P
(. Till alla hundars stora glädje. .)
 
Staffans2000
TeroM TeroM skrev:
Hade glömt att en gång i tiden åkte jag Business Class mellan nordiska länderna, idag krävs det lite längre resor för det.

[bild]
När jag och mina törstiga kompisar åkte till USA 1981, drack vi upp all öl de hade på hela planet. Vi började med Falcon och stack oss ner till Budwaiser. Sedan fick de hårt arbetande värdonnorna gå över till groggar.
Vad kostade det? Ingenting!
Men, å andra sidan kostade biljetten lika mycket som idag.
1983, var det åter dags. På JFK stod en SAS:anställd med en skylt varpå det var skrivet: -Staffans, en ung dam väntar i ankomsthallen och det gjorde det!!!:D
Jag kan utan problem påstå, att just det kommer aldrig att hända igen. As Times goes by....

Rick
 
  • Gilla
Putte G... och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
När jag och mina törstiga kompisar … stack oss ner till Budwaiser. …
Budweiser – like having sex in a canoe …
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Budweiser – like having sex in a canoe …
f...... close to water!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
fahlis fahlis skrev:
Budweiser – like having sex in a canoe …
Jag vet. Men vid det laget var vi så muntra, att ingen märkte någon skillnad.

Staffans
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Jag flög till Dublin för ett par decennier sen och Sveriges fotbollslandslag var med på planet. Jag tror inte vi hade passerat Norge innan dom meddelade att all alkohol var slut...
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Finns fortfarande :)
Ja, där ser man :D
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
För att inte tala om Bond-filmerna, när man krånglade till det något alldeles. "For your eyes only" blev "Ur dödlig synvinkel", medan "A view to a kill" fick heta "Levande måltavla". (Krånglet uppstod tydligen redan på bokstadiet.)
Vilket minne detta inlägg ger mig, var i Visby när premiären på View to kill gick på bio .
Jag var 12 och min syster som var med mig var 15 och detta var i början av juli 1985, det var ju 15-års gräns på filmen så vakten kollade lite extra på mig men lät mig gå in. Filmen började vid midnatt, tveksamt om jag skulle låta mina barn besöka liknande men det är ett minne för livet.

Edit:
Ja föräldrarna var inte med, dom satt väl på nån krog antar jag
 
  • Gilla
iMicke och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Smartphones synkar mot atomur, Mao fröken ur är lite obsolet :) skulle dock personligen aldrig sluta med mekaniskt armbandsur
Öh, njae, det har jag svårt att tro. De synkar nog via NTP som det mesta annat, och då är det ganska långt till atomuren. Iaf om man skall räkna noggrannhet. (Precision finns det i överflöd). Trots att NTP står på huvudet för att mäta och justera för fördröjningen över nätet, så lyckas man långtifrån särskilt bra.

Fröken Ur däremot står i Borås vid SP-s avdelning för tid och frekvens, och är alltså synkad direkt mot Sveriges officiella tidsstandard. (Som vi fö får via GPS, så visst det finns atomur med, men de är i omloppsbana, och man har mycket bättre koll på dels vad de refereras till och dels till löptidsfördröjningen).
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Är det början, mitten eller slutet på pipet som gäller? Frågar åt mitt elvaåriga jag från 1900-talet.
 
  • Haha
  • Gilla
Myckling och 6 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, njae, det har jag svårt att tro. De synkar nog via NTP som det mesta annat, och då är det ganska långt till atomuren. Iaf om man skall räkna noggrannhet. (Precision finns det i överflöd). Trots att NTP står på huvudet för att mäta och justera för fördröjningen över nätet, så lyckas man långtifrån särskilt bra.

Fröken Ur däremot står i Borås vid SP-s avdelning för tid och frekvens, och är alltså synkad direkt mot Sveriges officiella tidsstandard. (Som vi fö får via GPS, så visst det finns atomur med, men de är i omloppsbana, och man har mycket bättre koll på dels vad de refereras till och dels till löptidsfördröjningen).
Ja alltså det är klart du kommer få en liten desync men källan är korrekt Mao ett atomur.

Jag har skrivit en egen UDP lösning för ett VR spel och det är ändå coolt hur nära man kan komma. Här är desyncen på en rigidbody med vår lösning när vi smutsar ner uppkopplingen med packet loss och hög ping. Det är ca 3mm desync och då rör sig denna dummy horisontell mot skytten i sprinthastighet Mao worst case

VR-spelutvecklingsscenario som visar desynkroniseringen av en rigidbody med teknisk visualisering av packet loss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, njae, det har jag svårt att tro. De synkar nog via NTP som det mesta annat, och då är det ganska långt till atomuren. Iaf om man skall räkna noggrannhet. (Precision finns det i överflöd). Trots att NTP står på huvudet för att mäta och justera för fördröjningen över nätet, så lyckas man långtifrån särskilt bra.

Fröken Ur däremot står i Borås vid SP-s avdelning för tid och frekvens, och är alltså synkad direkt mot Sveriges officiella tidsstandard. (Som vi fö får via GPS, så visst det finns atomur med, men de är i omloppsbana, och man har mycket bättre koll på dels vad de refereras till och dels till löptidsfördröjningen).
Telefonen använder väl NITZ?
 
Jonas Persson
useless useless skrev:
Telefonen använder väl NITZ?
Gjorde, skulle jag gissa på. Från Wikipedia:
Additionally, unlike 3GPP2, which transmits GPS-sourced, millisecond resolution time via the sync channel, for NITZ, the "accuracy of the time information is in the order of minutes".
 
Ok. Det används kanske bara för att uppdatera tidzonen till den lokala operatörens. Jag har inte jobbat med grejerna sen förra årtusendet, så i viss mån anknyter det till trådens ämne...
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
f...... close to water!
Säger inte att detta är ursprunget, men jag hörde 1982 (bodde i Usa) samma skämt, men avseende en annan öl, Schlitz, och när jag frågar mina vänner från den tiden så kan de inte dra sig till minnes att det skulle peka på "nån annan öl" än just denna.
Å andra sidan - Amerikansk öl är rätt blaskig, törstsläckande är väl ett bra uttryck.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.