Bra guide. Gav mig känslan att jag skulle kunna fixa hålet för hon och hällen här själv, och det gick finemang.

En liten varning dock. Denna gula byggtejp använde jag också, och den ger faktiskt märken efter sig om man har en massiv träskiva. Inte världens farligaste märken, men jag fick sandpappra en del för att få det tillräckligt fint igen. Detta var då en grundoljad ekskiva.

Om man ska använda tejp på så sätt skulle jag iaf rekommendera att man inte låter den sitta längre än absolut nödvändigt, och kan tänka sig slipa lite om det behövs.

Blå målartejp kanske är bättre?

• Gilla
Emess82
  • Laddar…
Finns två sorters gul tape tesa 4840 brukar funka bra

Redigerat:
Jag skulle iaf rekommendera er att inte chansa.

En annan fråga, ska man silikona insidan av hålet även om det är massivt trä? Det oljas ju in förstås, men ska det vara silikon också?

hej. Vad roligt att guiden fick dig att väga prova själv. Stor eloge.
Tejpen vi använder släpper vädligt enkelt. Vilken tejp man använder kan jag tyvärr inte gardera mig för.
Sen har juh alla olika benämning vad som är märken, om det är fiberrensning, limrester, eller enbart att man rivit bort damm osv.
Men ja, jag kunde ha lagt till i guiden att använda tejp med svagt klister. Den biten tog jag som självklar.
Blåa målartjepen fungerar super, även den rosa och gula målartejpen.

Ja du behöver ändå silicona ändträt även om det är homogent trä. Med åren så kommer det alltid leta sig ner fukt från överkokta kastruller och blöt disktrasa. Däremot är det inte på långa vägar lika känsligt som spånskiva. Men stryk ut en tunn hinna av silicon på ändträt så har du gjort precis allt som man ska. =)
Åter igen, skitkul att se att fler verkligen har användt guiden. Eloge.

Redigerat:
  • Gilla
Papa42 och 3 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
hej. Vad roligt att guiden fick dig att väga prova själv. Stor eloge.
Tejpen vi använder släpper vädligt enkelt. Vilken tejp man använder kan jag tyvärr inte gardera mig för.
Sen har juh alla olika benämning vad som är märken, om det är fiberrensning, limrester, eller enbart att man rivit bort damm osv.
Men ja, jag kunde ha lagt till i guiden att använda tejp med svagt klister. Den biten tog jag som självklar.
Blåa målartjepen fungerar super, även den rosa och gula målartejpen.

Ja du behöver ändå silicona ändträt även om det är homogent trä. Med åren så kommer det alltid leta sig ner fukt från överkokta kastruller och blöt disktrasa. Däremot är det inte på långa vägar lika känsligt som spånskiva. Men stryk ut en tunn hinna av silicon på ändträt så har du gjort precis allt som man ska. =)
Åter igen, skitkul att se att fler verkligen har användt guiden. Eloge.
Jadå alltså, den vanliga gula byggtejpen (som jag även använde, precis som i guiden) släpper väldigt enkelt. Det är inget problem. Men på en (grundoljad) ekskiva så ger det märken, iaf om den sitter kvar en dag som i mitt fall (tejpade ena dagen, sågade ur nästa). Kunde inte märka av just limrester, faktiskt osäker på hur det kunde ge märken såsom det gjorde. Det krävdes iaf en hyffsad del slipning för att "få bort" märkena.

Faktum är att nu efter oljning kan jag skönja märkena fortfarande, men jag orkar faktiskt inte bry mig, bor i en lägenhet där jag antagligen kommer flytta ifrån om ett år eller två. Men skulle det vara i ett mer långsiktigt boende skulle jag verkligen tänka till ett steg längre och inte använda sådan tejp om det är en massiv ekskiva.

Självklart använder man tejp med svagt klister, såsom den gula byggtejpen. Men det är skillnad på laminat och massiva skivor.

