Demmpa Demmpa skrev:
Jo, de finns nya,
[länk]
För dagspriset finns det ingen anledning att inte testa. Även om de är i plast kan de faktiskt hålla (ett tag). :D

Svart extrahandtag i plast för montering på skafthandtag, prisskylt visar rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
j.f.s
P pmd skrev:
Jag har definitivt köpt en sån där grunka nån gång under de senaste trettio åren, men av plast. Det senare kanske förklarar varför jag inte längre vet var den är.
Finns i metall också:
https://manufaktursmide.se/slunghandtag.html

Tror faktiskt jag ska köpa ett själv (y)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P pmd skrev:
Telefonnummer är en relik från en gången tid. Numera är det en person och inte en telefon man vill kontakta.
Tror du inte att det oftast var så även förr? ;) Fast möjligen inte när man ringde sin bästa kompis och hoppades att hans syrra skulle svara... :oops::love:
 
  • Gilla
SnickareHobb och 2 till
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Finns i metall också:
Ja den där verkar ju avsevärt rejälare än julas plastmäck. Priset är tyvärr även det rejält. Skulle nog mångdubbla värdet på den av mina spadar som fick detta handtag. :D
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Ja den där verkar ju avsevärt rejälare än julas plastmäck. Priset är tyvärr även det rejält. Skulle nog mångdubbla värdet på den av mina spadar som fick detta handtag. :D
Fortfarande inte lönt att tillverka det själv ... ;)
Man kan ju se det som ett stöd till Svenskt småföretagande också.
Jag har dock aldrig fattat att jag ens saknar prylen ifråga, så jag för först fundera över behovet ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
så jag för först fundera över behovet ...
Inte bara OT utan fel forum! :crysmile:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En sak som numera är borta är Ekströms, creme brulle, på ca halvliters förpackning.
det vara att hälla upp och baka i ugn, sedan bränna av med socker. Smidigt som tusan.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Magnus E K
Apropå att memorera telefonnummer, någon (inte jag) som kommer ihåg när mindre orter hade tvåsiffriga nummer?

Två trägalgar med ingraverade företagsnamn och tvåsiffriga telefonnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ichigo och 5 till
  • Laddar…
Apoteket hade nr 5, vilket senare blev xx005.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Jonas Persson
Googlade lite och fann att staden troligtvis är växeltelefonisten. Man vevade, frågade telefonisten efter t ex Gränna och de kopplade till 11, tre eller kanske 124.

Under många årtionden automatiserades Sverige med start 1924 (Stockholm) och sist kom Arjeplog 1972. Succesivt försvann en, två och tresiffriga nummer.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Aha, det fanns med andra ord inga telefonnummer utan bara numrerade telefoner!
 
Jonas Persson
Magnus E K Magnus E K skrev:
Aha, det fanns med andra ord inga telefonnummer utan bara numrerade telefoner!
Växeln var en människa så land/stad/nummer kunde lika gärna ha varit skräddare Pettersson i Skara. Telefonisten hade nog många namn för vissa nummer.

I och med utomatiseringen fungerade det inte med olika långa nummer utan alla fick samma längd.

Precis som att man slår 00 eller liknande för att komma ut från en intern företagsväxel så var telefonnummer hierarkiska. En nolla betydde att det var riks, numret var inte i din växel. En efterfäljande trea och du kom till Göteborgstrakten, en fyra för Skåne och åtta eller sju Stockholm. Efter sjuan kom en siffra som pekade ut växlar i kranskomuner i Stockholmstrakten (0753, 0760). Även den lokala delen av numret pekade på en viss växel tex 65nnnn 66nnnn och 67nnnn som var början på numret hörde till och pekade ut olika växlar.

Idag med digitala istället för mekaniska växlar har detta beroende försvunnit, men det lever kvar av historiska skäl.
 
  • Gilla
nino och 6 till
  • Laddar…
Nu är minnet svagt pga glömska.
Varje telestation hade sitt nummerområde, utav de två/tre första siffrorna (i fem & sexsiffriga nummer) gick det att se ungefär var personen bodde.
Tex 0485-55xxx, det gick till området Rälla/Stora rör på mellersta Öland.

Från 90-talet? så kunde/fick man behålla sitt telefonnummer fastän man flyttade till en annan telestation, men bara inom samma riktnummerområde.
Från 00-talet? så kunde/fick man behålla hela telefonnumret inklusive riktnummer även när man egentligen bytte riktnummerområde.

På 90-talet fick jag (vi) sexsiffrigt nummer, 55xxx blev 565xxx, detta genomfördes troligen över hela landet, på vissa stationer lades det till en siffra i början.

Varje telestation har/hade en fast telefon, alla slutade på samma nummer, tex 0485-5(6)5x99, har glömt tredje siffran från slutet. (Fick jag reda på när jag 2005 jobbade som teletekniker efter Gudrun.)
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För dagspriset finns det ingen anledning att inte testa. Även om de är i plast kan de faktiskt hålla (ett tag). :D

[bild]
Bortkastade pengar, jag har provat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.