80 094 läst · 1 985 svar
80k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 013 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 013 inlägg
Det är väl inte så svårt?! Du kan se vad folk i de flesta opinionsundersökningar uppger att de skulle rösta på om det var val idag. Grafen redovisar också faktiska valresultat. Du vet ju var de olika partierna står i klimatfrågan och dess olika lösningar och kan se vilket stöd de har.D djac skrev:
Du kan nu jämföra stödet med hur du utan empiriska mätningar uppfattar opinionen, alltså dina egna gissningar och borde då snart komma till slutsatsen att du här redovisar en felaktig föreställning om folkopinionen om och om igen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 888 inlägg
Sen när gillar folk allt som ett parti kommer med till 100 %?Claes Sörmland skrev:Det är väl inte så svårt?! Du kan se vad folk i de flesta opinionsundersökningar uppger att de skulle rösta på om det var val idag. Grafen redovisar också faktiska valresultat. Du vet ju var de olika partierna står i klimatfrågan och dess olika lösningar och kan se vilket stöd de har.
Du kan nu jämföra stödet med hur du utan empiriska mätningar uppfattar opinionen, alltså dina egna gissningar och borde då snart komma till slutsatsen att du här redovisar en felaktig föreställning om folkopinionen om och om igen.
Man kan inte ta valresultat som något sorts facit på vad folk anser i enstaka frågor när de vet både en åtgärds för- och nackdelar.
Det bygger på att du antar att alla håller med ett parti i precis alla frågor, det har aldrig gällt för mig och jag har nog aldrig heller stött på en sån person. Mer rimligt ät väl isf att anta att de som inte stödjer regeringen, >50%, inte vill öka utsläppen och sen bara en andel av de som stödjer regeringen önskar en expansiv utsläppspolitik och då blir det självklart en minoritet.Claes Sörmland skrev:Det är väl inte så svårt?! Du kan se vad folk i de flesta opinionsundersökningar uppger att de skulle rösta på om det var val idag. Grafen redovisar också faktiska valresultat. Du vet ju var de olika partierna står i klimatfrågan och dess olika lösningar och kan se vilket stöd de har.
Extremt dåligt argument. Även om man inte skulle uppskatta en handfull av dina exempel så betyder det inte per automatik att nuvarande åtgärder är något slags facit på hur det måste vara och att folk måste acceptera det. Det kommer bli ett sedvanligt krig runtom i världen långt innan folk går med på denna utveckling.BirgitS skrev:Så du menar att folk i allmänhet gillar 35 graders värme, torka, skyfall, översvämningar, jordskred, sjukdomar som sprids av fästingar och myggor osv.?
En del av det medför dåliga skördar och därmed stigande matpriser.
Det finns företag som försöker komma fram till bra metoder om hur man tar ut koldioxid från luften och får till lagring på ett sånt sätt att det inte längre är en del av kolets cykel. Vill du göra folk arbetslösa?
Har inget emot företag som arbetar med CCS, fossilfritt stål, miljöbränsle etc. Så länge deras experiment inte landar på vår skattesedel så är jag helt nöjd.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 013 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 013 inlägg
I en parlamentarisk demokrati som vår är det rösten på parti som avgör hur man tar ställning i enstaka frågor. Vi har nästan inga direkta val som beslutar om enskilda frågor.BirgitS skrev:
Om man t ex delar synen att klimatfrågan helt bör överordnas alla andra frågor i inrikespolitiken och samhället radikalt måste ställa om nu så är t ex MP ett utmärkt val. Som du ser så är det en rätt ovanlig åsikt. Sen finns det ett helt spektrum av partier där M, KD och SD representerar de partier som minst tror att svensk inrikespolitik och radikala omställningar av det svenska samhället kan lösa klimatfrågan. Eller för att uttrycka det som man skulle i TV-huset på Gärdet: De har sämst klimatpolitik.
