13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är så gammal att jag kommer ihåg när 50lappen kom, samt att 20an bytte format (bilden i ditt inlägg är väl det gamla formatet).

Idag hanterar jag kontanter för sällan så att jag knappt vet hur de ser ut.
Ja visst var 50k sedeln i ett för jäkla dumt format. Den fick ju inte plats i en normal plånbok.
Jag har kvar av den stora tjugan och lilla tjugan. Sen har jag faktiskt hela uppsättningen av 60 talet kommer inte ihåg årtal.
Jag får kontanter väldigt sällan. Typ om man storpantar och inte handlar upp pengarna.
Jag saknar även mynten, de vi har idag är ju värdelösa. Tänk när man såg skillnad på 1 och 5 krona utan att titta.

OIP.qMVBCz-APbs25LdENUOGXQHaE7
R.369b9048bbbdaf3b5829c69b7c610dfa

R.0087ded27244d0456ea73d0f843f6915
1025px-Femkronan_1976_fram_high.jpg
R.30e7cf55bab6f9b28608802de7853fce

Kommer ihåg även de andra örena från när jag var liten och mormor spelade poker med tanterna. Men det blir så många bilder då =)

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hur många av er minns näverbitarna som man som barn satte fast på bakgaffeln på cykeln så de klappade mot ekrarna i hjulet och man kunde leka att man körde moped?
Jag använde klädnypor och kort (från pappas kortlek, inte min egen)

R Rkarlsson skrev:
Ja visst var 50k sedeln i ett för jäkla dumt format. Den fick ju inte plats i en normal plånbok.
Jag har kvar av den stora tjugan och lilla tjugan. Sen har jag faktiskt hela uppsättningen av 60 talet kommer inte ihåg årtal.
Jag får kontanter väldigt sällan. Typ om man storpantar och inte handlar upp pengarna.
Jag saknar även mynten, de vi har idag är ju värdelösa. Tänk när man såg skillnad på 1 och 5 krona utan att titta.

[bild]
[bild]

[bild]
[bild]
[bild]

Kommer ihåg även de andra örena från när jag var liten och mormor spelade poker med tanterna. Men det blir så många bilder då =)
Ja de nya mynten är jag helt Lost på.
Sålde Kvällsposten för ca 20år sedan, kunde då slänga ett snabbt öga och väga lite med handen på en hög mynt för att göra en förvånansvärt precis uppskattning av hur mycket där var.

• Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Finns städning kvar i hemtjänsten? Här tog de nog bort den när rut uppfanns. Endast hygien och mat typ som hemtjänst har hand om.
Allt annat gör privata bolag.
Min mor har det iaf

• Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
ops allmänna pensionen AP!

Man ska heller inte glömma att enbart en väldigt liten del av lönen är pensionsgrundade, så även om staten inte drar tillbaka dina pengar kan man inte luta sig på den
AP= arbetarpartiet :rofl:

Ja de nya mynten är jag helt Lost på.
Sålde Kvällsposten för ca 20år sedan, kunde då slänga ett snabbt öga och väga lite med handen på en hög mynt för att göra en förvånansvärt precis uppskattning av hur mycket där var.
Så gjorde ju även synskadade/blinda. De har fått lite svårare att hantera pengar.

Frågan jag kom på är dock, hur får man tag i den nya tusenlappen idag? Förr gick man ju in på banken och hämtade men idag har vi faktiskt inga banker i kommunen som har sedlar längre.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ingen vettig människa tar väl ut mer i lön än att inkomsten omfattas av socialförsäkringen?
Jobba mindre eller ta resten i eget bolag bör väl vara skapligt mycket lönsammare?
3 12 ger dig inte mycket utrymme då. Numer har jag iof anställda som ger mig utrymme. Men måste ändå ta ut ganska mycket för att uppfylla 312

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
3 12 ger dig inte mycket utrymme då. Numer har jag iof anställda som ger mig utrymme. Men måste ändå ta ut ganska mycket för att uppfylla 312
Det kan vara klokt att inte lönearbete så mycket, tar du fritt ett par dagar i veckan har du kanske möjlighet att bygga ditt hus och behöver inte kolla på de "charmiga begagnade"
Inkomsten brukar sjunka och de slantar som kommer in kan användas till nått bestående och behöver inte slösas bort på vinluncher.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man får faktiskt passera både Norrtull och Skanstull utan speciella tillstånd.
Ur denna aspekt känns vidöppna Nortull rätt oroande. Ni i Uppsala måste väl uppleva det än värre? :rofl:

M Myckling skrev:
Busringningar.:D
Vad kallades "gruppsamtalsen" (ej 071 nummer ;) ) som fanns? Heta linjen? Det va inget riktnummer till den jag visste om iaf. Använde den typ aldrig, bara för att prova och kanske lyssna en kort stund

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Vi kan fortsätta på pengar.
Innan de kastade in leksakspengarna. 20or har jag en del drös av kvar =)

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Jag har t.o.m. glömt hur den nuvarande uppsättningen av papperspengar ser ut.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fast det har väl ingen lärt sig?

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
Jag är så gammal att jag kommer ihåg när 50lappen kom, samt att 20an bytte format (bilden i ditt inlägg är väl det gamla formatet).
Någon gång i forntiden växlade en bekant till sig ett gäng femkronorssedlar, la dem i en lagom bunt med en kartongskiva i samma format underst och penslade på nåt slags gummilim på ena kortsidan av bunten.

Därefter brukade han betala genom att riva av en sedel från sedelhäftet. Ibland gick det bra. Ibland förvägrades han att betala för att folk trodde att det var leksakspengar.

Jag tror att han använde pappersfemmor med Gustav Vasa på.

5-kronorssedel_fr-n_1965-_framsida.jpg

• Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har aldrig självscannat i en livsmedelsbutik. Där är sällan köerna så långa att jag bedömer att det skulle spara tid att självscanna. Tränad kassapersonal är ju betydligt snabbare på att scanna varor än vad jag är. Om det medförde någon slags rabatt så skulle jag kanske ge mig på självscanning.

Nuförtiden beställer jag dock hem alla varor. Det är bekvämare.
Det är inte tid du sparar, det är pengar.

När du självscannar kan du se vad allting kostar, så du inte blir lurad på grund av försåtligt prismärkta varor. Det är mitt främsta skäl att självscanna.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
P
Alla varor i dagligvaruhandeln måste väl vara tydligt prismärkta?
Men visst, det kan ju hända misstag. Då får man väl i värsta fall stoppa varan i kassan. Jag brukar följa med på skärmen när kassapersonen scannar.

Sen ett drygt år handlar jag aldrig i livsmedelsbutiker så jag slipper fundera på problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.