Jonas Persson Jonas Persson skrev:
När vi ändå håller på och minns gamla datorer. Glöm inte turboknappen. Funktionen var väl snarare det omvända, men marknadsavdelningen gillade Turbo bättre. Ingen ville ha en långsam dator så turbo var alltid på.

Problemet var bara att när de första klonerna av IBM PC 8086 kom hade många 8 MHz klockfrekvens istället för originalets 4,77 MHz. Men ingen hade programmerat för att den skulle gå lika snabbt på en dator som var snabbare, målet var så snabbt som möjligt på 8086 som inte var något fartmonster. Det innebar normalt inga problem för vanliga kontorsprogram mm, men ett stort problem för spel där allt rörde sig för fort. Än värre var det om man startade dem på en IBM AT (286) eller totalt omöjligt på 386. Tack vare turboknappen som sänkte farten till 4,77MHz så fungerade spelen. Turboknappen fanns kvar även på 286 och 386, men vilken praktisk nytta den gjorde där vet jag inte då den inte sänkte farten till en 8086 på 4,77MHz, utan bara begränsade datorns prestanda på olika sätt.

Ett snarlik problem fanns på Commodore 64 där spelen klockades efter bildens uppdateringsfrekvens 50Hz i bla Europa, men 60Hz i USA. Därmed gick spelen olika fort trots att de skulle kompensera för detta. Jag minns inte detaljerna.
Det var väl snarare så att man skulle kunna spela äldre spel på rätt hastighet. Ganska roligt att det tog så lång tid för spelen att implementera delta time. Inte rocket science direkt. Multiplicera alla förflyttningar som är beroende av tiden med delta T

MrJay
Hade ingen turbo-knapp på min 486 SX2 66Mhz men man kunde ladda in speciella program i MS-DOS som låg resistenta i minnet och kunde styra klockfrekvensen via specifika knappkombinationer på tangentbordet. Det var tider…

MrJay MrJay skrev:
Hade ingen turbo-knapp på min 486 SX2 66Mhz men man kunde ladda in speciella program i MS-DOS som låg resistenta i minnet och kunde styra klockfrekvensen via specifika knappkombinationer på tangentbordet. Det var tider…
Lite kul det där, 486 sx2 var en 486 dx två där man hade spärrat matteprocessorn. Kanske var Intels första fula marknadsknep? :)

Glad att Ryzen ändrade marknaden totalt. Svinnöjd med min AMD 5950x vi hade inte haft 16 kärniga konsumt CPUr idag om det inte var för AMD :)

När vi snackar om matteproccesor, delta T kräver flyttal för att fungera och kanske därför tidiga spel inte implementerade det. Sanlöst dyra operationer att göra på en dator utan matte processor

Maria T
De senaste 3-4 åren har jag misstänkt att män, som ibland besöker en barberare/rakstuga (typ hipster, utan att generalisera) har ett eget rakdon i form av kniv eller en gammeldags - vintage - hyvel.
Min pappa hade en pryl, en underlig liten fyrkantig låda (ca 5x10 cm) i grönmetallack (snyggt!) som hängde i vårt toalettrum (vilket kräver en annan historia - lägenheter i Stockholms innerstad som inte hade badrum 1980).

Denna manick var jag lite fascinerad av som barn då pappa gick in i bad.... toalettrummet, drog fram den där vackra grönmålade lilla lådan, drog den upp och ner några gånger i snöret den hängde från, plockade ut något som jag inte såg vad det var, och började raka sig.

Senare fick jag höra att det kallades strigel, och var till för att vässa eggen på rakbladen.

När mina päron flyttade till en modernare lägenhet (d v s med badrum) så försvann prylen, så jag har inte sett den sen 1983, typ. Pappa, som inte längre kunde vässa sina rakblad, köpte BIC engångshyvlar och gick ständigt runt med små papperslappar på kinder och haka, som täckte såren han fått av att ha rakat sig med mindre vassa blad.
Att skaffa en elektriskt hyvel fanns inte i hans tänk nånsin. Tyvärr hann han inte få uppleva dessa fina blad från Gillette, med andra, som gör att en kan raka sig många gånger utan att få skärsår.

Bild från nåt liknande pappas strigel. Norrbottens museum har dessa i sin ägo.
Vintage grönmetallackad strigel med snöre för att vässa rakblad, liknande beskrivet exemplar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vintage grönmetallackad strigel för att vässa rakblad, med snöre och klossar.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
386 hade extern matteproccesor
Det där fick mig att komma ihåg FDIV-buggen i Pentium. Nån mer här som hade glömt (eller kanske förträngt) den?