Jag minns inte var, jag såg en annan nedbrytning av siffrorna efter ort, kan tyvärr inte minnas var. Trafa publicerar en årlig rapport och 2022 såg det ut så här, alla län ligger här ganska lika.Claes Sörmland skrev:
Ägd av fysisk person | |
Stockholm | 1 082 |
Uppsala | 1 130 |
Södermanland | 1 078 |
Östergötland | 1 086 |
Jönköping | 1 121 |
Kronoberg | 1 109 |
Kalmar | 1 077 |
Gotland | 904 |
Blekinge | 1 064 |
Skåne | 1 093 |
Halland | 1 084 |
Västra Götaland | 1 111 |
Värmland | 1 087 |
Örebro | 1 074 |
Västmanland | 1 082 |
Dalarna | 1 039 |
Gävleborg | 1 048 |
Västernorrland | 1 034 |
Jämtland | 1 064 |
Västerbotten | 1 023 |
Norrbotten | 1 009 |
Okänt | 901 |
Totalt | 1 082 |
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 013 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 013 inlägg
Då får vi avsluta diskussionen där eller googla bättre.D djac skrev:Jag minns inte var, jag såg en annan nedbrytning av siffrorna efter ort, kan tyvärr inte minnas var. Trafa publicerar en årlig rapport och 2022 såg det ut så här, alla län ligger här ganska lika.
Ägd av fysisk person Stockholm 1 082Uppsala 1 130Södermanland 1 078Östergötland 1 086Jönköping 1 121Kronoberg 1 109Kalmar 1 077Gotland 904Blekinge 1 064Skåne 1 093Halland 1 084Västra Götaland 1 111Värmland 1 087Örebro 1 074Västmanland 1 082Dalarna 1 039Gävleborg 1 048Västernorrland 1 034Jämtland 1 064Västerbotten 1 023Norrbotten 1 009Okänt 901Totalt 1 082
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 013 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 013 inlägg
När tror ni detta Vindkraftverk blir CO2 neutralt?
Hitta det mitt ute i Nordsjön vid Ekofisk fältet om jag inte minns fel, i Augusti 2022. Det kom ifrån Norge och var antagligen på väg till England. Notera de 3 båtarna som drar/ släpar detta vindkraftverket.
Och för att inte prata om vilka undersökningar man måste göra med UXO (Unexploded ordonances), Sidescan sonars och Magnetometrar innan man sätter de på plats.
Jag har bland annat gjort Kriegers Flak II och Hässlö park på Dansk sektor. Det går åt djävligt mycket diesel för att Miljö mupparna skall kunna kalla detta en hållbar utveckling åt fossilfritt!
Hitta det mitt ute i Nordsjön vid Ekofisk fältet om jag inte minns fel, i Augusti 2022. Det kom ifrån Norge och var antagligen på väg till England. Notera de 3 båtarna som drar/ släpar detta vindkraftverket.
Och för att inte prata om vilka undersökningar man måste göra med UXO (Unexploded ordonances), Sidescan sonars och Magnetometrar innan man sätter de på plats.
Jag har bland annat gjort Kriegers Flak II och Hässlö park på Dansk sektor. Det går åt djävligt mycket diesel för att Miljö mupparna skall kunna kalla detta en hållbar utveckling åt fossilfritt!
Nej, man kan gott tycka att klimathotet är vår viktigaste fråga just nu och samtidigt tycka att miljöpartiets lösningar är dåliga.Claes Sörmland skrev:
Precis som jag tycker invandring och integration är viktigt men att SDs lösningar är katastrofdåliga. Eller att välfärdsfrågan är något V ska hållas utanför.
Bara för att man skriker högst om ett ämne betyder inte det att man har rätt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 013 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 013 inlägg
Det mesta är inte innerstad utan förorter. Innerstan har knappt vuxit sen 30-talet och avfolkas sen länge för vi bor större och större. Det är därför "stockholmare" är så fixerade vid konceptet "innanför tullarna". Som förortsbo blir man stockholmare först när man åker söder om Södertälje eller norr om Norrtälje.D djac skrev: