1 139 367 läst · 11 061 svar
1139k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Ja det är sant.AndersMalmgren skrev:
vänstern har aldrig varit kända för att ha tänkt särskilt långt.. det är sovjet ett lysande exempel på.. Med alla sina uppkomster..
bäst var nog ändå när en maskin gick sönder på slutet av sovjet eran.. Då ställde bönderna sina maskiner för att någon annan skulle laga dessa.. denne andra fanns dock inte.. Och vallarna och säden blev aldrig skördade..
folk började svälta.. Och krävde då att samhället dit de gett allt sitt till som jämlikar skulle ge tillbaka.. skedde inte..
fascismen hade slagit ihjäl dessa för att de inte bidragit till hierarkin.. Och klassordningen.. För att skapa distans mellan skikten i samhället.. Där är inte enligt grundtanken alla lika värda..
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Försöker du säga att soviet inte var fascister? Det skickades oliktänkande till Gulag på löpande band. Ingen regim har dödat så många som Sovietunionen. Det får Hitler och SS att se ut om korgossarMaskintok skrev:Ja det är sant.
vänstern har aldrig varit kända för att ha tänkt särskilt långt.. det är sovjet ett lysande exempel på.. Med alla sina uppkomster..
bäst var nog ändå när en maskin gick sönder på slutet av sovjet eran.. Då ställde bönderna sina maskiner för att någon annan skulle laga dessa.. denne andra fanns dock inte.. Och vallarna och säden blev aldrig skördade..
folk började svälta.. Och krävde då att samhället dit de gett allt sitt till som jämlikar skulle ge tillbaka.. skedde inte..
fascismen hade slagit ihjäl dessa för att de inte bidragit till hierarkin.. Och klassordningen.. För att skapa distans mellan skikten i samhället.. Där är inte enligt grundtanken alla lika värda..
Nä det vet jag inte att jag påstått.AndersMalmgren skrev:
Men att kalla kommunism för fascism blir inte rätt oavsett.. att våld eller förtryck används betyder inte att det är just fascism.
alla olika typer av övertygelser har eller innehåller våld, förtryck till viss del.
Men det blir ändå inte samma resultat annars vore det ingen skillnad i dessa..
Men det är det.
fascism handlar om klassordning och ordning i staten.. våld och förtryck är arbetsätt för att handskas med problemen.
inom kommunismen så är grundtanken att alla bidrar till alla och de är en gemensam kraft, men även här behövs viss typ av våld för att skapa ordning.. Sedan att det tog sig en vändning med en diktator i sovjet som t, ex Stalin var inte grundtanken..
Så ja under hans styre så var det ett inslag av fascism i kommunismen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Jo. Kina under Mao slår båda dessa med hästlängder (även om man lägger ihop dem).AndersMalmgren skrev:
Men det finns grader även i detta helvete. Mao tog livet av folk främst genom att han var en usel stadsman. Hans idéer var så urbota dumma (stora språnget) att folk svalt ihjäl i massor. Det var mao inte hans direkta avsikt.
Det är dock en tråkig räkenskap att hålla på med. Kan vi istället enas om att de nu nämnda (plus några till) alla var illa nog?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Nej, så är det naturligtvis. Även om skillnaden bara är akademisk för den som dör, så finns de ändå.Maskintok skrev:
En tydlig skillnad mellan kommunism och fascism är t ex inställningen till nationen. Fascismen är nationalistisk ut i fingerspetsarna. Kommunismen är istället internationell och vill riva ner nationsgränser. Den erkänner inga skillnader mellan länder och folk. Fascismen lever av dessa skillnader. (Se bara exv. hur Hitler fick stå på huvudet för att erkänna Japanerna som "heders-arier"...)
Men detta är ju ganska ordenligt OT.
Även om både muren och 3:de riket fallit, så tror jag ingen glömt bort dem än...
instämmer tills sista delen.. Där har vi en hel del kvar att jobba på...lars_stefan_axelsson skrev:Nej, så är det naturligtvis. Även om skillnaden bara är akademisk för den som dör, så finns de ändå.
