87 094 läst · 61 svar
87k läst
61 svar
Såga ur för diskho och spishäll (handledning)
Kul! Nu har vi oljat som galningar, kan man bara avbryta det och gå över till vaxet vid nästa tillfälle om några månader?Husbyggarresan skrev:
Lösvirkesbyggare
· Arkitekt Robert Sandell
· 35 inlägg
Jag skulle tipsa om OSMO hårdvaxolja, renoverade bänkskivor och köksö (ek) när vi flyttade in för 5 år sedan och det har hållit fantastiskt bra utan någon som helst åtgärd under den tiden. Och då är det rejält slitage med småbarn, vasken/disk (blött dagligen), grytor, vinspill, kaffe, bak, tjänstgjort som slaktbord vid flertalet tillfällen o.s.v. Jag är faktiskt grymt imponerad med tanke på mängden slitage. Den är ganska dyr, men väl värd pengarna, ett par gånger om faktiskt.
Jag var väldigt noga när jag gjorde vid det, med applicering och flera skikt etc. Men det betalade sig nog i långa loppet. Trots att det är ekskivor känns det i princip som man har laminat när det kommer till att torka av/vattenresistent/spill/kladd/flott etc.
Jag var väldigt noga när jag gjorde vid det, med applicering och flera skikt etc. Men det betalade sig nog i långa loppet. Trots att det är ekskivor känns det i princip som man har laminat när det kommer till att torka av/vattenresistent/spill/kladd/flott etc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte byta bänkskiva i köket och har en fundering kring ursågningen:
Tanken är att byta till en skiva i stavlimmad ek och att fixa ursågning för den befintliga diskhon på egen hand. Men när jag läser monteringsanvisningarna för den här typen av bänkskiva står det att avståndet mellan utsågningen och bänkskivans ytterkanter ska vara minst 100 mm. I nuläget är det här avståndet snarare ca 30 mm, och det är ju svårt att ändra på utan att göra ett större ingrepp i köket... Tror ni att det går att strunta i rekommendationen, eller är det omöjligt att använda en stavlimmad skiva för det här upplägget?
(I anvisningarna står för övrigt också att det ska vara ett avstånd på minst 20 mm "som skydd mot värme och fukt från spisar och andra apparater". Men det är väl ändå vanligt att kanten på en skiva står i mer eller mindre direkt anslutning till en spis, med skydd av någon typ av ångspärr?)
Har aldrig hört om något liknande. Har monterat flera stavlimmade där man sågat och sparat 50mm. Skall man spara 100mm i bakkant får inte ens en ho plats. Kan det vara så att det står att det totalt måste finnas sparat 100mm? Dvs 50mm framkant och 50mm bakkant ? Om inte, så skulle jag råda dig att höra med dem som säljer skivan till dig. För jag har aldrig hört om krav på 100mm sparat.V ValterN skrev:[bild]
Jag tänkte byta bänkskiva i köket och har en fundering kring ursågningen:
Tanken är att byta till en skiva i stavlimmad ek och att fixa ursågning för den befintliga diskhon på egen hand. Men när jag läser monteringsanvisningarna för den här typen av bänkskiva står det att avståndet mellan utsågningen och bänkskivans ytterkanter ska vara minst 100 mm. I nuläget är det här avståndet snarare ca 30 mm, och det är ju svårt att ändra på utan att göra ett större ingrepp i köket... Tror ni att det går att strunta i rekommendationen, eller är det omöjligt att använda en stavlimmad skiva för det här upplägget?
(I anvisningarna står för övrigt också att det ska vara ett avstånd på minst 20 mm "som skydd mot värme och fukt från spisar och andra apparater". Men det är väl ändå vanligt att kanten på en skiva står i mer eller mindre direkt anslutning till en spis, med skydd av någon typ av ångspärr?)
