Är det bekräftat att toaletten var sönder vid visning etc eller har det skett senare?
 
  • Gilla
Patrik_N
  • Laddar…
Men du det är väl fullständigt oviktigt var toastolen sitter monterad om det så skulle vara i hallgolvet eller i vardagsrummet. Det som är frågan var väl de synliga hålen eller? dom fanns inte vid husesynen och avtal träffades. Köparen kanske gladeligen själv bytt till en svindyr designstol det har vi ingen aning om, men hål i golvet vill ingen normal människa ha och definitivt inta gjorda av någon som inte längre räknas som ägare till golvet.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
BigR
Vad som gäller står väl i bilagorna till ditt köpeavtal. Det brukar vara att huset ska vara i det skick som gällde vid besiktningen.

Om säljaren är äckelsnål och raggar upp en gammal toastol som dessutom ger ett mindre fotavtryck kunde man ju önskat att han frågat den nye ägaren om åtgärd.

Verkar som man alltid ska vara beredd att bli hånad för sina frågor på BH nuförtiden.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mussesmatte skrev:
Det är inte pengarna som är grejen. Jag retar mig mest på säljaren, dennes sätt att inte informera om den trasiga toaletten, att byta ut den mot en annan gammal toalett utan vår vetskap. Om hon hade sagt nånting så hade jag hellre betalat en ny toalett själv så det hade blivit ordentligt gjort.
Jag håller med om att säljaren agerat märkligt.

Dock tror jag att det enda ni skulle kunna kräva är att "en icke-fungerande WC som täcker de gamla hålen" skulle monteras tillbaka. Och det har ju ni inte mycket glädje av.

Alltså, bättre att strunta i att säljaren försöker spara in några hundralappar och göra det rätt själv istället. Min mening har iaf inte varit att gnälla på dig/er, men jag ser detta som enda vettiga alternativet.

[edit] det är ju definitivt värt att be säljaren dela kostnaden för en annan toastol, då de troligtvis begått ett fel.
 
Redigerat:
Bambi skrev:
Är det bekräftat att toaletten var sönder vid visning etc eller har det skett senare?
Med tanke på TS första inlägg där det står att det fanns EN toalett så får man ju nästan utgå från att denna då funkade vid både visning och besiktning, kan ju vara rätt jobbigt att ha ett hus där enda toan inte fungerar.

Med tanke på vad en toastol kostar så kan man ju tycka det är tämligen snålt att inte sätta dit en ny och riktig toastol, man kanske rent av kunde slå en signal till köparen och förslå att man delade på kostnaden eftersom det då blir en standardhöjning.

Jag hade nog personligen stört mig på detta med, hade ju enkelt kunnat lösas genom ett telesamtal med köparen och föreslå att man delade på kostnaden.

Måste ju rent av vara mer ansträngande att leta upp en beg toastol.
 
BigR skrev:
Verkar som man alltid ska vara beredd att bli hånad för sina frågor på BH nuförtiden.
Otrevliga inlägg som inte svarade på TS fråga har raderats (+några följdinlägg) och berörda personer är varnade.
 
Jahapp, då får man lägga till ytterligare en punkt att avklara när man går på visningar fortsättningsvis.

Provskita. I alla holkar.

Passar bra att många visningar är under bakfylle söndagen...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tyvärr verkar det inte ha hjälpt här om vi ska anta som Pumba, att den enda toan i huset måste fungerat om de bott där, alltså har den gått sönder senare och bytts och alltså inte gäller under brusten undersökningsplikt :)
 
Mussesmatte skrev:
Det är inte pengarna som är grejen. Jag retar mig mest på säljaren, dennes sätt att inte informera om den trasiga toaletten, att byta ut den mot en annan gammal toalett utan vår vetskap. Om hon hade sagt nånting så hade jag hellre betalat en ny toalett själv så det hade blivit ordentligt gjort.
Toan kanske gick sönder efter visningen rent utav. Då ska de ju definitivt ersätta dig med en toastol, i rätt storlek. Jag tycker att du ska kontakta dem och be om ersättning. Både en och två tusenlappar är pengar.
 
Du kan ju börja med att skämta till det: Nu när ni gjort två/fyra extra hål i tätskiktet/badrumsmattan som inte var där så får ni betala ett nytt badrum, nej jag bara skojar, givetvis räcker det med en ny toastol :)
 
Redigerat:
Niclas Jonsson skrev:
Jahapp, då får man lägga till ytterligare en punkt att avklara när man går på visningar fortsättningsvis.

Provskita. I alla holkar.

Passar bra att många visningar är under bakfylle söndagen...
Dessutom får man även chansen att se hur ventilationen fungerar. Två flugor i samma smäll!

Edit: men som nämnt; bodde säljaren i huset med en toalett vid visningstillfället får de nog förklara sig om de påstår att toan var trasig vid visning. Annars vill man ju gärna veta hur de löst sina behov, så inget ligger nedgrävt på tomten.
 
Redigerat:
Har precis pratat med konsumentvägledare som säger att det är köparens skyldighet att ersätta oss. Enligt mäklaren är det dessutom ett solklart fall för stämning, sen skulle man väl vilja lösa det innan det måste gå så långt. Och för att tillägga, det finns två toaletter i huset. Men den hon nu har bytt till rinner det också i. Och hon hävdar nu att toan gått sönder runt jul, alltså innan vi var på visningen. Kanske slarvigt av oss att inte provspola toaletten, men det känns som att den varit sönder även innan besiktningen och att hon då inte bytt ut den då för att slippa anmärkning från besiktningsmannen angående hål i golvet.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Dessutom, när vi var på visningen i januari stod den nu placerade toaletten i uteförrådet längst in, innanför allt annat skräp. Känns väldigt planerat och genomtänkt...
 
Har precis pratat med konsumentvägledare som säger att det är köparens skyldighet att ersätta oss.
?????? Köparen?
 
Har både konsumtentvägledaren och mäklaren sagt så så tycker jag att ni ska kräva säljaren på ersättning. I praktiken så har hon alltså bytt en defekt toalett mot en defekt toalett och dessutom orsakat estetiska problem.

Jag tycker det är rimligt att säljaren bekostar installationen av en ROT-toalett som ni köper. Då får säljaren ta kostnaden för att återställa de estetiska bristerna som hon orsakat. Och eftersom ni får en ny WC-stol så får ni ta kostnaden för standardhöjningenen samt att ni slipper diskutera när toaletterna egentligen gick sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.