richardtenggren richardtenggren skrev:
Det här får mig att tänka på gubbar med bälteshölster och Jabra/plantronics-bluetooth snäcka :p Dessa ser man än idag!
Det gör man. har aldrig förstått varför man går runt med bluetooth snäckan i örat HELA tiden. Har sett såna på ICA och som åhörare på barnens fotbollsmatcher mm. Och givetvis ringer det aldrig.

486 sx och pentium 60/66 var de sista CPUer som hade samma hastighet på processor och minnesbuss. Efter det har processorn alltid jobbat med en multipel av busshastigheten, en celeron 266 hade tex 66mhz buss och 4x multipel. Vissa celeron och pentium 2 kunde låsas upp för att gå i högre multipel än de var byggda för genom att man klippte av eller tejpade ett ben på processorn.

hsd
H Hamre268 skrev:
Som yrkeschaufför använder jag komradion dagligen för att undvika möten med andra lastbilar där man inte vill mötas
Å kanske ha koll på farbror blå ;)

MrJay
nino nino skrev:
Det var ju på gång en till (kanske finns fler än intel och amd men dom är väl störst?) processor tillverkare som man skulle kunna typ uppgradera via mjukvara, kan komma ihåg helt fel nu...
Undra om dom finns kvar?
Menar du VIA?

Maria T Maria T skrev:
Bild från nåt liknande pappas strigel. Norrbottens museum har dessa i sin ägo.
Det där är väl någon form av mekanisk slipautomat. Jag har ett par olika mer eller mindre avancerade varianter hemma... En strigel är i min värld en läderrem man gör den sista finputsningen/underhållsslipningen på.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
hsd
Motorola
Cyrix

MrJay MrJay skrev:
Menar du VIA?
Transmeta var det

useless useless skrev:
Det där är väl någon form av mekanisk slipautomat. ….
Salufördes som strigelapparat. Kostade ungefär en tia för 70 år sedan. Jag har kvar min fortfarande men den används numera ganska sällan p.g.a skepparkransen.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Transmeta var det
Transmeta var ju Linus Torvalds moderna påfund med en programmerbar co-processor. Innan Intel uppgraderade mikrokoden och släppte pentium-generationen var det ingen som hade tänkt på att mönsterskydda prylarna, så då fanns det flera tillverkare av intelkompatibla kloner av 386- och 486-cpu'erna (eller snarare piratkopior i vissa fall). De största var AMD och Cyrix.

Det sägs att Intel valde namnet Pentium på den nya generationen istället för 586 eftersom man inte kunde patentera/skydda ett nummer.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Maria T
useless useless skrev:
Det där är väl någon form av mekanisk slipautomat. Jag har ett par olika mer eller mindre avancerade varianter hemma... En strigel är i min värld en läderrem man gör den sista finputsningen/underhållsslipningen på.
Tvivlar inte på din beskrivning av strigeln, och har sett diverse läderremmar som kallas så, men jag minns inte fel att min pappa kallade den där "prylen" just så, runt 1972.

Maria T
fahlis fahlis skrev:
Salufördes som strigelapparat. Kostade ungefär en tia för 70 år sedan. Jag har kvar min fortfarande men den används numera ganska sällan p.g.a skepparkransen.
Aha, där kom en bra förklaring @useless :D känner mig lite nöjd att jag inte har helt fel, och inte pappsen heller.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Var det inte det jag skrev?

"men ett stort problem för spel där allt rörde sig för fort... ...Tack vare turboknappen som sänkte farten till 4,77MHz så fungerade spelen."
Jo men det hade inget med 50 hz vs 60 hz i elnätet att göra. Utan bara att spelen var skalade till en viss klockfrekvens.

edit: Jag skummade genom din post för fort. Såg du pratade om PC och Commodore. Sorry.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Eller spärrat och använt chip där matteprocessorn inte fungerade.
Jo visst det kan varit en binning-grej. Men jag tror mer på min teori, det är ju ändp intel vi pratar om ;)

Ett snarlik problem fanns på Commodore 64 där spelen klockades efter bildens uppdateringsfrekvens 50Hz i bla Europa, men 60Hz i USA. Därmed gick spelen olika fort trots att de skulle kompensera för detta. Jag minns inte detaljerna.
Ja, processorhastigheten hade egentligen inget med nätfrekvensen att göra, utan var syncad med VIC-chippet för att antingen funka med PAL eller NTSC. Sen fanns det väl i grund och botten ett beroende till nätfrekvensen, men det var inte så att amerikanska C-64'or gick 20% snabbare.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lite kul det där, 486 sx2 var en 486 dx två där man hade spärrat matteprocessorn. Kanske var Intels första fula marknadsknep? :)
Vad jag minns (men kan ha helt fel) så började det med separata serier, sen kom man på att DX-proppar med dåliga mattechip kunde säljas som SX istället för att kasseras för att senare glida över till att det var billigare med en tillverkningslina och sälja vissa modeller som SX för att motivera ett högre pris på DX.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.