nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Många, framförallt äldre, i storstädernas villaområden blir miljonärer när de säljer sina villor, eller lägenheter. Även folk runt 40års ålder kan sitta på miljoner efter försäljning. Kan detta locka folk att skaffa hyresrätt och "bränna pengarna" på livsnjutande ting på ålderns höst eller investera pengarna på t.ex börsen?

Är man pensionär finns kanske inga större begär att jaga mer rikedom, utan då är viktigt bara njuta för dagen. Kanske man därför bara bor kvar i villan, alt köper nybyggt seniorboende i fint område. Men är man 40-50 år och har kanske ett arv i fickan plus lycka mycket till efter försäljning av bostadsrätten, så kanske det lockar att investera. Eller vill de flesta leva i nuet och faktiskt köpa o leva i det där drömhuset med sina tonårsbarn?

Önskar det fanns lite storys eller artiklar om detta. Dessa tankar har jag aldrig hört någon prata om - kanske för att de inte finns?
Jag tänkte som du.
Jag sålde mitt radhus för 10 år sedan i en Stockholms förort för 3,4 miljoner och köpte en villa i mindre ort i Örebro län för 500 000. Bytt tak, installerat solceller o 2 luftvärmepumpar + lite andra renoveringar för en halv miljon. Inga lån o låga driftskostnader gjorde att jag slutade jobba då, är idag 58 år. Känns väldigt lyxigt. 😊

Tvåvånings trävilla med snötäckt tak och garage omgiven av snöig trädgård i dagljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
M MiTi skrev:
Det kanske kommer som en nyhet för dig men staten har en del andra intäkter.
Men många skatter har ju tagits bort eller sänkts. Hur ska vi betala för det som staten/regioner/kommuner förser oss med. Höja matmomsen kanske, högre skatt på elen. Generell moms på allt övrigt med 27%.
Jag fattar inte vad folk gnäller om. Nu behöver ju inte arvingarna betala skatt längre. Så de får ju en rejäl slabba i plånboken, när huset säljs eller försäljningspengar ska fördelas. En arbetare som aldrig har haft råd att bygga ett hus ska jobba till 68 år för en anständig pension, medan knösar i Stockholms fina områden ska sluta vid 45 år.
Skämmigt.
 
Kommer att sälja mitt hus om några år med stor vinst plus allt jag har sparat ihop så kan jag ta tidig pension och flytta till Filippinerna och leva gott i mina ca 30% kvar av mitt liv som kanske är kvar:)
 
  • Gilla
sin och 1 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Kommer att sälja mitt hus om några år med stor vinst plus allt jag har sparat ihop så kan jag ta tidig pension och flytta till Filippinerna och leva gott i mina ca 30% kvar av mitt liv som kanske är kvar:)
Ska köpa bostad där redan i sommar så att jag får mitt medborgarskap klart innan pensionen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vet inte om det skrivits. Men folk som är lyriska över låga driftskostnader på avbetalda hus är antingen snorrika eller har inte satt sig in i ekonomin.

För det första. Det lönar sig att belåna sig på en säker nivå under 50% av husets värde. Det som TS kalkyl EGENTLIGEN borde jämföra är att behålla sitt hus och belåna det för att ex. investera på börsen eller köpa räntepapper. vs att bo kvar och ha lägre omkostnader.

För det andra. Att sälja och ta 22% vinstskatt, för att allokera pengarna på en hyresrätt är det minst lönsamma på sikt.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
J Jven skrev:
Det lönar sig att belåna sig på en säker nivå under 50% av husets värde. Det som TS kalkyl EGENTLIGEN borde jämföra är att behålla sitt hus och belåna det för att ex. investera på börsen eller köpa räntepapper. vs att bo kvar och ha lägre omkostnader.
Möjligt, dock inte säkert.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Svår fråga om man ska amortera eller inte. Jag har valt att amortera till ca 50%, men spara resten istället och kan lätt betala resten av hus lånet.

Cash är altid King. Och Problemet är att om det något oförväntat som Krig, Naturkatastrof, Kärnkraftverk som går sönder mm då sitter du med alla investerade pengar i samma korg som är noll värt.

Mitt bolån har försäkring så jag se det som en extra livförsäkring.
 
C Crank skrev:
Svår fråga om man ska amortera eller inte. Jag har valt att amortera till ca 50%, men spara resten istället och kan lätt betala resten av hus lånet.

Cash är altid King. Och Problemet är att om det något oförväntat som Krig, Naturkatastrof, Kärnkraftverk som går sönder mm då sitter du med alla investerade pengar i samma korg som är noll värt.

Mitt bolån har försäkring så jag se det som en extra livförsäkring.
Så om en naturkatastrof inträffar ringer banken och tackar för tiden och bekräftar att lånet är borta...
 
R Rulf.K skrev:
Ganska dumt att enbart räkna driftkostnad och inte ta hänsyn till kapitalkostnaden.

Har du en villa värd 8mkr utan lån, med en driftkostnad på 8000:- i månaden är en mer relevant "bostadskostnad" 8000:- + 5% av 8mkr = 41,333:-/månad.

Säljer du huset kan du investera pengarna, i snitt 7% men jag räknar på 5% för en mer pessimistisk kalkyl. Utebliven uppskattad vinst är således ca 400,000:-/år då pengarna är bundna i bostaden. När det gäller både villor och dyrare bostadsrätter är oftast driftkostnader och avgifter den lilla delen av kostnaden, kapitalkostnaden är avsevärt större.

Du kan givetvis även hyra ut villan och flytta till en lägenhet, men dumt om den är obelånad och man inte kan nyttja pengarna medans man lever.
Då räknar du med att bostadspriserna inte ökar. Vi kan vara nere i en dipp, men tittar vi historiskt så har de ofta kört om index.
 
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Många, framförallt äldre, i storstädernas villaområden blir miljonärer när de säljer sina villor, eller lägenheter. Även folk runt 40års ålder kan sitta på miljoner efter försäljning. Kan detta locka folk att skaffa hyresrätt och "bränna pengarna" på livsnjutande ting på ålderns höst eller investera pengarna på t.ex börsen?

Är man pensionär finns kanske inga större begär att jaga mer rikedom, utan då är viktigt bara njuta för dagen. Kanske man därför bara bor kvar i villan, alt köper nybyggt seniorboende i fint område. Men är man 40-50 år och har kanske ett arv i fickan plus lycka mycket till efter försäljning av bostadsrätten, så kanske det lockar att investera. Eller vill de flesta leva i nuet och faktiskt köpa o leva i det där drömhuset med sina tonårsbarn?

Önskar det fanns lite storys eller artiklar om detta. Dessa tankar har jag aldrig hört någon prata om - kanske för att de inte finns?
Hej
Exakt vad jag har gjort.
Har aldrig mått bättre.
Inga styrelse uppdrag.
Inga städdagar
Inget gnäll av människor som bara lever för att klaga och aldrig sitter med i styrelsen.
Inga jobbiga möten om olagliga andrahands uthyrning.
Måste ni höja avgiften?
Folk över lag har ingen koll på underhållsplaner mm eller styrelse arbete.
Nu är man mång miljonär och fri från bankens och brflånen.

Hoppas fler gör som jag och börjar leva.
När ska ni växla ut husets miljoner (lgh)
Om ni inte står i en bostadkö för 250kr /år
Japp fri som fågeln och skuldfri.
Bästa jag gjort

Fridensliljor
 
  • Gilla
cilver
  • Laddar…
Ni som räknar kapitalkostnaderna borde ju även tänka på skattekonsekvensen…….
5% på beräknade 8miljoner är ju inte 400.000 om man räknar bort 30% skatt på avkastningen

Kan för egen del säga att bo och äga en lågbelånad/obelånad fastighet med låga driftkostnader ger väldig livskvalitet
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
H hellem skrev:
Skulle vi sälja till samma pris vi köpte för 2017 skulle vi ha 8 miljoner fritt efter lån,
Tror att du glömde reavinstskatten ... plus att huset är endast värt det någon vill betala, och eftersom du inte sålt det så är siffrorna endast fiktiva ...
 
Mats-S
T Taxture skrev:
Kan för egen del säga att bo och äga en lågbelånad/obelånad fastighet med låga driftkostnader ger väldig livskvalitet
Instämmer, ett annat plus är att man slipper allt trams med styrelsen i föreningen, man gör det man vill när man vill för dom pengarna som man personligen har, ingen annan har ett skit med att gör vad man vill göra 😎
 
  • Gilla
Vilhelmkurt och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Tror att du glömde reavinstskatten ... plus att huset är endast värt det någon vill betala, och eftersom du inte sålt det så är siffrorna endast fiktiva ...
Absolut, allt vi pratar om är fiktivt. Det kan bli 10 miljoner eller 7 miljoner, eller 6,8 miljoner. Det är hittepå tills det ligger på kontot, och ganska snart efter det ligger på kontot så blir det hittepå igen eftersom det sällan är en bra idé att ha såna summor liggandes likvida.
 
U Utasja skrev:
Men många skatter har ju tagits bort eller sänkts. Hur ska vi betala för det som staten/regioner/kommuner förser oss med. Höja matmomsen kanske, högre skatt på elen. Generell moms på allt övrigt med 27%.
Jag fattar inte vad folk gnäller om. Nu behöver ju inte arvingarna betala skatt längre. Så de får ju en rejäl slabba i plånboken, när huset säljs eller försäljningspengar ska fördelas. En arbetare som aldrig har haft råd att bygga ett hus ska jobba till 68 år för en anständig pension, medan knösar i Stockholms fina områden ska sluta vid 45 år.
Skämmigt.
Arvskatt är det rätt väg att gå.
Egendom som ofta är köpt för skattade pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.