78 611 läst · 1 985 svar
79k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Här närmar vi oss på riktigt kärnan i det hela *applåder*Claes Sörmland skrev:Nej men att Sverige dammsuger den internationella marknaden på slaktindustrins ister och jordbrukets oljor för att bränna det istället för diesel ger en minst sagt tvivelaktig miljövinst. Är du verkligen övertygad att detta minskar de globala utsläppen av växthusgaser till den grad att det är värt det? Att det inte snarare handlar om en bokföringsteknisk gimmick för att det ska se ut som att utsläppen i Sverige är lägre än de är?
Det är inte i närheten av praktiskt möjligt att förbjuda användningen av fossila bränslen med dagens teknik.D Daniel 109 skrev:
Önskar vi som samhälle att faktiskt göra en reel insats för miljön och klimatet så borde vi storsatsa på forskning och utveckling av fossilfri energiframställning, samt exportera den teknik som denna forskning och utveckling leder fram till.
Vi är som land på tok för små för att göra någon som helst inverkan på de globala utsläppsnivåerna genom att minska våra egna utsläpp. Även om vi skulle totalförbjuda användningen av fossila bränslen inom landet så skulle det inte ens ge mätbar skillnad på utsläppen globalt.
Så när någon inom politiken nyligen myntade uttrycket "ingen får det bättre av att vi får det sämre" fanns det otroligt mycket poäng i det.
Reduktionsplikten resulterade i precis ingenting förutom extrema bränslepriser inom landet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 103 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 103 inlägg
Det är ju inte förädlingen med biodrivmedel som är begränsande för att detta ska vara en globalt intressant lösning - det är jordbrukets produktion. Förädlingen är enkel, det handlar om att separera kolvätesvansarna från glycerolen och filtrera. Problemet är att mänskligheten helt enkelt inte kan producera kolväten via jordbruket till den grad att den kan ersätta oljan.D Daniel 109 skrev:
Nej, det behöver ju komma till rent syntetiska bränslen. HVO kan inte lösa problemet på ett större plan.
Nej, men svaren på hur mycket biodrivmedel man blandar in i andra länder finns också om man letar, även om det inte är lika enkelt. Man kan tex. leta på IEA efter olika blending policies, https://www.iea.org/policies?q=blendingN Nalleman64 skrev:
6% reduktion innebär att man kommer blanda i mellan 9 och 10% (volym-%) etanol, beroende på hur "bra" etanol bolagen köper in. Klimatprestandan för etanol är ca 5-8 g CO2e/MJ, och utsläppen för bensin ska alltså minska med 6% jämfört med referensvärdet 93,3 g CO2e/MJ. Eftersom etanol innehåller ungfär 30% mindre energi per volym än fossil diesel blir ungefär 9-10% etanol i bensinen även framöver.K Kasken skrev:
Jo men det väl enkelt att "sitta på söder" i en lägenhet med två hål i väggen och T-banan inom bekvämt avstånd och lösa världens problem med att hitta på svenskt självplågeri.K Kasken skrev:
Jag har absolut inte järnkoll på alla dessa siffror.D Drömtroll skrev:6% reduktion innebär att man kommer blanda i mellan 9 och 10% (volym-%) etanol, beroende på hur "bra" etanol bolagen köper in. Klimatprestandan för etanol är ca 5-8 g CO2e/MJ, och utsläppen för bensin ska alltså minska med 6% jämfört med referensvärdet 93,3 g CO2e/MJ. Eftersom etanol innehåller ungfär 30% mindre energi per volym än fossil diesel blir ungefär 9-10% etanol i bensinen även framöver.
Men om det du skriver stämmer så kan ju inte gårdagens krav på 7,8% reduktion rymmas inom 10% inblandning?
Specifikationen för E10 bränslet är ju just "max 10% etanol" och "minst 90% bensin".
E10 betyder max 10% etanol och som du säger behövs högre inblanding av biodrivmedel 2022 och 2023 för att nå upp till 7,8% reduktion. Därför har man också blandat in bionafta och biobensin för att få lägre utsläpp, utöver 10% etanol.K Kasken skrev: