B Bennca skrev:
Ett sista inlägg för mig.

Det är sant att du inte behöver amortera eller betala ränta om du är obelånad. Jag menar dock att för att jämföra äpplen med äpplen behöver du ta hänsyn till alternativkostnaden, dvs om du inte hade pengarna bundna i fastigheten hade du kunnat över tid få 7% avkastning på det kapitalet per år.

Jag är själv villaägare så jag vet att rent underhåll inte kommer som någon överraskning. Jag menar dock att tiden du lägger på att renovera fönster, kostnaden för att lägga om taket, för att ta några exempel är kostnader som kommer med ägt boende. De kostnaderna kommer du aldrig drabbas av i en hyresrätt. Så för att jämförelsen mellan boendeformer inte ska halta behöver också detta beaktas. Håller helt med om att lyxrenoveringar, illa avvägt underhåll eller arbeten som rent krasst inte är nödvändiga inte ska tas med. Ett rätesnöre är väl att jämföra standarden i den villa man bor i med ett annat boende med liknande standard. Men det är inte helt lätt att avgöra vilken renoverings- eller standardhöjningsåtgärder som ska tas med i kalkylen.

För mig är valet enkelt. Jag vill bo i en egenägda villa. Tur inte frugan läser det här forumet. 😂
Du skriver.

Jag menar dock att tiden du lägger på att renovera fönster, kostnaden för att lägga om taket, för att ta några exempel är kostnader som kommer med ägt boende. De kostnaderna kommer du aldrig drabbas av i en hyresrätt.

Dom kostnaderna drabbas du också av som lägenhetsinnehavare.
Dom kommer på hyran precis som alla andra kostnader som fördelas jämt över alla lägenheter.

Som ägare av ett hus bestämmer du själv om och när dessa kostnader kommer och kan också påverka kostnaden själv vilket inte går i en lägenhet på samma vis.
 
  • Gilla
Bennca och 2 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Premissen var ju att man "sitter på miljoner efter försäljning" och det är vi nog många som gör. 10 miljoner fritt är rätt lockande just nu.

"Folk runt 40 årsåldern" stämmer också bra på mitt inlägg.
Minskar garanterat med 5-7 per år i köpkraft. Bättre att köpa lite Bitcoin som har en ljus framtid.
 
G Grytajox skrev:
Minskar garanterat med 5-7 per år i köpkraft.
Källa?
Inflationen är väl högre än 5-7%?
 
G Grytajox skrev:
Bättre att köpa lite Bitcoin som har en ljus framtid.
Så sa dom för tre år sedan också men på utvalda två år blev det ändå minus.
Graf som visar volatil kursändring, nedgång 11,8346 %, mellan 2020-2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjediagram visar volatil tillväxt med dramatisk ökning under 2023, möjligt finansiellt eller ekonomiskt dataflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att gå in nu på alltime high känns ju så där, risken att bubblan brister är skyhög.
Bitcoin är högrisk och måste "trejdas" aktivt, det är inget man köper och glömmer.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Fastighetsavgiften kan du väl ändå inte ignorera?
Jo, det kan jag eftersom jag jämför mig med andra och det är så mäklarna räknar. Man kan ju räkna på massa olika sätt t.ex underhåll, bredband osv. Så jag valde att redovisa det som mäklarna räknar som driftkostnad. Annars är det ju typ 600 kr till i månaden att lägga till.
 
P patrik.hermansson50 skrev:
Jo, det kan jag eftersom jag jämför mig med andra och det är så mäklarna räknar. Man kan ju räkna på massa olika sätt t.ex underhåll, bredband osv. Så jag valde att redovisa det som mäklarna räknar som driftkostnad. Annars är det ju typ 600 kr till i månaden att lägga till.
Ok, men det är en av de avgifter man inte kan undvika överhuvudtaget så att ignorera just den känns krystat.

Sophämtning, Elnätsabbonemang,VA-abbonemang (om man har kommunalt) försäkring (om man har lån) är andra sådana avgifter man inte kan välja bort.
 
D Dilato skrev:
Ok, men det är en av de avgifter man inte kan undvika överhuvudtaget så att ignorera just den känns krystat.

