1 138 590 läst · 11 061 svar
1139k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Det gör man. har aldrig förstått varför man går runt med bluetooth snäckan i örat HELA tiden. Har sett såna på ICA och som åhörare på barnens fotbollsmatcher mm. Och givetvis ringer det aldrig.richardtenggren skrev:
486 sx och pentium 60/66 var de sista CPUer som hade samma hastighet på processor och minnesbuss. Efter det har processorn alltid jobbat med en multipel av busshastigheten, en celeron 266 hade tex 66mhz buss och 4x multipel. Vissa celeron och pentium 2 kunde låsas upp för att gå i högre multipel än de var byggda för genom att man klippte av eller tejpade ett ben på processorn.
Det där är väl någon form av mekanisk slipautomat. Jag har ett par olika mer eller mindre avancerade varianter hemma... En strigel är i min värld en läderrem man gör den sista finputsningen/underhållsslipningen på.Maria T skrev:
Transmeta var ju Linus Torvalds moderna påfund med en programmerbar co-processor. Innan Intel uppgraderade mikrokoden och släppte pentium-generationen var det ingen som hade tänkt på att mönsterskydda prylarna, så då fanns det flera tillverkare av intelkompatibla kloner av 386- och 486-cpu'erna (eller snarare piratkopior i vissa fall). De största var AMD och Cyrix.nino skrev:
Det sägs att Intel valde namnet Pentium på den nya generationen istället för 586 eftersom man inte kunde patentera/skydda ett nummer.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 345 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 345 inlägg
Tvivlar inte på din beskrivning av strigeln, och har sett diverse läderremmar som kallas så, men jag minns inte fel att min pappa kallade den där "prylen" just så, runt 1972.useless skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 345 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 345 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Jo men det hade inget med 50 hz vs 60 hz i elnätet att göra. Utan bara att spelen var skalade till en viss klockfrekvens.Jonas Persson skrev:
edit: Jag skummade genom din post för fort. Såg du pratade om PC och Commodore. Sorry.
Renoverare
· Stockholm
· 18 354 inlägg
Ja, processorhastigheten hade egentligen inget med nätfrekvensen att göra, utan var syncad med VIC-chippet för att antingen funka med PAL eller NTSC. Sen fanns det väl i grund och botten ett beroende till nätfrekvensen, men det var inte så att amerikanska C-64'or gick 20% snabbare.Jonas Persson skrev:
Vad jag minns (men kan ha helt fel) så började det med separata serier, sen kom man på att DX-proppar med dåliga mattechip kunde säljas som SX istället för att kasseras för att senare glida över till att det var billigare med en tillverkningslina och sälja vissa modeller som SX för att motivera ett högre pris på DX.AndersMalmgren skrev: