Status
Inte öppen för fler kommentarer.
galento
Flygskatten skulle höjas visst , bra det kan ju förhoppningsvis minska miljöpåverkan.
Man behöver inte åka till Thailand för att sola , men man behöver ta sej till sitt jobb.
 
  • Gilla
  • Älska
Ubbe8 och 16 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett högre pris medför definitivt en minskad förbrukning. En stimulering av efterfrågan på ickefossila bränslen gör att sådan tillverkning kommer ingång. Så det har definitivt en effekt.
Med en logiken borde HVO100 och etanol vara subventionerat så det kostade mindre vid pump än fossila bränslen.

Läser du på lite ang framställningen av dessa "ickefossila" bränslen så inser du väldigt snart att det knappast är brist på efterfrågan som gör att det inte tillverkas mer....
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
D
N Nalleman64 skrev:
Att försöka inbilla folk att Sverige kan rädda världen är en stor bluff. Hur mycket inblandning av biodrivmedel i diesel har de övriga EU-länderna, USA, Kina, Indien?
Hur framställs detta biodrivmedel? Var kommer merparten ifrån?
Högst relevanta frågor som oftast lämnas obesvarade.
Frågorna är bara obesvarade om man inte bryr sig om att leta efter svaren. 2022 kom 25% av etanolen från Ukraina, 23% från Sverige, 13% från Peru, 11% från Frankrike, 5% från Brasilien samt 22% från övriga länder. 53% var gjord på majs, 24% på vete, 18% på sockerrör och 5% på övriga råvaror. Samma siffror finns för FAME, HVO, biogas, m.m.
https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?ResourceId=216291
 
  • Gilla
fredand44 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, visst var det hemskt att man försökte minska klimatpåverkan. *IRONI*
Jo... plastpåsskatt, reduktionsplikt, förpackningar..

Riktiga självplågare är vi väl som gått på det här som inte ett dugg påverkar det globala hotet.
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 11 till
  • Laddar…
Reduktionsplikten på flyg kommer att dra iväg de kommande åren. Det kommer att ha en mycket större effekt än den vi haft på bilbränslen.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Effekt har det säkert dock så var den nog så liten så den spelade ingen roll i det stora hela..

Bättre att investera pengarna riktiga U-länder för att minska deras utsläpp..
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Med en logiken borde HVO100 och etanol vara subventionerat så det kostade mindre vid pump än fossila bränslen.

Läser du på lite ang framställningen av dessa "ickefossila" bränslen så inser du väldigt snart att det knappast är brist på efterfrågan som gör att det inte tillverkas mer....
Det är knappast en möjlig lösning. Men du inser uppenbarligen inte det orimliga i förslaget.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
N
D Drömtroll skrev:
Frågorna är bara obesvarade om man inte bryr sig om att leta efter svaren. 2022 kom 25% av etanolen från Ukraina, 23% från Sverige, 13% från Peru, 11% från Frankrike, 5% från Brasilien samt 22% från övriga länder. 53% var gjord på majs, 24% på vete, 18% på sockerrör och 5% på övriga råvaror. Samma siffror finns för FAME, HVO, biogas, m.m.
[länk]
Men det var väl inte svar på alla de frågor jag ställde eller?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Att försöka inbilla folk att Sverige kan rädda världen är en stor bluff. Hur mycket inblandning av biodrivmedel i diesel har de övriga EU-länderna, USA, Kina, Indien?
Hur framställs detta biodrivmedel? Var kommer merparten ifrån?
Högst relevanta frågor som oftast lämnas obesvarade.
Har någon påstått att Sverige ska rädda välden? Ska vi strunta i att höra något efter som vi inte kan göra allt själva?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Bengt Larsson och 17 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Har någon påstått att Sverige ska rädda välden? Ska vi strunta i att höra något efter som vi inte kan göra allt själva?
Tycker du på fullt allvar att vi i Sverige "struntar i att göra något"?
Svara gärna på hur inblandningen av biodrivmedel ser ut i de länder jag nämnde OCH på frågan om biodrivmedlet skulle ha räckt till om alla tillämpat den nivå på inblandning Sverige hade fram till årsskiftet.
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Ja, visst var det hemskt att man försökte minska klimatpåverkan. *IRONI*

Tror ni att hela problemet är en stor bluff?
Nej men att Sverige dammsuger den internationella marknaden på slaktindustrins ister och jordbrukets oljor för att bränna det istället för diesel ger en minst sagt tvivelaktig miljövinst. Är du verkligen övertygad att detta minskar de globala utsläppen av växthusgaser till den grad att det är värt det? Att det inte snarare handlar om en bokföringsteknisk gimmick för att det ska se ut som att utsläppen i Sverige är lägre än de är? Regeringens klimatutredare Johan Hassler på SU tycks inte vara övertygad om miljönyttan. Lyssna här:

https://kvartal.se/artiklar/tidningarnas-klimatalarmism-ar-science-fiction/
 
  • Gilla
fribygg och 35 till
  • Laddar…
Man slår undan benen på företag som investerar i produktion av alternativa bränslen. Att sänka skatten på fossila bränslen är att backa, det är definitivt fel håll. Jag tycker att det är bättre att användningen kostar än att saker förbjuds, eller att skatten på tex bilar är hög. Det är bränslet som är problemet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Bengt Larsson och 20 till
  • Laddar…
Fantastiskt bra av Tidöpartierna med SD i spetsen! 👌
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
  • Haha
Bengt Larsson och 26 till
  • Laddar…
R
Låter som MP talar🤔#27
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
MONTREAL och 11 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man slår undan benen på företag som investerar i produktion av alternativa bränslen. Att sänka skatten på fossila bränslen är att backa, det är definitivt fel håll. Jag tycker att det är bättre att användningen kostar än att saker förbjuds, eller att skatten på tex bilar är hög. Det är bränslet som är problemet.
Inte alls, självaste Bill Gates investerar i e-metanol i ö-vik.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...atsar-pa-gront-bransle-i-ornskoldsvik--n8zebw
Att självplåga billägare med pålagor som inte ger miljönytta är däremot helt korkat.
 
  • Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.