Sophämtning, Elnätsabbonemang,VA-abbonemang (om man har kommunalt) försäkring (om man har lån) är andra sådana avgifter man inte kan välja bort.
Håller med👍
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Många, framförallt äldre, i storstädernas villaområden blir miljonärer när de säljer sina villor, eller lägenheter. Även folk runt 40års ålder kan sitta på miljoner efter försäljning. Kan detta locka folk att skaffa hyresrätt och "bränna pengarna" på livsnjutande ting på ålderns höst eller investera pengarna på t.ex börsen?

Är man pensionär finns kanske inga större begär att jaga mer rikedom, utan då är viktigt bara njuta för dagen. Kanske man därför bara bor kvar i villan, alt köper nybyggt seniorboende i fint område. Men är man 40-50 år och har kanske ett arv i fickan plus lycka mycket till efter försäljning av bostadsrätten, så kanske det lockar att investera. Eller vill de flesta leva i nuet och faktiskt köpa o leva i det där drömhuset med sina tonårsbarn?

Önskar det fanns lite storys eller artiklar om detta. Dessa tankar har jag aldrig hört någon prata om - kanske för att de inte finns?
En intressant fråga. När jag läser kommentarer så anser jag att många blandar ihop många aspekter på ett boende även att personer bor på olika ställen i landet samt har olika ekonomi. En sak som att sälja sitt hus för att "frigöra" ett större kapital är främst förunnat personer boende i de större städerna eller andra attraktiva ställen med höga bostadspriser. Samtidigt finns det somliga som inte är intresserade av att tex bo i lägenhet oavsett omständigheter.
När det gäller den rent ekonomiska biten ser jag att fler har svårt med att beräkna den verkliga kostnaden för bo i en villa, de pratar ofta om att det är billigt att bo i ett "betalt" hus, dvs ett hus utan lån. Som ekonom vet jag att den verkliga kostnaden är den samma rent ekonomiskt om du har betalat lånen eller inte. Däremot är utgiftera större när du betalar ränta. Amortering i detta sammhang är ett sparande. Pengar har oftast ett pris, därav betalar man normalt ränta. Detta "pris" skall man räkna med när man beräknar den verkliga kostnaden. Detta "pris" kan skilja sig från individ till individ samt från ett tillfälle till ett annat.
Den som har en bra alternativ användning som ger hög avkastning samt den som av någon anledning har ett stort behov av pengarna pga tex andra likvida problem kan räkna ett högre "pris".
Så att sälja villan för att frigöra kapital kan för en individ vara mycket attraktivt medans för en annan upplevas som rena vansinnet. Miljonär är personen oavsett försäljning eller inte, om personen blir miljonär vid en försäljning.
 
  • Gilla
Bennca och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Möjligt, dock inte säkert.
Möjligt?
din genomsnittsavkastning på det belånade kapitalet givet dagens ränteläge ska vara över ca 3.5% årligen över tid. Ska mycket till för att man bommar det. I tillägg urholkas ditt lån i förhållande till vuxet kapital och lön på ca 10 års tid.

Om du ska prata om att "börsen är inga garantier osv" så kan du köpa räntefonder eller om du har konto, amerikanska statsobligationer
T TommyC skrev:
Hur mycket behöver man för att vara "snorrik"? Det ger som sagt stor livskvalité att ha låga driftskostnader, grannarna på lagom avstånd och ingen styrelse.
Handlar inte om att flytta till hyresrätt, Bo kvar, belåna på en säker marginal. Profit

edit: stavfel
 
T thebuilder0456 skrev:
Miljonär är personen oavsett försäljning eller inte, om personen blir miljonär vid en försäljning.
Det gäller väl bara om försäljningen sker nu?
Alltså man är ju inte miljonär nu om man måste vänta flera år på eventuell värdeutveckling som ger resultatet att bli miljonär senare när huset då säljs.
 
J Jven skrev:
belåna på en säker marginal. Profit
Kräver att man löneslavar med inkomst, pensionären får inga lån att prata om.
 
Nissens
B Bennca skrev:
Ett sista inlägg för mig.

