I ItWasntMe skrev:
Min guide är juh som sagt bara en guide och ett hjälpmedel på hur man kan göra och vad man bör tänka på. Självklart måste du anpassa det efter just din diskho.
Tittar man på instruktionen för Långudden så rekomenderar de 55mm. Och flyttar man in sen 10mm så blir det som du säger 65mm in från framkant. Metallskenan får man se till att man kommer förbi såklart. Men spontant tänker jag såhär. En bänk skiva är 630mm och skåpstommen 600m och sen metallskenan 20mm in. Så 65mm blir på gränsen helt klart. Eftersom Långudden är en djupare diskho i bakkant så får du själv måtta in och kolla så den får plats fram och bak.
Mät från bakkanten på skåpstommen och fram till metallskenans kant. Då vet du hur långt från bakkanten till framkanen på bänkskivan du ska sätta markeringen .Sen drar du bort en 1cm från det.
Det räcker juh med att hålet inte kommer i stålskenan. [länk]
Mvh =)
I ItWasntMe skrev:
Min guide är juh som sagt bara en guide och ett hjälpmedel på hur man kan göra och vad man bör tänka på. Självklart måste du anpassa det efter just din diskho.
Tittar man på instruktionen för Långudden så rekomenderar de 55mm. Och flyttar man in sen 10mm så blir det som du säger 65mm in från framkant. Metallskenan får man se till att man kommer förbi såklart. Men spontant tänker jag såhär. En bänk skiva är 630mm och skåpstommen 600m och sen metallskenan 20mm in. Så 65mm blir på gränsen helt klart. Eftersom Långudden är en djupare diskho i bakkant så får du själv måtta in och kolla så den får plats fram och bak.
Mät från bakkanten på skåpstommen och fram till metallskenans kant. Då vet du hur långt från bakkanten till framkanen på bänkskivan du ska sätta markeringen .Sen drar du bort en 1cm från det.
Det räcker juh med att hålet inte kommer i stålskenan. [länk]
Mvh =)
Tack för svaret. Ikeas instruktioner kändes luriga och var anledningen att jag läste genom din guide och slutligen funderade på det här med att mäta från framkant/bakkant.
Jag får göra så att jag försöker mäta in så att inte metallskenorns träffashelt enkelt så ska det nog lösa sig. :) mvh
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
U
Skulle det krisa går det ju lyfta lite på skivan och flytta metallstaget en centimeter
 
Tråden lever och jag passar på att ställa en fråga kring Franke Maris som inte har spännskruvar utan ett slags fjädrande metallbleck istället. Dessa ska tydligen räcka (ihop med silikon) men min fråga är:
Hur testar man att vasken passar? Om man trycker ner misstänker jag att den kan bli svår att få upp igen?
Anvisningssida med ikoner och steg-för-steg instruktioner, förmodligen för montering eller användning av en produkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar en närbild av en skadad hörn på en enhet, troligen en bärbar dator, med tydliga tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur sitter clipsen? Är det möjligt att plocka bort dom vid provmontering?
Den där känns som att den ställer ännu högre krav på sågen för att det ska sitta riktigt, men skönt att slippa tänka på beslag som kan vara ivägen.
 
K Kjell_G skrev:
Tråden lever och jag passar på att ställa en fråga kring Franke Maris som inte har spännskruvar utan ett slags fjädrande metallbleck istället. Dessa ska tydligen räcka (ihop med silikon) men min fråga är:
Hur testar man att vasken passar? Om man trycker ner misstänker jag att den kan bli svår att få upp igen?
[bild][bild]
nu har jag inte monterat denna. Men jag skulle såga ur enligt deras anvisning och sen bara prov-lagt dit den löst utan att trycka ner, för att se om den passar. För det ser juh ut att det onekligen är One way ticket. (men allt går juh att få upp med tålamod och lång skruvmejsel/stållinjal för att trycka undan hullingarna.))När jag noga sen kollat av så hade jag vattensäkrat som vanligt och sen tryckt ner den. Vara noga och ta tid på sig är ett vinnande koncept om du grejjar åt dig själv.
 
  • Gilla
1903 och 1 till
  • Laddar…
A Antagligenkanske skrev:
Hur sitter clipsen? Är det möjligt att plocka bort dom vid provmontering?
Den där känns som att den ställer ännu högre krav på sågen för att det ska sitta riktigt, men skönt att slippa tänka på beslag som kan vara ivägen.
Clipsen verkar tejpade/limmade och jag har inte försökt få bort dem. Det verkar som att man ska ta ett verktyg (något platt och brett) och böja till när vasken är på plats.
Bilden visar det men såg att upplösningen blev klen i första inlägget. Bättre såhär hoppas jag.
 
