Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det var inte det jag menade, men inom ett riktnummer är de oftast lika långa. Men det finns även där undantag, t ex 08-1n nn nn där övriga har sju eller åtta siffror. Det är därmed olika växlar.
Oftast kanske, men med många undantag. Som nämnts tidigare så var lokaldelen av numret ofta geografiskt kopplad på så sätt att inledningen av numret talade om vilken underväxel abbonenten hörde till. Det kunde då råda nummerbrist inom en del av riktnummerområdet men inte i en annan med följda att vissa nummerserier förlängdes men inte andra.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
P pmd skrev:
Så snart alla POTS-telefoner är borta kan den begränsningen tas bort.
Med POTS menar du telefoner som kopplar upp allt eftersom man anger siffrorna istället för mobiler där man trycker på "ring" för att slå numret och siffrorna skickas iväg tillsammans?

Så länge den gamla metoden används går det inte att veta och inga nummer finns som är en del räknat från vänster av ett annat nummer.
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I den mån nu Vasastan har kvar sina sexsiffriga nummer
Jorå, fortfarande sexsiffrigt på 08-3...
 
Skulle nog vilja skriva hemmalagad mat
 
Maria T
Alfredo Alfredo skrev:
Och för att undvika fatala missförstånd måste jag påpeka att denna produkt lever i högönsklig välmåga och inte på minsta sätt är bortglömd.

[bild]

För övrigt förmodar jag att påhoppen om E-nummer från @Maria T måste bero på hennes relation med tillverkaren av någon konkurrerande produkt för vad jag kan se innehåller den gula sörjan enbart ett litet E-nummer... :rofl::crysmile::p

[bild]
Kul att se att citronfromage från Ekströms ännu finns, fel av mig att skriva bortglömd för jag har den i kärt (gott) minne.

Vad jag däremot minns är min mammas aversion mot pulverchokladpudding och pulverfromage, hon trodde nog i bästa välmening att om mitt femåriga jag (1970) fått som jag vill och ätit någon av dessa till dessert varje dag i veckan så skulle jag, om inte få skörbjugg, så i alla fall bli undernärd. Såklart är hemkokt äpplekompott nyttigare men knappast godare.
Hoppas att dessa pulverdesserter blivit några mindre artificiella även om jag tvivlar på det.
Generaliserade om E-numren, de är inte enbart av ondo.

Hade varit roligt om jag uppfunnit en konkurrerande produkt :rofl:(y)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jello sötad med äkta cyklamat!
 
Jello fick inte säljas när jag var liten, så min moster skickade från canada :crysmile:
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jello/cyklmat förbjöds i slutet av sextiotalet och försvann från Sverige. I andra länder såldes det vidare, fast med annat sötningsmedel så alla svenska Jelloälskare tvingades till svartimport.
I mitten av åttiotalet flyttade vi ut på landet. Granngårds fanns det en lanthandel, driven av en uråldrig änka. Som exempel adderade hon fortfarande notan för hand, och hade en anteckningsbok med alla krediter samlade, precis som hon gjort sen 40-talet...
av någon anledning kom vi att prata om Jello i handelsboden. Då lyste tanten upp och försvann ner i källaren. Efter ett par minuter kom hon upp med 14 påsar original-Jello, kvarblivna på lager. i typ 20 år.
inga problem, jag köpte allihop (för 89 öre paketet)
Dessa påsar donerades till Svenska Jelloföreningen ............
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Bombus pratorum och 8 till
  • Laddar…
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Med POTS menar du telefoner som kopplar upp allt eftersom man anger siffrorna istället för mobiler där man trycker på "ring" för att slå numret och siffrorna skickas iväg tillsammans?
POTS = Plain Old Telephone System, en förkortning som de flesta av oss nog har glömt eller snarare aldrig har kommit ihåg. :)
Så länge den gamla metoden används går det inte att veta och inga nummer finns som är en del räknat från vänster av ett annat nummer.
Ja, och när dessa urtidstelefoner inte längre används så kan vi ha vilka konstiga tecken som helst som telefon-"nummer", t.ex. "pmd". ;)
 
Jonas Persson
P pmd skrev:
Ja, och när dessa urtidstelefoner inte längre används så kan vi ha vilka konstiga tecken som helst som telefon-"nummer", t.ex. "pmd"
Hemska tanke:rofl:
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Telefoner gör sig bäst i bakelit, så är det bara.
 
  • Älska
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Stenmark brukade vara backelit… :oops:
 
  • Haha
  • Gilla
SnickareHobb och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Än idag finns det både fem, sex och sjusiffriga nummer i Sverige. Kanske längre nummer än så till och med. Att alla nummer någonsin skulle haft samma längd kan inte stämma.
Du måste tänka in riktnumret också. Alla var inte lika långa, men de hade en teknisk begränsning på nio siffror, alltså exempelvis:
08-123 45 67
011-12 34 56
0321-123 45

Nu är väl dock de längsta tiosiffriga, typ
08-123 456 78
 
Mikael_L
P pmd skrev:
POTS = Plain Old Telephone System, en förkortning som de flesta av oss nog har glömt eller snarare aldrig har kommit ihåg.
Oj, jag trodde det betydde Post Och TeleStyrelsen.
Fast det är klart, vad skulle de ha att göra med signaleringstekniken att göra ... :thinking:
 
Ett modeord som nog många glömt bort är ordet ”rudis”. Tror att det var under 80-talet som det förekom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.