78 609 läst · 1 985 svar
79k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Eftersom jag räknar med att alla vuxna idag vet att den ökade fossilkonsumtionen göder förtryck, diktatorer, finansierar de pågående krigen, som i förlängningen hotar utvecklas till världskrig, bidrar till 240.000 för tidigt döda per år bara i EU, förutom att det spär på klimatproblemen, så undrar jag såklart vilka enorma problem du hade igår, som nu försvunnit, som gör detta till en rimlig lösning?K Kasken skrev:
Nej, det är såklart ännu en skammens dag
Nä, men det är knappast något jag, min familj eller någon annan yrkesarbetare, ensamstående, landsbygdsboende eller dylikt ska lida för ekonomiskt.W witten skrev:
Det blir inte riktigt B0. Och macken byter inte ut bränslet som finns i mackens tank.... Det befintliga bränslet kommer att säljas slut först och vid påfyllning spädas ut.... Sedan gissar jag på att bränslet blr B7 utan "extra" inblandning av annat.L Lutte skrev:
"Äkta B0" brukar finnas på sjömackar och kan även beställas till farmartankar.
Ps.
Bild på ett igensatt förfilter till en dieselkompressor som tankats med dagens mackbränsle. Normalt skulle denna ha tankats med B0 men det missades...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det beror på ökade transporter efter pandemin. Med lägre priser skulle det öka ännu mer.H HSP skrev:Hur förklarar prisökningen den ökande förbrukningen av bränslen enligt SCB statistik länken som jag postade tidigare.
Minskar man inte behovet så fungerar det inte helt enkelt. Man måste börja i rätt ände.
det finns många människor i vårt land som måste ha både en och två bilar. Servicen sjunker på vissa håll på landsbygden, de måste åka längre för att uträtta vissa ärenden.
Jag är fullt medveten om att vissa ”måste” köra bil. Jag är en av dem. Men de höga priserna påverkar ändå. Jag minskar körandet något, skaffar snålare bil och lättar på gasen. Att priset inte har någon effekt är helt fel.
Hur tänkte du nu? Investeringar i U-länder = minskad matranson?D djac skrev:
Tror snare att människorna som lever i täderna i U-länder skulle må bättre om någon investerade pengar för sänka utsläppen i deras närmiljö..
+ att det skulle gynna oss globalt också.
Du verkar ha låg kunskap.G Greger_08 skrev:
Vi drar samtidigt ner på bistånden så även där gör vi det vi kan för att förvärra, för att minska utsläppen behöver de stora utsläpparna, de rika länderna, göra sänkande åtgärder, vår åtgärd blev att öka utsläppen och det tycker jag är dåligt.
Har sänkning av reduceringen ens någon mätbar effekt på utsläppen? Folk försöker förhoppningsvis köra så lite som möjligt oavsett andel inblandning, samt att priserna kommer stiga med tiden.D djac skrev:
Det kan du ju inte ha missat att det har, dessutom konsumerar folk mer bränsle ju billigare det blir, det minskar även skälen att byta till mer miljövänliga alternativ så detta har verkligen alla förutsättningar för att bli dåligt.Jonatan79 skrev:
Vi har kommit ganska långt i byte till bl.a elbilar samtidigt. Det finns väl även en tidsgräns innan reduktionen ökar?D djac skrev:
Nyförsäljningen av alla bilar har ju minskat, men det såldes enligt mobility swedens statistik 95 095 elbilar 2022 och jan-nov 2023 har det sålts 100 697.K Kasken skrev:
Det har alltså sålts fler elbilar 2023 än 2022, även om ökningstakten är lägre än året innan. Men jag skulle inte kalla det en störtdykning när försäljningen ökar.
Utsläpp ackumuleras så det betyder att den enorma ökning vi skapar nu då ska behöva kompenseras och det kommer inte hända. Öht hela planen som presenterats, att vi ska köra järnet med ökningar i decennier, fram till ett avlägset år och då minska över en natt till noll är såklart rent trams.Jonatan79 skrev: