Har hon kvar den gamla stolen så kan du kanske få den?
 
Min gissning är att säljaren suttit in sin toastol så till den grad att hon ville ha med den till nästa bostad.

TS låt din säljare bli en tokstolla att skratta åt och köp dig en ny fin tron
i inflyttningspresent åt dig själv :)

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
D
Du måste ladda upp bilden som en bilaga till ditt inlägg.
 
Men är det verkligen så att säljaren kan ge pengar istället, den ska väl faktiskt lämna stället i samma skick. För oss innebar det att varmvattenberedaren gick sönder mellan visning och inflytt. Men eftersom det skulle finnas varmvattenberedare så hade de köpt och installerat en ny. Jag förstår ju att de kunnat ragga tag i en fungerande varmvattenberedare men med tanke på tiden de hade på sig innan vår inflytt var det nog mer jobb. Men alltså menar ni att de hade kunnat säga att "här har ni en femhundring, mer kan den inte varit värd efter åldersavdrag". Då har de ju inte lämnat huset i samma skick som vid visningen?
 
De har inte någon automatisk rättighet att göra så. Men säljare och köpare kan komma överens om ett sådant förfarande och jag är, tyvärr, övertygad om att en domstol skulle kunna döma fram ett sådant resultat om det ginge så långt.
 
O
Det skall ersättas med en likadan, eller liknande. Är VVB 20år gammal så är det en sådan som skall in i huset. Man kan säga att det var det som man betalade för. Det blir en värdeökning om man skulle sätta dit en ny.
Men visst många är säkert bussiga, mycket för att dom inte vet bättre tyvärr.

Även om man blir gnällig när man själv drabbas av problemet så uppskattar man det om man själv är den som skall betala... Det är sånt som är lustigt.
 
Odjuret skrev:
Det skall ersättas med en likadan, eller liknande. Är VVB 20år gammal så är det en sådan som skall in i huset. Man kan säga att det var det som man betalade för. Det blir en värdeökning om man skulle sätta dit en ny.
Men visst många är säkert bussiga, mycket för att dom inte vet bättre tyvärr.

Även om man blir gnällig när man själv drabbas av problemet så uppskattar man det om man själv är den som skall betala... Det är sånt som är lustigt.
Och inte sällan är det nog billigare att som säljare åka till närmsta bygghandel och köpa en ny, än att försöka leta reda på en i motsvarande skick som den gamla som passar och åka och köpa den. Dessutom mycket trevligare, och säkrare ur flera perspektiv, att installera än ny än en begagnad. Hade det hänt mig som säljare hade jag inte tvekat en sekund att lägga den dryga tusenlappen på en ny stol. Då får man en gladare köpare och slipper diverse "skit" (om uttrycket tillåts ;) )
 
thomasx skrev:
Och inte sällan är det nog billigare att som säljare åka till närmsta bygghandel och köpa en ny, än att försöka leta reda på en i motsvarande skick som den gamla som passar och åka och köpa den.
Håller med. Dock framgår av inlägg #28 att säljaren redan hade denna toastol stående, så i just detta fallet var det knappast aktuellt att leta, åka och köpa en annan gammal toastol.
 
Ingper skrev:
Håller med. Dock framgår av inlägg #28 att säljaren redan hade denna toastol stående, så i just detta fallet var det knappast aktuellt att leta, åka och köpa en annan gammal toastol.
Helt sant. Men å andra sidan har det också framgått att den stolen som säljaren installerat är behäftad med samma fel som den som bytts ut, så ur det perspektivet har det inte funnits någon anledning alls för säljaren att byta mellan dessa. Det är ogjort arbete och det är där det fattas en bit i detta pusslet, det finns en hund begraven här någonstans.

Men mitt förra inlägg var menat ur mer generell synvinkel.
 
Odjuret skrev:
Det skall ersättas med en likadan, eller liknande. Är VVB 20år gammal så är det en sådan som skall in i huset. Man kan säga att det var det som man betalade för. Det blir en värdeökning om man skulle sätta dit en ny.
Men visst många är säkert bussiga, mycket för att dom inte vet bättre tyvärr.

Även om man blir gnällig när man själv drabbas av problemet så uppskattar man det om man själv är den som skall betala... Det är sånt som är lustigt.
Egentligen vill jag inte svara eftersom du alltid har så otrevlig ton. Men jag vill faktiskt säga att vi inte var gnälliga och tvingade fram detta från den stackars ovetande säljaren utan vi hade ingen aning. Säljaren informerade oss vid inflyttningen att han bytt VVB eftersom den gick sönder. Men tror det är som Thomas var inne på att han kanske värderade sin tid också. Att få tag på en begagnad, frakta hem den, funktionstesta den och installera den blev nog "dyrare" än att med hjälp av en förskjutning i ROT-avdraget (som i uppdrag granskning) få en ny hemlevererad och installerad.

Min fråga var mer teoretisk eftersom jag vet hur lång tid det tar att ta fram ett kontrakt från grunden och det står att huset ska vara i samma skick, inte att det ska ha samma värde och därför funderade jag på om det verkligen var så att man kunde ge pengar istället för att åtgärda felet som uppkommit.
 
Säljaren har nu gått med på att kompensera oss med 3000 kr, så slutet gott, allting gott även om vi får betala en del själv.
 
Mussesmatte skrev:
Säljaren har nu gått med på att kompensera oss med 3000 kr, så slutet gott, allting gott även om vi får betala en del själv.
Får man vara lite frågvis vad du menar med att du får betala en del själv. 3000 räcker väl mer än väl till en helt ny wc stol så det kan väl inte vara några större saker som du kan drabbas av med tanke på att du egentligen bör dra av värdminskningen. :)
 
För att vi måste köpa en ROT-toalett, en sådan kostar ca 3000 kr, utöver det tillkommer jobbet, för det hade vi inte tänkt att göra själv. Alla billiga toalettstolar är för smala för att täcka hålen.
 
Men då får du ju en helt sprillans ny toalett, som fungerar. Och det har du ju i ärlighetens namn inte betalat för ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.