M MGA89 skrev:
Det beror på. Jag kan ju inte betala av lånet med pengarna på banken före huset är sålt då dem behövs till att betala städfirma, löpande räkningar osv. hinna sälja huset före arvskifte är nog inte möjligt och så fort bouppteckningen är inskickad och registrerad vill nog banken genomföra arvskifte. Då blir det också problem med lånet. Från det att jag äger fastigheten tills de den säljs behöver även pengar finnas till att betala sådant som elräkning etc. En försäljning kan nog tidigast bli av i sep-nov då det tar tid att få huset utstädat och alla prylar borta samt få trädgård och hus i presentabel skick genom att städa och piffa upp det.
Fast städa kan du ju gott görs själv, bättre att ta studie uppehåll än att betala skattade pengar.
 
  • Gilla
vcx och 11 till
  • Laddar…
M MGA89 skrev:
Det beror på. Jag kan ju inte betala av lånet med pengarna på banken före huset är sålt då dem behövs till att betala städfirma, löpande räkningar osv. hinna sälja huset före arvskifte är nog inte möjligt och så fort bouppteckningen är inskickad och registrerad vill nog banken genomföra arvskifte. Då blir det också problem med lånet. Från det att jag äger fastigheten tills de den säljs behöver även pengar finnas till att betala sådant som elräkning etc. En försäljning kan nog tidigast bli av i sep-nov då det tar tid att få huset utstädat och alla prylar borta samt få trädgård och hus i presentabel skick genom att städa och piffa upp det.
Vad säger banken?
Med de 300 000 borde du väl utan problem kunna betala räntan på lånet till november? även om en del försvinner i städfirma?
Städning går väl utmärkt att göra själv också annars.
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Fast städa kan du ju gott görs själv, bättre att ta studie uppehåll än att betala skattade pengar.
Nja städa själv blir arbetsamt och tar tid då det är väldigt skitigt och ej blivit städat allt de senaste åren. Verkstaden har inte dammsugit på över 15 år och har ett lager smuts över hela golvet vilket helt döljer dess gjöna färg.
 
  • Haha
MB77
  • Laddar…
Tror aldrig jag hört talas om någon som sett så negativt på att ärva ett hus i Stockholm och en mille i kontanter?

En kåk från tidigt 70-tal kan ju inte vara så nersliten att det inte går att bo där?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
saltis99 och 73 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tror aldrig jag hört talas om någon som sett så negativt på att ärva ett hus i Stockholm och en mille i kontanter?

En kåk från tidigt 70-tal kan ju inte vara så nersliten att det inte går att bo där?
Nej men det luktar unket i källare och kan kanske vara hälsovådligt att vistas i längre perioder tänker jag. Dessutom saknas fungerande ugn och spis samt att kostnaderna för fastigheten ökar om jag bosätter mig där.
 
Ta dit en annan mäklare eller två så kanske det klarnar…
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
M MGA89 skrev:
Dessutom bör det vid den tidpunkten vara omöjligt att åberopa någon friskrivningsklausul då det förväntas att jag underhållit fastigheten under de år då den varit i min ägo från det att jag övertog den.
Du kan sälja med friskrivningsklausul även om du skulle haft huset i 10 år om du vill. Dock får du ju betalt därefter.

Jag håller med övriga hör, sälj så fort du kan. Priset lär inte öka drastiskt inom de 6 månader du har på dig. Det är inget poäng heller att renovera något om det inte är helt trasigt (ett tak som läcker är värt att laga, men inte ett gammalt tätt tak). Folk ser det ändå som ett renoveringsprojekt.
 
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
Hur troligt är det att annan mäklare värderar huset högre? Än de 4,5-5 miljoner SEK mäklaren som varit där i veckan har värderat det till tro?
 
M MGA89 skrev:
Hur troligt är det att annan mäklare värderar huset högre? Än de 4,5-5 miljoner SEK mäklaren som varit där i veckan har värderat det till tro?
Ingen aning, du får forska lite själv också. Alltid bra att träffa flera så du kan välja den du gillar bäst.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 7 till
  • Laddar…
Värdet bestäms av de som vill köpa huset, inte av mäklaren.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 34 till
  • Laddar…
Fairlane
M MGA89 skrev:
Hur troligt är det att annan mäklare värderar huset högre? Än de 4,5-5 miljoner SEK mäklaren som varit där i veckan har värderat det till tro?
Helt omöjligt att veta, men jag håller med Jonathan, hör med några fler. Du ska ju ha en affärskontakt med mäklaren också så även av det skälet är det värt att höra med fler. Kanske säger nästa mäklare ungefär samma, men du får mer stöd och hjälp där och ett bättre förtroende för mäklaren till exempel.

Som sagt, svårt för oss att ha en aning om priset, med det lilla vi vet.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Värdet bestäms av de som vill köpa huset, inte av mäklaren.
Ja, fast de som köper huset kollar väl in marknaden först och därefter lägger ett pris. Och då mäklare känner marknaden bör det veta fastighetens värde bara genom att se den. Sedan kan ett mera korrekt värde ges när en fullständig besiktning av fastigheten gjorts. Men är jag tvungen att göra en besiktning alls då det är ett dödsbo och jag ändå kan åberopa friskrivningsklausul för fel på fastigheten?
 
M MGA89 skrev:
Ja, fast de som köper huset kollar väl in marknaden först och därefter lägger ett pris. Och då mäklare känner marknaden bör det veta fastighetens värde bara genom att se den. Sedan kan ett mera korrekt värde ges när en fullständig besiktning av fastigheten gjorts. Men är jag tvungen att göra en besiktning alls då det är ett dödsbo och jag ändå kan åberopa friskrivningsklausul för fel på fastigheten?
Nej. Jag skulle inte göra besiktning och sälja med friskrivningsklausul. Låt köparen besiktiga om de önskar.
 
  • Gilla
vcx och 13 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen aning, du får forska lite själv också. Alltid bra att träffa flera så du kan välja den du gillar bäst.
När jag kollar marknaden typ Hemnet och Booli efter slutpriser hittas ingen likvärdig fastighet som gått för så lite. Men mäklaren sa också att detta hus var bland det mer nedgångna denne sett.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej. Jag skulle inte göra besiktning och sälja med friskrivningsklausul. Låt köparen besiktiga om de önskar.
Så du menar att ingen besiktning före försäljning är tvungen att göras? Hur ska då köparen veta vad denne köper om det ej tydligt framgår. Utan en besiktning bör antalet möjliga och villiga köpare minska då de ej vet vad de köper och därmed blir priset jag får för fastigheten än lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.