M MGA89 skrev:
När jag kollar marknaden typ Hemnet och Booli efter slutpriser hittas ingen likvärdig fastighet som gått för så lite. Men mäklaren sa också att detta hus var bland det mer nedgångna denne sett.
Negativa mäklare kan ha eget intresse också, lita inte på någon…
 
  • Gilla
big mike och 10 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Så du menar att ingen besiktning före försäljning är tvungen att göras?
Precis, du som bestämmer. Troligen kommer en mäklare rekommendera besiktning då de kanske får provision .
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
M MGA89 skrev:
Ja, fast de som köper huset kollar väl in marknaden först och därefter lägger ett pris. Och då mäklare känner marknaden bör det veta fastighetens värde bara genom att se den. Sedan kan ett mera korrekt värde ges när en fullständig besiktning av fastigheten gjorts. Men är jag tvungen att göra en besiktning alls då det är ett dödsbo och jag ändå kan åberopa friskrivningsklausul för fel på fastigheten?
Du är inte tvungen att göra ett smack.

Ett dödsbo måste inte säljas med friskrivningsklausul. Jag är inte säker på att jag sålt med friskrivningsklausul då priset tenderar att bli lägre, samtidigt som det ändå knappast lär uppkomma något dolt fel.

En fördel med en besiktning är om den visar på att saker är i bättre skick än förväntat, då kanske en köpare blir mindre orolig och är beredd att lägga mer, men här är jag tveksam om jag lagt de pengarna, jag tror inte man får tillbaks dem.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du är inte tvungen att göra ett smack.

Ett dödsbo måste inte säljas med friskrivningsklausul. Jag är inte säker på att jag sålt med friskrivningsklausul då priset tenderar att bli lägre, samtidigt som det ändå knappast lär uppkomma något dolt fel.

En fördel med en besiktning är om den visar på att saker är i bättre skick än förväntat, då kanske en köpare blir mindre orolig och är beredd att lägga mer, men här är jag tveksam om jag lagt de pengarna, jag tror inte man får tillbaks dem.
En besiktning genom den mäklarfirma jag har haft kontakt med ligger på 18000 kr och om jag minns rätt är gratis om huset sedan Inte säljs och betalas endast om huset säljs och det efter själva försäljningen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, du som bestämmer. Troligen kommer en mäklare rekommendera besiktning då de kanske får provision .
Ja mäklare vill ju troligtvis rekommendera allt som ger dem mer pengar på fickan av samma anledning som jag vill gå med så hög vinst som möjligt är ut detta. Men om huset ändå är i det skicka att nya ägare ändå troligast kommer vilja blåsa ut det så känns besiktning onödig så länge det inte är ett måste.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
ETT råd vill jag ge dig:
Lita INTE på mäklarens råd om att renovera eller inte renovera innan eventuell försäljning.

Utred det själv eller med hjälp av något totalt oberoende företag etc.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 12 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Nja städa själv blir arbetsamt och tar tid då det är väldigt skitigt och ej blivit städat allt de senaste åren. Verkstaden har inte dammsugit på över 15 år och har ett lager smuts över hela golvet vilket helt döljer dess gjöna färg.
Ok. Bästa timlönen du kan komma få låter det som.
 
  • Gilla
MaxBackstrom och 11 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ok. Bästa timlönen du kan komma få låter det som.
Men är det ens värt att städa om köparen endå väljer att blåsa ut huset och totalrenovera?
 
Kan vara värt att städa och tömma huset inför visning så man får en känsla av rymd.
 
  • Gilla
saltis99 och 24 till
  • Laddar…
Vad gäller köpare på fastigheten har ena grannen och kan kompis redan pratat med mig om att kompisen till granen är intresserad av huset dock var det innan jag ens fått veta husets värde så jag sa till dem att de får vänta och att jag först skulle kolla vad huset är värt. Något pris diskuterade vi ej då och han önskade ett hus som behöver totalrenoverats.

Bör jag sälja till honom eller lägga till försäljning med hjälp av mäklare den vanliga vägen på Hemnet osv.?

Att sälja till honom utan mäklare bör ju spara mig mäklararvodet.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 1 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Men är det ens värt att städa om köparen endå väljer att blåsa ut huset och totalrenovera?
Köparen ska kunna se sig själv bo på fastigheten, då är det en klar fördel om det inte ser ut som en soptipp.
 
  • Gilla
  • Älska
saltis99 och 19 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan vara värt att städa och tömma huset inför visning så man får en känsla av rymd.
Ok men kanske räcker med en storstäda istället för flyttstäda vilket de flesta städfirmor tar olika mycket betalt för varpå storstäda brukar vara den biligare av dessa två typer av städtjänster.
 
H hapazard skrev:
Köparen ska kunna se sig själv bo på fastigheten, då är det en klar fördel om det inte ser ut som en soptipp.
I och för sig men om huset är i det skicka att en totalrenovering ändå är nödvändig kommer det hur jag än gör ej se beboligt ut.
 
Ingen besiktning och friskrivningsklausul tror jag på. Den som köper kommer att köpa läget och inte huset. Vi har själva köpt från dödsbo (förvisso en villa vi ska använda som sommarhus). Vi hade inte betalat mer om det var städat, tömt (möblerna var kvar) eller besiktigat eftersom det uppenbart var ett renoveringsobjekt. Vi kollade de saker som var bärande för oss, som tätt tak och fuktkvoten i grunden, den var något hög så vi räknade in kostnad för dränering och luftavfuktare i krypgrunden fram tills att vi fixar den. Vi räknar med att i princip allt behöver göras om.

En seriös mäklare (kolla rarting och ta dit flera) kan bedöma vad, om något, som ska göras för att höja värdet.
Min gissning är som någon annan skrev att fixa lite i trädgården.

M MGA89 skrev:
Så du menar att ingen besiktning före försäljning är tvungen att göras? Hur ska då köparen veta vad denne köper om det ej tydligt framgår. Utan en besiktning bör antalet möjliga och villiga köpare minska då de ej vet vad de köper och därmed blir priset jag får för fastigheten än lägre.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
Hyr hem en container att slänga skräp i, saker du tror folk kan vilja ha lägg ut på blocket eller Facebook marketplace så tömmer du snabbt huset. Erikshjälpen/div sekundhärnd butiker kan ibland hämta möbler och grejer istället för att man behöver åka dit med dom. Det brukar isf vara gratis.

ang besiktning är det lite skönt kanske även för dig att veta vad du säljer men sök på olika besiktningafirmor du behöver inte välja den mäklaren tycker . Men går skriva friskrivelser att det är dödsbo så köparen inte har mycket att hämta sen.

ang städa så hade jag nog personligen om jag haft råd att välja att nån gör det åt mig då dom ha mycket bättre grejer och gör det mycket snabbare. men att man går igenom alla grejer om det något kul man vill ha var som minnen.

lycka till
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.