Jonas Persson
Minns jag fel när jag säger att uttrycket "Jag är på G" och liknande konstruktioner med "G(ång)" kommer från filmen G från 1982?

Oavsett var uttrycket mycket vanligt under 80-talet.

Tio år tidigare ropade man till varandra "Day-O"
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Samma som åstadkommer butiksdöd inne i städers centrum genom att lobba för "stormarknader" utanför städerna. Sen gnäller folk för att butiker läggs ner...[/QUOTE]
Du har inte funderat på om det är våra politiker som driver bort dem. Med olika typer av restriktioner främst för bilar. Där man förordar cyklister i större städer. Då man säger sig satsa på miljön och tar broavgifter, vägavgifter. knappt några parkeringar i närområdet och ofta dyrare parkeringsavgifter samt P gubbar som snabbt bötfäller.

I vår stad prioriterar man cyklister och spolar, grusar och snöröjer cykelbananorna på båda sidor av en väg, Där bilarna får åka i snömodd och inte köra med dubbdäck.. Alla tvåfiliga vägar blir försedda med bussfiler och gupp. Eller så smalnar man av dem så de blir enfiliga. Så att bilburna letar sig ut till köpcentrum är ganska naturligt. För där jävlas politikerna inte med oss.

Hur kan ett parti som knappt har fyra % kunna få hitta på så många stolligheter övergår mitt förstånd.

Om du reser utomlands så hoppas jag inte att du väljer all inclusive eller liknande. För då hjälper du inte de lokala handlarna eller restauranger. Men relativt billigt blir det. Så det gäller att få valuta för pengarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Solar53 och 2 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Ett modeord som nog många glömt bort är ordet ”rudis”. Tror att det var under 80-talet som det förekom.
har du käkat blängsylta med tittsås, en annan klassiker :)
 
  • Haha
Fadai och 1 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Hur kan ett parti som knappt har fyra % kunna få hitta på så många stolligheter övergår mitt förstånd.
De får väl hitta på hur mycket stolligheter de vill, problemet är det andra partiet som är så maktkåta och låter dem få ett så stort inflytande

Nästan så man glömmer tiden när Sverige styrdes av en (s) politik, delvis påverkad av Metallindustriarbetarförbundet och det kunde byggas både vatten och kärnkraft samt öppnas gruvor.
 
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För mig är nog andelen på 80 talet och idag faktiskt rätt lika. Vet inte hur det ser ut i allmänhet.
Hushållens utgifter för boende som andel av disponibel inkomst har långsamt sjunkit sedan tidigt 90-tal. Boende är ett ganska basalt behov och det bör vara förväntat att när befolkningen blir rikare läggs en större andel av resurserna högre upp i behovstrappan.

https://data.oecd.org/chart/6wco
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Stenmark brukade vara backelit… :oops:
Off Topic för jag hoppas ingen glömt honom och hur han fick nästan hela Sverige att stanna. :heart:
 
  • Gilla
PappasHammare och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns jag fel när jag säger att uttrycket "Jag är på G" och liknande konstruktioner med "G(ång)" kommer från filmen G från 1982?
Jag tror att det var tvärtom. Populariteten i uttryck med "G", typ "Vad är på G?", "Är det något på G?" et cetera ligger bakom filmens titel.
 
Maria T
Alfredo Alfredo skrev:
Off Topic för jag hoppas ingen glömt honom och hur han fick nästan hela Sverige att stanna. :heart:
Vi fick gå från klassrummet till "uppehållsrummet" i skolan, där det fanns en vägghängd tjock-TV. Detta hände varje gång som Stenis hade chans att ta guld så det var väldigt ofta såna avbrott under slalomsäsongen.
 
  • Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
BigR
trähandtag trähandtag skrev:
Ett modeord som nog många glömt bort är ordet ”rudis”. Tror att det var under 80-talet som det förekom.
Va, används det inte längre :surprised:? Det använder jag fortfarande när jag konstaterar att jag (och ibland ngn annan ;)) är helt värdelös på något område. Det är ett gammalt ord, förmodligen inspirerat av latinska uttrycket för "rå" eller "obearbetad".
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag tror att det var tvärtom. Populariteten i uttryck med "G", typ "Vad är på G?", "Är det något på G?" et cetera ligger bakom filmens titel.
G - som i Gemenskap var väl undertiteln på filmen.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
G - som i Gemenskap var väl undertiteln på filmen.
Stämmer... På tal om saker vi glömt... :oops:
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Hushållens utgifter för boende som andel av disponibel inkomst har långsamt sjunkit sedan tidigt 90-tal. Boende är ett ganska basalt behov och det bör vara förväntat att när befolkningen blir rikare läggs en större andel av resurserna högre upp i behovstrappan.

[länk]
Är det säkert?
Kan det vara så att folk amorterar mindre och därför betalar man mindre för boendet nu när räntorna är konstgjort låga. När de stiger blir det annorlunda.

Är det någon som kommer ihåg när man skulle amortera sig skuldfri i god tid före pensioneringen och när man kunde låta egendom gå i arv från generation till generation ?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Är det säkert?
Kan det vara så att folk amorterar mindre och därför betalar man mindre för boendet nu när räntorna är konstgjort låga. När de stiger blir det annorlunda.

Är det någon som kommer ihåg när man skulle amortera sig skuldfri i god tid före pensioneringen och när man kunde låta egendom gå i arv från generation till generation ?
Den andra meningen är en gissning från mig, en ganska svagt underbyggd gissning.

OECDs definition av boendekostnader är hyror eller vad hyran hade varit för de som äger om de hyrt, så amorteringar eller belåningsgrad ska inte spela roll. Plus underhåll, reparation, el, VA, o.dy.

Sen har jag inte kollat hur det svenska datat tagits fram. SCB brukar vara kompetenta men... Internationellt jämförbar statistik är svårt. Olika traditioner och olika lagar i olika länder leder till svårigheter i att jämföra detaljer.

Det är någon eller några timmars jobb att gräva ner sig i hur de svenska siffrorna tagits fram och beskriva detta begripligt, och jag borde jobba och sova, så räkna med att jag inte kommer göra det.

Edit.

Efter viss fundering och kortare kontroller tror jag nu det mer är de svenska hypoteksräntorna som orsakat förändringen. Bostädernas inköpspris har ökat snabbare men deras kostnad styrs av produkten av betalt inköpspris, som ofta ligger en bit tillbaks i tiden, och nuvarande ränta, som sjunkit.

I övriga EU syns inte samma nedgång men de har då inte haft den svenska ränteresan under tidsperioden.

Sverige har blivit rejält räntekänsligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Är det någon som kommer ihåg när man skulle amortera sig skuldfri i god tid före pensioneringen och när man kunde låta egendom gå i arv från generation till generation ?
Så är det fortfarande men folk verkar glömt bort det i låneyran.
 
Jonas Persson
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag tror att det var tvärtom. Populariteten i uttryck med "G", typ "Vad är på G?", "Är det något på G?" et cetera ligger bakom filmens titel.
Så kan det vara, jag minns inte. Men hur gammalt är i så fall uttrycket? Kom det strax innan filmen, någon som minns?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.