78 709 läst · 1 985 svar
79k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Med en logiken borde HVO100 och etanol vara subventionerat så det kostade mindre vid pump än fossila bränslen.D Daniel 109 skrev:
Läser du på lite ang framställningen av dessa "ickefossila" bränslen så inser du väldigt snart att det knappast är brist på efterfrågan som gör att det inte tillverkas mer....
Frågorna är bara obesvarade om man inte bryr sig om att leta efter svaren. 2022 kom 25% av etanolen från Ukraina, 23% från Sverige, 13% från Peru, 11% från Frankrike, 5% från Brasilien samt 22% från övriga länder. 53% var gjord på majs, 24% på vete, 18% på sockerrör och 5% på övriga råvaror. Samma siffror finns för FAME, HVO, biogas, m.m.N Nalleman64 skrev:
https://energimyndigheten.a-w2m.se/Home.mvc?ResourceId=216291
Reduktionsplikten på flyg kommer att dra iväg de kommande åren. Det kommer att ha en mycket större effekt än den vi haft på bilbränslen.
Det är knappast en möjlig lösning. Men du inser uppenbarligen inte det orimliga i förslaget.K Kasken skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 626 inlägg
Men det var väl inte svar på alla de frågor jag ställde eller?D Drömtroll skrev:Frågorna är bara obesvarade om man inte bryr sig om att leta efter svaren. 2022 kom 25% av etanolen från Ukraina, 23% från Sverige, 13% från Peru, 11% från Frankrike, 5% från Brasilien samt 22% från övriga länder. 53% var gjord på majs, 24% på vete, 18% på sockerrör och 5% på övriga råvaror. Samma siffror finns för FAME, HVO, biogas, m.m.
[länk]
Har någon påstått att Sverige ska rädda välden? Ska vi strunta i att höra något efter som vi inte kan göra allt själva?N Nalleman64 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 626 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 626 inlägg
Tycker du på fullt allvar att vi i Sverige "struntar i att göra något"?D Daniel 109 skrev:
Svara gärna på hur inblandningen av biodrivmedel ser ut i de länder jag nämnde OCH på frågan om biodrivmedlet skulle ha räckt till om alla tillämpat den nivå på inblandning Sverige hade fram till årsskiftet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 142 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 142 inlägg
Nej men att Sverige dammsuger den internationella marknaden på slaktindustrins ister och jordbrukets oljor för att bränna det istället för diesel ger en minst sagt tvivelaktig miljövinst. Är du verkligen övertygad att detta minskar de globala utsläppen av växthusgaser till den grad att det är värt det? Att det inte snarare handlar om en bokföringsteknisk gimmick för att det ska se ut som att utsläppen i Sverige är lägre än de är? Regeringens klimatutredare Johan Hassler på SU tycks inte vara övertygad om miljönyttan. Lyssna här:D Daniel 109 skrev:
https://kvartal.se/artiklar/tidningarnas-klimatalarmism-ar-science-fiction/
Man slår undan benen på företag som investerar i produktion av alternativa bränslen. Att sänka skatten på fossila bränslen är att backa, det är definitivt fel håll. Jag tycker att det är bättre att användningen kostar än att saker förbjuds, eller att skatten på tex bilar är hög. Det är bränslet som är problemet.
Inte alls, självaste Bill Gates investerar i e-metanol i ö-vik.D Daniel 109 skrev:Man slår undan benen på företag som investerar i produktion av alternativa bränslen. Att sänka skatten på fossila bränslen är att backa, det är definitivt fel håll. Jag tycker att det är bättre att användningen kostar än att saker förbjuds, eller att skatten på tex bilar är hög. Det är bränslet som är problemet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...atsar-pa-gront-bransle-i-ornskoldsvik--n8zebw
Att självplåga billägare med pålagor som inte ger miljönytta är däremot helt korkat.