Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
K Kasken skrev:
Sak vi leka denna lek?

Fetmarkera i så fall det i min text där du upplever att jag menar att de lägre utsläppen är problemet. Tack.
Eftersom jag räknar med att alla vuxna idag vet att den ökade fossilkonsumtionen göder förtryck, diktatorer, finansierar de pågående krigen, som i förlängningen hotar utvecklas till världskrig, bidrar till 240.000 för tidigt döda per år bara i EU, förutom att det spär på klimatproblemen, så undrar jag såklart vilka enorma problem du hade igår, som nu försvunnit, som gör detta till en rimlig lösning?

Nej, det är såklart ännu en skammens dag
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
kisumisu och 11 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Etanol må vara en mycket tvivelaktig lösning, men problemet är ju att de inte kommer med några alternativa lösningar på hur man ska minska oljeanvändningen.
Nä, men det är knappast något jag, min familj eller någon annan yrkesarbetare, ensamstående, landsbygdsboende eller dylikt ska lida för ekonomiskt.
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Kommer inte detta leda till att Sverige får betala straffskatt till EU pga missade klimatmål?
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
D
N Nalleman64 skrev:
Om du tänker på att mätta de som svälter kan du väl inte tycka det är rimligt att göra biodrivmedel av livsmedel?
Du får beskriva hur kedjan ser ut, du tänker att man gör detta av de magra skördarna i fattiga länder, det tror jag inte på.
 
L Lutte skrev:
Prisa gud! Har väntat med att tanka bilen så nu kan man åka o spola en full tank B0 diesel i bilen.
Det blir inte riktigt B0. Och macken byter inte ut bränslet som finns i mackens tank.... Det befintliga bränslet kommer att säljas slut först och vid påfyllning spädas ut.... Sedan gissar jag på att bränslet blr B7 utan "extra" inblandning av annat.
"Äkta B0" brukar finnas på sjömackar och kan även beställas till farmartankar.

Ps.
Bild på ett igensatt förfilter till en dieselkompressor som tankats med dagens mackbränsle. Normalt skulle denna ha tankats med B0 men det missades...
En smutsig metallring på ett fläckigt tyg, möjligen en komponent från en apparat eller maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
H HSP skrev:
Hur förklarar prisökningen den ökande förbrukningen av bränslen enligt SCB statistik länken som jag postade tidigare.

Minskar man inte behovet så fungerar det inte helt enkelt. Man måste börja i rätt ände.
det finns många människor i vårt land som måste ha både en och två bilar. Servicen sjunker på vissa håll på landsbygden, de måste åka längre för att uträtta vissa ärenden.
Det beror på ökade transporter efter pandemin. Med lägre priser skulle det öka ännu mer.

Jag är fullt medveten om att vissa ”måste” köra bil. Jag är en av dem. Men de höga priserna påverkar ändå. Jag minskar körandet något, skaffar snålare bil och lättar på gasen. Att priset inte har någon effekt är helt fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 10 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är vi, de rikaste, som står för de största utsläppen, varför ska de fattigaste dra ner ytterligare på matransonen så att vi kan vara opåverkade?
Hur tänkte du nu? Investeringar i U-länder = minskad matranson?

Tror snare att människorna som lever i täderna i U-länder skulle må bättre om någon investerade pengar för sänka utsläppen i deras närmiljö..

+ att det skulle gynna oss globalt också.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D
G Greger_08 skrev:
Hur tänkte du nu? Investeringar i U-länder = minskad matranson?

Tror snare att människorna som lever i täderna i U-länder skulle må bättre om någon investerade pengar för sänka utsläppen i deras närmiljö..

+ att det skulle gynna oss globalt också.
Du verkar ha låg kunskap.

Vi drar samtidigt ner på bistånden så även där gör vi det vi kan för att förvärra, för att minska utsläppen behöver de stora utsläpparna, de rika länderna, göra sänkande åtgärder, vår åtgärd blev att öka utsläppen och det tycker jag är dåligt.
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 8 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du verkar ha låg kunskap.

Vi drar samtidigt ner på bistånden så även där gör vi det vi kan för att förvärra, för att minska utsläppen behöver de stora utsläpparna, de rika länderna, göra sänkande åtgärder, vår åtgärd blev att öka utsläppen och det tycker jag är dåligt.
Har sänkning av reduceringen ens någon mätbar effekt på utsläppen? Folk försöker förhoppningsvis köra så lite som möjligt oavsett andel inblandning, samt att priserna kommer stiga med tiden.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har sänkning av reduceringen ens någon mätbar effekt på utsläppen? Folk försöker förhoppningsvis köra så lite som möjligt oavsett andel inblandning, samt att priserna kommer stiga med tiden.
Det kan du ju inte ha missat att det har, dessutom konsumerar folk mer bränsle ju billigare det blir, det minskar även skälen att byta till mer miljövänliga alternativ så detta har verkligen alla förutsättningar för att bli dåligt.
 
  • Gilla
  • Haha
gww och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kan du ju inte ha missat att det har, dessutom konsumerar folk mer bränsle ju billigare det blir, det minskar även skälen att byta till mer miljövänliga alternativ så detta har verkligen alla förutsättningar för att bli dåligt.
Vi har kommit ganska långt i byte till bl.a elbilar samtidigt. Det finns väl även en tidsgräns innan reduktionen ökar?
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi har kommit ganska långt i byte till bl.a elbilar samtidigt. Det finns väl även en tidsgräns innan reduktionen ökar?
Det sista förstår jag inte riktigt?
 
K Kasken skrev:
Rätta mig om jag har fel nu, men störtdök inte efterfrågan på elbilar under 2023 när reduktionsplikten fortfarande gällde?
Nyförsäljningen av alla bilar har ju minskat, men det såldes enligt mobility swedens statistik 95 095 elbilar 2022 och jan-nov 2023 har det sålts 100 697.

Det har alltså sålts fler elbilar 2023 än 2022, även om ökningstakten är lägre än året innan. Men jag skulle inte kalla det en störtdykning när försäljningen ökar.
 
  • Gilla
  • Älska
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det sista förstår jag inte riktigt?
Från den 1 januari 2027 avskaffas reduktionsnivåerna helt.alltså en kortsiktig effekt.
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Från den 1 januari 2027 avskaffas reduktionsnivåerna helt.alltså en kortsiktig effekt.
Utsläpp ackumuleras så det betyder att den enorma ökning vi skapar nu då ska behöva kompenseras och det kommer inte hända. Öht hela planen som presenterats, att vi ska köra järnet med ökningar i decennier, fram till ett avlägset år och då minska över en natt till noll är såklart rent trams.
 
  • Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.