D Dan in the house skrev:
Vad hade du för uppvärmningssystem innan du bytte? Eller hade du llvp innan också? Hur mycket sänktes förbrukningen jämfört med samma period förra året?
Samma uppvärmning som tidigare men en ny llvp sen två månader tillbaka. Sänkningen var drygt 200 kWh, från 757,4 kWh (sept '21)
till 431,5 kWh (sept '22) Hela sänkningen kan emellertid inte härledas till bytet av värmepump, allmänt snålande är största orsaken.
 
  • Gilla
jaash
  • Laddar…
2021: 1148kw/h
2022: 1207 kw/h
Vilket tyvärr kom som en överaskning, har inte startat värmen än och ändrat flera vanor. Vilket borde gett en lägre förbrukning.

Solpanelerna gav:
2021: 414 kw/h
2022: 382 kw/h

203m2 hus Fr 1967
Elbil och spabad.
 
  • Wow
Magnus E K
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:
1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
1102kWh år 2021 vs. 568kWh 2022
Sänkt värmen inomhus och på bruksvattnet samt inte slagit på några golvslingor
 
Förbrukn: 164 kWh mindre sept 2022 jämfört med sept 2021.
Åtgärder: Ny frysbox
Kör avfuktare under natten/lågpris
Släckt ner ett antal prydnadslampor både inne och ute
Avtal: Timprisavtal sedan 1 Aug. 2022
 
2021: 1074 kWh
2022: 803 kWh

Hus trä/tegel 140 kvm i Skåne, krypgrund 1987 med luft/vatten, tre pers. och en laddhybrid.

Skillnaden är väl dels att vi börjat tänka lite på att inte köra vissa grejer i onödan, men huvudsakligen att jag modifierat luft/vattenvärmepumpen (IVT 18 år gammal) så att den bara producerar radiatorvärme om det är kväll och om det är kallt ute. Tidigare körde pumpen radiatorerna i onödan (även sommaren), om än ganska lite vilket inte gick att minska även om det ändå var 10-15 grader ute. Ändringen har sänkt värmepumpens månadsförbrukning med uppskattningsvis 200 kWh/mån under given månad, men vi planerar ha kallt under dagarna i vinter när man ändå är på jobbet.
 
1 -
Augusti 620kwh mot 865 året innan. -28% (Hade inte genomfört alla åtgärder än)
September 479kwh mot 985 året innan. -51% (Här har vi fullt ut börjat tänka på att spara och genomfört nedanstående)

2 - Har förberett oss genom att stänga av delar av huset där vi skall hålla 15c, har skruvat ner kurvan på VP något , siktar på 20c där vi vistas. Spabadet är satt i sleepmode över vintern. Stängt el-golvvärmen i badrummet.
Har inte startat värmesystemet (VP) än, bor i Skåne så fortfarande milt. Kör två timmar pellets på morgonen i kaminen och en vedbrasa på kvällen. Räcker just nu. Veden har jag gratis och pelletsen 70kr/säcken och går 3-4 säckar på en månad.
Har satt varmvatten till 53c med legionella körning en gång per vecka, tror det blir billigare än att alltid köra till 60c då vi gör VV med värmepumpen.

Har rörligt månadsmedel då jag inte orkar leva efter elpriset timme för timme. (Barnfamilj)
 
2021 482kWh
2022 460kWh
-5%
Är ju nästan inom felmarginal för väder :crysmile:

Har iofs inte gjort någon större förändring heller
 
ca 10%
2021: 630kwh
2022: 565kwh

Avvaktat med att sätta på elementen (direktverkande). Oktober blir mer intressant att jämföra, eftersom vi installerat luft/luft värmepump i år
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
-62%
Stora boven vi har stängt av är spabadet, men även andra åtgärder har gjorts också.
hej! Har du stängt av spat helt eller dragit ner på tempen ? Nästa fråga: hur får du ut allt vatten i de små rören, så att de inte frostspränger på vintern ? Och en fråga till: har du haft spat avstängt helt de andra vintrarna ? Jag har dragit ner mitt spa till 17, men tvekar om jag ska riskera stänga av det helt … Jag bor i södra Sverige, var bor du ?
 