Ska köra silikon där också, blir toppen :)

trist att du fick skönjbara märken dock. Men det ska juh faktiskt vara heltomöjligt på en oljad träskiva. i ärlighetensnamn, tejpen ska juh tas bort direkt inte sitta kvar över en natt? Känns som att där är det handhavandefel och inte tejpens fel. Guiden är juh i steg från början till slut beräknat på en kvart till en timme.
Nu vet jag inte hur dina märken ser ut, men om det bara är en trävit oljad skiva så rekomenderar jag att köpa trollull 00 och sen gnugga bort dem med det. =)
men åter igen, beröm och eloge.

Jag har iofs inte sagt att det var tejpens fel, jag bara påpekade vad som hände. På den gula byggtejpen står "kan sitta i 90 dagar utan att lämna rester efter sig". Förstås antar jag inte att man därför bör låta den sitta så länge, men det är väl inte SÅ konstigt att man tänker att den kan sitta över natten? :)

Detta var ingen kritik mot din guide så ta det inte som det, men det kan vara bra för folk att veta om de har en träskiva och inte en laminatskiva som i guiden. Finns kanske nått bättre att använda än byggtejp då, kanske maskeringstejp för måleri eller nått (jag vet inte).

Jag har hårdvaxat skivan nu så orkar inte kämpa med märkena, de kan bara skönjas om man tittar från vinkel mot en lampa efter att jag slipade och oljade.

sant där sezzi. ska be admins för o se om jag kan få lägga till lite info. E juh ändå bra att lägga in en notering att inte låta tejpen sitta för länge. För tydligen kunde man juh ha oturen.

Skulle rekommendera att man testar på en spillbit om man har en träskiva, eller kanske om det finns nån ännu mer skonsam tejp :p (eller bara sliiiipa!)

Jag ville ha underlimmad, men ville inte betala typ 7000-10000, så björkskiva ikea 700, överhandsfräs och extra fräshuvuden biltema 800, diskho 700 kr typ ikea, stålskivor och skruv jula 100 kr, silikon 100 kr. DIY underlimmad diskho i björkskiva med stålfästen och fräsade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• DIY underlimmad diskho i bänkskiva av björk med synliga verktygsavtryck och silikonrester.
    Skapa konto
  • DIY-installation av en underlimmad diskho i en björkskiva med metallförstärkningar och verktyg synliga.
    Skapa konto
  • Underlimmad diskho i rostfritt stål monterad i en björskiva från IKEA med vattendroppar och kran i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Kjell_G och 6 till
  • Laddar…
1 1903 skrev:
Jag ville ha underlimmad, men ville inte betala typ 7000-10000, så björkskiva ikea 700, överhandsfräs och extra fräshuvuden biltema 800, diskho 700 kr typ ikea, stålskivor och skruv jula 100 kr, silikon 100 kr. [bild]
wow. grymt jobbat =)

Snyggt jobb men hur länge kommer det dröja innan trät ser risigt ut?

Stefan N Stefan N skrev:
Snyggt jobb men hur länge kommer det dröja innan trät ser risigt ut?
Osäkert, lite som med skärbrädor? Vi har köpt originaloljan till skivan, tänker att vi får hålla efter, det är bok, så det är hårt. Finns en silikonhinna över den lilla kanten, tänker att det lär skydda första tiden utöver tre lager olja. Denna yta kommer att bli blöt av skvätt, kanske 10 ggr per dag? Vi torkar alltid av diskbänk oavsett för att det ser dåligt ut med mindre vattenpölar. Så då åker kanten med. Då det är rätt mkt material till godo, så går det säkert att reparera om några år, om det blir problem. Men jag har skärbrädor som är 10 år gamla, obeh och de håller?

Vorse case, köper vi ny ho, och släpper ovanifrån, end och story om 10 år? El så gör jag om det, nu när jag är kung på överhandsfräs så fixar jag detta på 3-4 timmar?

• Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Tips: Köp vax för bänkskivor, mycket bättre än olja och skyddar grymt bra mot vatten och annat spill ( vin, kaffe mm ). Har haft köksbutik tidigare och jag lovar att vaxet räddar många missöden

• Gilla
1903
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.