill.
Dito för emacs. Det är bekvämare att låta bli piltangenterna.

• Gilla
SnickareHobb och 2 till
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
Så var det nog ja. ”Din del” fanns också. Fast i lokaldelen fanns privatpersoner också, i Din Del tror jag bara det var företag?
Har för mig det fanns en tunn "lokal-lokal-lokal", med de femsiffriga numren som började på samma siffra?
80-tal.:)

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
P pmd skrev:
Emacs kan göra alting utan mus.
Original-emacs skrevs för en dator som inte har mus.

Dito för emacs. Det är bekvämare att låta bli piltangenterna.

Alla moderna IDEr värda namnet styr man utan mus. Kolla här hur smutt det är i visual studio. Helt utan mus (dock använder jag musen i Unity då de inte har lika bra stöd för musfritt tyvärr, men under hela filmen jobbar jag musfritt när jag kodar)

Alfredo Alfredo skrev:
Snart har vi väl glömt bilar. :cry:
Redan verkar många ha glömt att bilar behöver gå att reparera.

En annan sak som jag tror att många här på forumet har glömt är hjälphandtaget på spaden. Ett extra handtag som man klämmer fast på skaftet så det blir mer ergonomiskt att skyffla lös jord eller sand eller snö. Sparar mycket på axlarna så man orkar arbeta hårdare.

• Gilla
vitt_prio143 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

En annan sak som jag tror att många här på forumet har glömt är hjälphandtaget på spaden. Ett extra handtag som man klämmer fast på skaftet så det blir mer ergonomiskt att skyffla lös jord eller sand eller snö. Sparar mycket på axlarna så man orkar arbeta hårdare.
Jula har haft ett hjälphantag i sortimentet, det är så värdelöst att det inte ens duger till en kabelskyffel.

Farsgubben (ålder 76) har en skyffel med ett gammaldags, redigt hjälphandtag. Går att skyffla ordentligt med. Tror tom det är ärvt i någon form.

Har ni glömt täckdikesslungan? Det handlade om att inte gräva/lyfta mer mtrl än vad nöden krävde

F fribygg skrev:
Har ni glömt täckdikesslungan? Det handlade om att inte gräva/lyfta mer mtrl än vad nöden krävde
Täckdikesslunga? Är det den där rännformade skopan på ett långt skaft som man ränsar bottnen med då man har grävt en smal ränna med täckdikningsspaden?
Jag har en sådan skopa någonstans men har inte behövt använda den på en tid så den borde få en liten översyn. När jag senast behövde den för ett kabeldike hade jag ingen så när jag hittade en tog jag hem den.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror vi hade två eller ibland kanske till och med tre fristående reklamfinansierade "lokaldelar".
Jag har för mig att Stockholmskatalogen kom i två eller tre delar plus gula sidorna i en egen del.

P
H heimlaga skrev:
Kommer någon ihåg när man kunde byta strålkastarlampor själv, utan att först montera bort andra delar för att komma åt?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Täckdikesslunga? Är det den där rännformade skopan på ett långt skaft som man ränsar bottnen med då man har grävt en smal ränna med täckdikningsspaden?
Jag har en sådan skopa någonstans men har inte behövt använda den på en tid så den borde få en liten översyn. När jag senast behövde den för ett kabeldike hade jag ingen så när jag hittade en tog jag hem den.
Slungan är det som på ditt språk heter täckdikningsspade.
Jag har en täckdikesslunga för 2" det är rätt lindrigt om man handgräver för vattenledning eller fiberslang.
När jag grävt fram gammalt täckdike här på fastigheten ser jag ju att min farfarsfar använde 1,5" rör och en slunga perfekt avpassad för dessa.

F fribygg skrev:
När jag grävt fram gammalt täckdike här på fastigheten ser jag ju att min farfarsfar använde 1,5" rör och en slunga perfekt avpassad för dessa.
Var inte 35mm rätt klent som täckdike?

L lat skrev:
Var inte 35mm rätt klent som täckdike?
Jo 1,5" är klent men rören var dyra och frakten från tegelbruket besvärlig. Dryga hundra år senare fungerar fortfarande många av de klena rören så jag tycker nog att de var tillräckliga.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har för mig att Stockholmskatalogen kom i två eller tre delar plus gula sidorna i en egen del.
Ja, den peakade på fem delar. Två med privatpersoner, två gula och en rosa med företag A–Ö.

Men de här lokaldelarna var ju något annat, och större i landsorten antar jag. I Stockholm minns jag att de kunde omfatta en förortskommun och blev då mer hanterbara än om man skulle bläddra bland hela länets människor.

På dem tiden kunde man ju polarnas telefonnummer. :) Jag kan inte ens min sambos nummer idag :) det var väl egentligen intåget av telefoner med kontaktlista som fick oss sluta memorera telefonnummer :)

Frågan är om man inte stimulerar hjärnan mindre idag med gps, kontaktlista osv. Nu kan man tom få hjälp med koden som programmerare via Github Copilot.

• Gilla
New_options
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.