P PurreP skrev:
Ämne på allas läppar är ju energi och förbrukning.

Men, hur ligger det till för användare här, har ni

1. Använt mindre el?
2. Gjort några aktiva åtgärder?



Mina svar:

1. 2021: 930 kWh, 2022: 667 kWh. - nästan 30%
2. Inte slagit på golvvärme i badrummen än, väldigt sparsamt användande av torktumlare
2022 368kwh
2021 535kwh
2020 933kwh
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
R Renoverahellre skrev:
hej! Har du stängt av spat helt eller dragit ner på tempen ? Nästa fråga: hur får du ut allt vatten i de små rören, så att de inte frostspränger på vintern ? Och en fråga till: har du haft spat avstängt helt de andra vintrarna ? Jag har dragit ner mitt spa till 17, men tvekar om jag ska riskera stänga av det helt … Jag bor i södra Sverige, var bor du ?
Jag har också satt ner mitt till 15c, skulle aldrig riskera att tömma och frysa sönder. Det kostar nog avsevärt mer än kostnaden för att hålla 15c över vintern.

ett tips är att köpa ett isoleröverdrag på denspa det har jag gjort, tror det håller värmen lite och stoppar avkylningseffekten av vinden ytterligare.

https://www.denform.se/spabad/utespa/utespa-tillbehoer
 
  • Gilla
Renoverahellre
  • Laddar…
  • 2021: 837 kWh,
    2022: 583 kWh totalt (varav köpt 131 kWh - resterande är egen produktion, drygt 77%). Vet inte riktigt varför den totala åtgången är lägre än 2021, troligen bara allmän försiktighet
  • Solcellsanläggning installerad i feb-22. Mycket glad för det :)
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
1. 653 kWh september 2021, 318 kWh september 2022.
2. Installerat solceller, dragit ner värme från 21 till 19. Övergång till timdebiterat.
Många som tar med även tidigare år så jag kan komplettera.

September 2020 1165 kWh.

Enplanare 109 kvadrat med hel källare i SE4. Gullringshus -69 med ursprunglig isolation men nya fönster.

Köpte huset december 2019 så har inte tidigare än så. 2021 bytte jag ut gamla pannan med elkassett mot en LVVP. Pannan hade en pelletsbrännare men planen att byta värmesystem fanns från början så hade inte köpt pellets för vintern 2020-2021. Sedan blev bytet ett år försenat...
 
Vi sänkte vår förbrukning med 28% i sep jämfört med samma månad föregående år.

kontentan (av alla inlägg i den här tråden som jag läst) är att alla med små enkla förändringar tycks kunna sänka sin förbrukning med åtminstone 10%, vilket enligt färska rapporter ska vara vad som krävs i Europa för att halvera elpriserna i södra Sverige.

Riktigt bra jobbat alla ni som aktivt tar ansvar inte bara för er egen ekonomi utan även för övriga medborgare, TACK!!
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Förbrukar redan 56% mindre energi än motsvarande medelvilla enl. Tibber.
Har planer på att flytta ut i friggeboden och sätta villan på sparlåga (låg temp + luftavfuktare), samt ställer om dygnet och tvättar, lagar mat och duschar när elen är billigare på natten. Räknar med att spara ca 40 % ytterligare på de åtgärderna.
Hoppas dock att jag slipper göra enligt ovanstående och att man ser till att eliminera flaskhalsavgifterna m.m. i detta avlånga land och ber till vädergudarna att det blir sydvästlig storm hela vintern, så fågelkvarnarna får jobba för högtryck, då kärnkraften inte fungerar när den behövs som bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.