Det är sant att du inte behöver amortera eller betala ränta om du är obelånad. Jag menar dock att för att jämföra äpplen med äpplen behöver du ta hänsyn till alternativkostnaden, dvs om du inte hade pengarna bundna i fastigheten hade du kunnat över tid få 7% avkastning på det kapitalet per år.

Jag är själv villaägare så jag vet att rent underhåll inte kommer som någon överraskning. Jag menar dock att tiden du lägger på att renovera fönster, kostnaden för att lägga om taket, för att ta några exempel är kostnader som kommer med ägt boende. De kostnaderna kommer du aldrig drabbas av i en hyresrätt. Så för att jämförelsen mellan boendeformer inte ska halta behöver också detta beaktas. Håller helt med om att lyxrenoveringar, illa avvägt underhåll eller arbeten som rent krasst inte är nödvändiga inte ska tas med. Ett rätesnöre är väl att jämföra standarden i den villa man bor i med ett annat boende med liknande standard. Men det är inte helt lätt att avgöra vilken renoverings- eller standardhöjningsåtgärder som ska tas med i kalkylen.

För mig är valet enkelt. Jag vill bo i en egenägda villa. Tur inte frugan läser det här forumet. 😂
Så du tror att de som äger hyreshuset tar pengar ur egen ficka för att renovera hyreshuset? 😂

Nädu, det läggs förstås på hyran, tillsammans med vinstmarginal och annat. 😊
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så du tror att de som äger hyreshuset tar pengar ur egen ficka för att renovera hyreshuset? 😂

Nädu, det läggs förstås på hyran, tillsammans med vinstmarginal och annat. 😊
ibland är det så oftast blir det biligare en lägga på hyran har själv gjort helg jobb oss flera med hyresrätt eller så är det så att alternativet från bostadsbolaget inte är vad kunden vill ha
 
H Hanzu skrev:
Då räknar du med att bostadspriserna inte ökar. Vi kan vara nere i en dipp, men tittar vi historiskt så har de ofta kört om index.
Då räknar jag med ett pessimistiskt snitt som även tar hänsyn till skatten. Vi kan vara nere i en dipp, men även på toppen, kan dö imorgon men även om 40 år.
 
C Crank skrev:
Svår fråga om man ska amortera eller inte. Jag har valt att amortera till ca 50%, men spara resten istället och kan lätt betala resten av hus lånet.

Cash är altid King. Och Problemet är att om det något oförväntat som Krig, Naturkatastrof, Kärnkraftverk som går sönder mm då sitter du med alla investerade pengar i samma korg som är noll värt.

Mitt bolån har försäkring så jag se det som en extra livförsäkring.
Cash må vara king, men vid krig och naturkatastrofer och kärnkraftsverkshaverier av den grad att alla investerade pengar blir noll värda gäller det även kontanter.

Kontanter är bra, men när en limpa bröd kostar 500:- och diesel 300:-/l räcker kontanterna inte långt. Då är det drivmedel, livsmedel, vattenreningstabletter/filter och ammunition som gäller. I Gaza, som är ett betydligt fattigare område än Sverige kostar (kostade?) ett kilo socker över 200:- och en enkel måltid för en familj kostar runt en femhundring.

Det bästa du kan göra för att överleva i en kris är att köpa 20kg vitt ris, 20kg socker, stormkök, ett lifestraw/sawyerfilter och 10l T-röd oerhört mycket kalorier och obegränsad livslängd på maten. Totalkostnad på under 5000:-. Då slipper du ha kontanter hemma, vill du av någon anledning ha kontanter när den allvarliga krisen kommer kan du sälja det ovanstående för en halv årslön 😎

Jag brukar dra ett liknande scenario för de som föredrar att ha alla sina sparade pengar "investerade" i sin bostad för att börsen kan krascha helt. Om börsen kraschar helt är även bostaden helt värdelös, oavsett om det är en villa eller bostadsrätt. Sen är det givetvis dumt att ha allt investerade i en eller ett fåtal aktier, särskilt om de är i samma branch. Men en indexfond Sverige/Global 50/50% i kombination med ett belånat hus är vägen jag har valt att gå, med en mindre värdepapperskredit dessutom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.