En tydlig skillnad mellan kommunism och fascism är t ex inställningen till nationen. Fascismen är nationalistisk ut i fingerspetsarna. Kommunismen är istället internationell och vill riva ner nationsgränser. Den erkänner inga skillnader mellan länder och folk. Fascismen lever av dessa skillnader. (Se bara exv. hur Hitler fick stå på huvudet för att erkänna Japanerna som "heders-arier"...)
Men detta är ju ganska ordenligt OT.
Även om både muren och 3:de riket fallit, så tror jag ingen glömt bort dem än...
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Det kan vi. VI kan istället diskutera varför Nazisterna kallas högerextrema när de är vänsterideologisktlars_stefan_axelsson skrev:
Fascism och kommunism har mycket mer likheter i sin retorik än de har skillnader. Men jo. OT.lars_stefan_axelsson skrev:Jo. Kina under Mao slår båda dessa med hästlängder (även om man lägger ihop dem).
Men det finns grader även i detta helvete. Mao tog livet av folk främst genom att han var en usel stadsman. Hans idéer var så urbota dumma (stora språnget) att folk svalt ihjäl i massor. Det var mao inte hans direkta avsikt.
Det är dock en tråkig räkenskap att hålla på med. Kan vi istället enas om att de nu nämnda (plus några till) alla var illa nog?
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Någon som kommer ihåg Lego 8860? Den representerade verkligen hur långt Lego hade kommit på den tiden
Den släpptes samma år som jag föddes. Pappa måste firat att han fick en son genom att köpa den. Stackarn fick vänta många år med att bygga den med mig
Den släpptes samma år som jag föddes. Pappa måste firat att han fick en son genom att köpa den. Stackarn fick vänta många år med att bygga den med mig
Blev av oklar anledning påmind om denna dryckernas bastard. Mjos. Mjölk och juice. Kan bara hittas på i Skåne . Skånemejerier har plockat bort denna ur sitt arkiv men här finns en lite påminnelse.
https://www.google.com/amp/s/zederlund.com/2013/02/08/kommer-ni-ihag-mjos/amp/
https://www.google.com/amp/s/zederlund.com/2013/02/08/kommer-ni-ihag-mjos/amp/
Det verkar finnas en svensk uppfattning att bara för man inte hoppar huvudet först in i den senaste tekniken så gör man fel. Svenskarna dyker alltid i med huvet före, men kollar aldrig vad som finns under ytan först. Riskabelt beteende personligen att så enkelt avsäga sig gamla beprövade metoder för nåt nytt.F fribygg skrev:Tala för dej själv, jag är inte fast varken i tanken eller i sthlm utan kan fortfarande röra mig något sånär självständigt i Europa och är strax utanför Aachen.
Om Tyskland är tekniskt efterblivet har jag inte kompetens att avgöra, avhåller mig dessutom från sådana generaliseringar då jag anser det nedsättande mot ett helt folk på kanske 80miljoner invånare och med vad jag lärt mig Europas största ekonomi.
För gammal, fick hålla tillgodo med den här. Hittar ingen bild på den i LEGO utförande, men jag hade en.AndersMalmgren skrev:
Jo kanske det, men jag håller med Malmgren om tyskarna – de är den andra extremen. De var i allmänhet väldigt sega med att komma igång med internet, tex. År 2000 var det fortfarande fax och zip- eller syquestskivor via post som gällde om man skulle anlita tyska tryckerier, för att ta ett exempel.DennisCA skrev:Det verkar finnas en svensk uppfattning att bara för man inte hoppar huvudet först in i den senaste tekniken så gör man fel. Svenskarna dyker alltid i med huvet före, men kollar aldrig vad som finns under ytan först. Riskabelt beteende personligen att så enkelt avsäga sig gamla beprövade metoder för nåt nytt.
Justja, ni har väl glömt Syquest-diskarna?
Jag har inte glömt den, jag har fortfarande kvar kartongen och alla bitarna!AndersMalmgren skrev: