69 473 läst · 486 svar
69k läst
486 svar
Sänkte ni er elförbrukning September 2022 jmft med September 2021?
-60% ner till 294kwh
2 vuxna, 2 barn.
365kvm bya inkl garage.
Stängt av onödiga förbrukare som sonos, skrivare m.m. stängt av ytterbelysning.
Eldat med ved sålänge det gick, sista veckan startade vi bergvärmen.
2 vuxna, 2 barn.
365kvm bya inkl garage.
Stängt av onödiga förbrukare som sonos, skrivare m.m. stängt av ytterbelysning.
Eldat med ved sålänge det gick, sista veckan startade vi bergvärmen.
Låter som att du sparat en hel del ström genom att i princip inte göra några uppoffringar alls varför inte strunta i att köra torktumlaren över huvud taget?P PurreP skrev:
Intressant tråd och fascinerande hur mycket man faktiskt kan dra ner utan att egentligen ha det så mycket sämre...
September 2022: 1 854,21 kWh
September 2021: 3 238,1 kWh
-43%
Stängde av poolen tidigare än vanligt (16 sep. som syns tydligt)
Installerat min "VP Control" som styr VP'n efter faktiskt innetemperatur/varmvatten och elpris (det har ju dock inget med förbrukningen at göra direkt men färre gångtimmar på VP per dygn)
September 2022: 1 854,21 kWh
September 2021: 3 238,1 kWh
-43%
Stängde av poolen tidigare än vanligt (16 sep. som syns tydligt)
Installerat min "VP Control" som styr VP'n efter faktiskt innetemperatur/varmvatten och elpris (det har ju dock inget med förbrukningen at göra direkt men färre gångtimmar på VP per dygn)
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Torktumlaren är bland det sista jag skulle sluta använda. Min tar ca 3 kWh (uppmätt, och som blir välbehövlig värme i källaren) för att torka en omgång tvätt ca var 10:e dag. Tvätten blir torr direkt och mjuk och skön utan några extra medel.
Ner 20%, från 1040 till 825, har inte kollat hur stor diff det varit på utetemperaturen men har sänkt bvp då den historiskt gjort det alldeles för varmt i huset.
Inte gjort några större ändringar i övrigt, disk, tvätt, tumlare är väl värt pengarna både nu och i vinter då de kommer vara ännu dyrare.
Belysning med moderna lampor helt marginellt i sammanhanget så inte tänkt något på det.
Bastun drar 3kWh på en timmes förbrukning så det också lugnt, men låter den inte stå längre stunder som förr vilket ändå är onödigt.
Inte gjort några större ändringar i övrigt, disk, tvätt, tumlare är väl värt pengarna både nu och i vinter då de kommer vara ännu dyrare.
Belysning med moderna lampor helt marginellt i sammanhanget så inte tänkt något på det.
Bastun drar 3kWh på en timmes förbrukning så det också lugnt, men låter den inte stå längre stunder som förr vilket ändå är onödigt.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 658 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 658 inlägg
Har inte gjort några särskilda ansträngningar. Luftvärmepump på 21 grader precis som vanligt när det börjar bli kyligt nattetid.
Glödlampor och tjock-TV precis som tidigare. Tvätt och dusch i samma omfattning som vanligt precis som matlagning (på spis med "vanliga" d.v.s. gjutjärnsplattor).
Trots bundet elpris (60,5 öre/kWh inkl. moms t.o.m. 270228) finner jag ingen anledning att slösa med el men heller inte att sitta inne och frysa. Min förbrukning ligger trots allt på en helt okej nivå (runt 6500 kWh/år med el som enda uppvärmning).
Så här ser siffrorna ut:
2017: 289
2018: 291
2019: 301
2020: 286
2021: 299
2022: 271
Glödlampor och tjock-TV precis som tidigare. Tvätt och dusch i samma omfattning som vanligt precis som matlagning (på spis med "vanliga" d.v.s. gjutjärnsplattor).
Trots bundet elpris (60,5 öre/kWh inkl. moms t.o.m. 270228) finner jag ingen anledning att slösa med el men heller inte att sitta inne och frysa. Min förbrukning ligger trots allt på en helt okej nivå (runt 6500 kWh/år med el som enda uppvärmning).
Så här ser siffrorna ut:
2017: 289
2018: 291
2019: 301
2020: 286
2021: 299
2022: 271
Redigerat:
Sep 2021: 1021kWh
Sep 2022: 623kWh
Sänkt inne temp från 22 till 18 grader(Inte vart under 21 än och jvp har hittils inte producerat värme).
Satt in kamin och eldat ett par ggr i vedpannan.
Kortare duschar och mer medvetenhet , tvätta fulla maskiner och stänga av tv:n när ingen kollar.
Sep 2022: 623kWh
Sänkt inne temp från 22 till 18 grader(Inte vart under 21 än och jvp har hittils inte producerat värme).
Satt in kamin och eldat ett par ggr i vedpannan.
Kortare duschar och mer medvetenhet , tvätta fulla maskiner och stänga av tv:n när ingen kollar.
Sänkt ca 50% till 700kwh 2022 jämfört med 2021. Oktober ser ut att bli ca 65% lägre jämfört med föregående år. 4 boende, ca 240kvm halvtaskigt isolerat 70-tals hus.
Främsta åtgärder har varit att dra ner inomhustemperaturen till 21/22 grader, slå av viss golvvärme, stängt av uppvärmingen i garaget samt isolerat fönster. En till luftvärmepump är på ingång också.
mvh NS
Främsta åtgärder har varit att dra ner inomhustemperaturen till 21/22 grader, slå av viss golvvärme, stängt av uppvärmingen i garaget samt isolerat fönster. En till luftvärmepump är på ingång också.
mvh NS
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skillnad ifrån förra September:
Bytt 2st Vitrinskåpslampor: 20w > 3,6w.
Bytt 3st Köksfönsterlampor: 60w > 8w.
Bättre tidsstyrning på utomhusbelysningarna.
Bättre injustering av bvp.
Partycoolern på altanen ej igång.
M-spa:t kan ha stängts av nån 1vecka tidigare.
Bastun kan ha gått nån timma mindre.
Generellt varmare utetemperatur 2022 jmf 2021.