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
MrJay
Lite kul det där, 486 sx2 var en 486 dx två där man hade spärrat matteprocessorn. Kanske var Intels första fula marknadsknep? :)

Glad att Ryzen ändrade marknaden totalt. Svinnöjd med min AMD 5950x vi hade inte haft 16 kärniga konsumt CPUr idag om det inte var för AMD :)
Du glömmer K6:an, vilket misslyckande den var med alla överhettningsproblem. Men ja, i princip håller jag med dig - de banade vägen med 64-bit arkitekturen och ökat antal kärnor. 3950X räcker gott och väl :cool:

MrJay MrJay skrev:
Du glömmer K6:an, vilket misslyckande den var med alla överhettningsproblem. Men ja, i princip håller jag med dig - de banade vägen med 64-bit arkitekturen och ökat antal kärnor. 3950X räcker gott och väl :cool:
Hade 3950x innan inte lika stabil som 5950x faktiskt och sedan de där dryga 20 procenten i single core perf ökning, ångrar inte uppgraderingen :)

Aah, AMD Athlon 64 det var tider det. Men shit vad mycket barnsjukdomar det var. Förstår varför Intel dominerade marknaden efter det :)

P pmd skrev:
Det där fick mig att komma ihåg FDIV-buggen i Pentium. Nån mer här som hade glömt (eller kanske förträngt) den?
Japp dock blev jag själv inte berörd av den. Min första Pentium var en 200 MHz och då var det löst. 200 MHz MMX kom kort efter och jag fick tjata på pappsen att få uppgradera :)

Maria T Maria T skrev:
De senaste 3-4 åren har jag misstänkt att män, som ibland besöker en barberare/rakstuga (typ hipster, utan att generalisera) har ett eget rakdon i form av kniv eller en gammeldags - vintage - hyvel.
Min pappa hade en pryl, en underlig liten fyrkantig låda (ca 5x10 cm) i grönmetallack (snyggt!) som hängde i vårt toalettrum (vilket kräver en annan historia - lägenheter i Stockholms innerstad som inte hade badrum 1980).

Denna manick var jag lite fascinerad av som barn då pappa gick in i bad.... toalettrummet, drog fram den där vackra grönmålade lilla lådan, drog den upp och ner några gånger i snöret den hängde från, plockade ut något som jag inte såg vad det var, och började raka sig.

Senare fick jag höra att det kallades strigel, och var till för att vässa eggen på rakbladen.

När mina päron flyttade till en modernare lägenhet (d v s med badrum) så försvann prylen, så jag har inte sett den sen 1983, typ. Pappa, som inte längre kunde vässa sina rakblad, köpte BIC engångshyvlar och gick ständigt runt med små papperslappar på kinder och haka, som täckte såren han fått av att ha rakat sig med mindre vassa blad.
Att skaffa en elektriskt hyvel fanns inte i hans tänk nånsin. Tyvärr hann han inte få uppleva dessa fina blad från Gillette, med andra, som gör att en kan raka sig många gånger utan att få skärsår.

Bild från nåt liknande pappas strigel. Norrbottens museum har dessa i sin ägo.
[bild] [bild]
Min hipsterbror kör Sweeney Todd-rakhyvel, han använder nått läder för att slipa den.

Läderstropp för slipning av rakknivar med metallclips och ring, på vit bakgrund.
Skapa konto

• Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Maria T
Min hipsterbror kör Sweeney Todd-rakhyvel, han använder nått läder för att slipa den.

[bild]
Precis den typ av strigel jag fick fram med en sökning, säkert toppen för en rakkniv. Och snygg.

Jonas Persson
Det var väl snarare så att man skulle kunna spela äldre spel på rätt hastighet. Ganska roligt att det tog så lång tid för spelen att implementera delta time. Inte rocket science direkt. Multiplicera alla förflyttningar som är beroende av tiden med delta T
Var det inte det jag skrev?

"men ett stort problem för spel där allt rörde sig för fort... ...Tack vare turboknappen som sänkte farten till 4,77MHz så fungerade spelen."

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jonas Persson

Eller spärrat och använt chip där matteprocessorn inte fungerade.

Det var ju på gång en till (kanske finns fler än intel och amd men dom är väl störst?) processor tillverkare som man skulle kunna typ uppgradera via mjukvara, kan komma ihåg helt fel nu...
Undra om dom finns kvar?

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Komradio är 27MHz så det kan stämma. Finns än idag och kräver ingen licens, men vem som använder det vet jag inte.

[länk]
Som yrkeschaufför använder jag komradion dagligen för att undvika möten med andra lastbilar där man inte vill mötas

• Gilla
HSP och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.