  • Instruktionsmanual för montering av diskho, inkluderar mått, verktyg och steg-för-steg illustrationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I ItWasntMe skrev:
nu har jag inte monterat denna. Men jag skulle såga ur enligt deras anvisning och sen bara prov-lagt dit den löst utan att trycka ner, för att se om den passar. För det ser juh ut att det onekligen är One way ticket. (men allt går juh att få upp med tålamod och lång skruvmejsel/stållinjal för att trycka undan hullingarna.))När jag noga sen kollat av så hade jag vattensäkrat som vanligt och sen tryckt ner den. Vara noga och ta tid på sig är ett vinnande koncept om du grejjar åt dig själv.
Håller med, skulle nog vara rätt övertänkt rörande måtten, mäta igen, och igen, tänka var blyertsstrecket representerar, och var sågklingan faktiskt går, vill man såga bort blyertsstrecket eller ska det vara kvar (1-2 mm), hellre en halv mm för mkt än för lite och verkligen följa hur många mm de vill ha, precis som du säger så ser man nog när man lägger ner om kanterna ink hullingarna går ner, men då är det surt att köra raspen, men kan säkert glida runt, vinkla hon 45 grader mot hålet och prova så att det inte kärvar någon stans. Skulle definitiv chansa med silikonen, får man inte ner det, fjädrar upp, och slag med handflatan inte räcker, så går det att ta bort silikon aceton eller annat. Sedan gå med raspen där hullingarna inte gick ner bra? Bra att vara noggrann med vinkelrät sågyta.

Jag ser projeket framför mig, blir nästan pepp på att starta sågen.
 
  • Gilla
Antagligenkanske och 1 till
  • Laddar…
En fråga från en total novis som snart flyttar in i sitt första hus där disko akut behöver bytas: Vi vill högst troligt sätta in en diskho som är större (dubbelho + avrinningsyta) än underskåpets bredd, dvs sågning behöver göras in på skåpet till höger - hur hade man gett sig på det? Antar att det är busenkelt för en snickare att lösa? Men om man skulle ge sig på det själv?
 
  • Gilla
Antagligenkanske
  • Laddar…
Kimball Kimball skrev:
En fråga från en total novis som snart flyttar in i sitt första hus där disko akut behöver bytas: Vi vill högst troligt sätta in en diskho som är större (dubbelho + avrinningsyta) än underskåpets bredd, dvs sågning behöver göras in på skåpet till höger - hur hade man gett sig på det? Antar att det är busenkelt för en snickare att lösa? Men om man skulle ge sig på det själv?
Köp en sticksåg 😀 kommer gå jätte bra! Vilken som helst sticksåg kommer funka. Prova maskinen /öva på någon annan bräda först. Borra ett hål i skåpet om du behöver någonstans att starta ifrån med sticksågen. Kom ihög skyddsglasögon.
 
Framför allt, det måste tejpas där sågsnittet ska bli, så det inte flisar sig på uppsidan, vanligt maskeringstejp duger. samt att sågen hoppar lite så det blir märken i bänken.
 

Bästa svaret

Fick äntligen lite extra motivation att såga för diskhon. Tack för trådlyft 😁 Bänkskiva av mdf utmärkt för utsågning av diskho står på bockar utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppmärkning för diskho på brunt byggmaterial, med såg och måttband i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Marmorbänkskiva med uppmätt och tejpmarkerat rektangulärt område för diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsområde med ett uppmärkt skivmaterial redo för sågning, cirkelsåg och måttband i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsågat hål i arbetsbänk där en diskho ska monteras, med handsåg och måttband på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt diskho utsågat i arbetsbänk inför installation, golv med träutseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Det har tagit tid pga ohälsa men nu är det dags. Blivit varnad för att inte såga ut innan skivan är på plats men spånskiva/laminat är ok att hantera ensam tycker jag. Sågar man underifrån så minskar risken för urslag men jag tejpade också som synes. Bar in skivan mha axeln i hålet och en hand i underkant. Måste komma ihåg att täcka sågsnittet med silikon innan hon kommer på plats. Ibland har man för bråttom…
 
K Kjell_G skrev:
Det har tagit tid pga ohälsa men nu är det dags. Blivit varnad för att inte såga ut innan skivan är på plats men spånskiva/laminat är ok att hantera ensam tycker jag. Sågar man underifrån så minskar risken för urslag men jag tejpade också som synes. Bar in skivan mha axeln i hålet och en hand i underkant. Måste komma ihåg att täcka sågsnittet med silikon innan hon kommer på plats. Ibland har man för bråttom…
Fantastiskt roligt att se att tråden fortfarande hjälper och inspirerar.
Personligen tycker jag det är onödigt vända på skivan, just för det skapar lite merjobb och hjärngympa. Men det är inte fel.
Jag tycker man minimerar risken att tänka fel ellergöra fel om man gör det med skivan på plats. Samt att risken för att repa skivan minskar. Man gör som känns bäst för en själv. Och Du fick till det fint!

Hoppas hälsan är lite bättre också och att slutresultatet blev som du önskade =)
BRA JOBBAT !
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Just den här skivan kräver lite rörjobb och diskmaskinen måste kopplas ur/flyttas men det är nära nu 😅
 
Stefan N Stefan N skrev:
Snyggt jobb men hur länge kommer det dröja innan trät ser risigt ut?
Nu 5 år senare, syns ingenting. Oljat en gång bara och då visade sig föregående inoljning vara tillräcklig då nya oljan knappt sögs upp. Visserligen sommarhus, men ingen fara med slitage på inoljad björkskiva...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.