Tack för svar! Jag har svårt att tolka det som att det skulle vara totalt, men däremot så tolkade jag det som att det handlade om avstånd från skivans kortsida snarare än från bak- och framkant. Hursomhelst, låter som en bra idé att fråga återförsäljaren.I ItWasntMe skrev:Har aldrig hört om något liknande. Har monterat flera stavlimmade där man sågat och sparat 50mm. Skall man spara 100mm i bakkant får inte ens en ho plats. Kan det vara så att det står att det totalt måste finnas sparat 100mm? Dvs 50mm framkant och 50mm bakkant ? Om inte, så skulle jag råda dig att höra med dem som säljer skivan till dig. För jag har aldrig hört om krav på 100mm sparat.
Tack för en supertydlig guide! Har just använt den till att sätta i diskhon i bänkskiva av valnöt.
Jag har som nybörjare ett tips till andra nybörjare: var inte rädd för att 10mm inte räcker som kant. Jag var feg och gjorde först hålet lite mindre, men fick såga ut mer efteråt och fixa lite för att det till slut skulle passa. Så lita på att måtten i beskrivningen stämmer så slipper du massa pilligt efterarbete!
Tack igen från en nöjd nybörjare
Jag har som nybörjare ett tips till andra nybörjare: var inte rädd för att 10mm inte räcker som kant. Jag var feg och gjorde först hålet lite mindre, men fick såga ut mer efteråt och fixa lite för att det till slut skulle passa. Så lita på att måtten i beskrivningen stämmer så slipper du massa pilligt efterarbete!
underbart att guiden blir till nytta =). Och grattis till att du nu grejjat att sätta en Ho själv =)L Loopi skrev:Tack för en supertydlig guide! Har just använt den till att sätta i diskhon i bänkskiva av valnöt.
Medlem
· Kronoberg
· 19 inlägg
Väldigt fin guide, men jag blir så osäker. I guiden skrivs att man ska måtta ut från bakkant på bänkskiva, vanligtvis 50-55mm men när jag läser instruktionerna från Ikea så ser det verkligen ut som att måttet är från framkant? Jag blir inte klok på detta.
Instruktionerna gäller för diskhon långudden. Om jag markerar ut 55mm från framkant innan jag lägger hon på plats och sen gör markering runt och flyttar in markeringen 10mm så tror jag att diskhon kommer träffa stommens metallskena och det vill jag ju inte. ☹️ Någon som kan komma med input?
Instruktionerna gäller för diskhon långudden. Om jag markerar ut 55mm från framkant innan jag lägger hon på plats och sen gör markering runt och flyttar in markeringen 10mm så tror jag att diskhon kommer träffa stommens metallskena och det vill jag ju inte. ☹️ Någon som kan komma med input?
Min guide är juh som sagt bara en guide och ett hjälpmedel på hur man kan göra och vad man bör tänka på. Självklart måste du anpassa det efter just din diskho.A Antagligenkanske skrev:Väldigt fin guide, men jag blir så osäker. I guiden skrivs att man ska måtta ut från bakkant på bänkskiva, vanligtvis 50-55mm men när jag läser instruktionerna från Ikea så ser det verkligen ut som att måttet är från framkant? Jag blir inte klok på detta.
Tittar man på instruktionen för Långudden så rekomenderar de 55mm. Och flyttar man in sen 10mm så blir det som du säger 65mm in från framkant. Metallskenan får man se till att man kommer förbi såklart. Men spontant tänker jag såhär. En bänk skiva är 630mm och skåpstommen 600m och sen metallskenan 20mm in. Så 65mm blir på gränsen helt klart. Eftersom Långudden är en djupare diskho i bakkant så får du själv måtta in och kolla så den får plats fram och bak.
Mät från bakkanten på skåpstommen och fram till metallskenans kant. Då vet du hur långt från bakkanten till framkanen på bänkskivan du ska sätta markeringen .Sen drar du bort en 1cm från det.
Det räcker juh med att hålet inte kommer i stålskenan. https://www.ikea.com/se/sv/manuals/...iskho-1-ho-rostfritt-stal__AA-2097106-3-2.pdf
Mvh =)