Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
tveksamt tveksamt skrev:
Skulle gissa (med betoning på gissa) att det nog inte är så mycket mer i dagsläget än att ta sig in i olika lokaler. Lokaler där man sedan kan ställa till det genom att sabotera utrustning eller på olika sätt göra vattnet mer eller mindre otjänligt.

Undersöka responsen och hur säkerheten är helt enkelt.
Sedan finns det alldeles säkert en liten del som beror på är snorungar som inte kan skilja på rätt och fel också, men det är nog inte någon större utsträckning.
När man gör detta och inte döljer det så tyder det på att det istället är allt ifrån ungdomar till hemlösa till tjuvar, det finns många från andra EU länder som är här och plockar åt sej allt som de räknar med att kunna sälja och få ihop pengar utan att behöva utföra hederliga arbeten.

Skulle det vara ryssen som gjorde detta som förberedelser så skulle det knappast synas ett spår av det.

Rysskräcken frodas......

• Gilla
  • Haha
  • Älska
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
Troligen sedan 1950 eller så.
Ryska lastbilar hade förr i tiden en konstig förmåga att köra fel och ofta hamna precis intill en telestation.....

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
A
S Strontus skrev:
Testar man säkerheten så måste man ju göra det över tid för att hålla sig uppdaterad.
Testa säkerhet gör man inte genom klumpiga, korkade inbrott som syns lång väg.

• Gilla
Erik JS och 2 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Varför inte?
Man skickar knappast sitt bästa Spetznaz-förband för att se om det går att bryta sig in i en liten lada som huserar en vattenpump.
Inte heller finns det ju någon anledning att skylta med att det är något avancerat som ligger bakom om man gör det.

• Gilla
  • Haha
karlmb och 4 till
  • Laddar…
R
Oj oj Ryss rädslan slår in i svenssons hjärta!!!

• Gilla
  • Älska
Erik JS och 3 till
  • Laddar…
A
R Rejäl skrev:
Oj oj Ryss rädslan slår in i svenssons hjärta!!!
Precis, räntorna är på väg nedåt så då behöver man annat att oroa sej för så här inför julen...

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Grannens Häck
maxmsm skrev:
Precis, räntorna är på väg nedåt så då behöver man annat att oroa sej för så här inför julen...
Du verkar ha en agenda.

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Oavsett vad som skett i ett enskilt fall, är det tveklöst så att vi behöver säkra upp kritisk infrastruktur och det handlar inte bara om vattentäkter. Räkna in ett robustare internet, se över vem som äger fastigheter på kritiska platser, skyddsrum, vem får access till IT system osv osv osv. Listan kan göras lång. Vi är inte alls redo för ofred (eller ens det pågående hybridkriget) och fortfarande synnerligen naiva i hanteringen av representanter från främmande makt.

• Gilla
  • Älska
boschkenta och 20 till
  • Laddar…
A
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Du verkar ha en agenda.
Jupp, Svenne och Svea Banan behöver lite info så att de kan känna sej lite mindre oroade nu så här i juletider...
FYI så är jag hemvärnsman och lägger en del av min fritid på diverse olika övningar och uppdrag.

• Gilla
  • Haha
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
K
Jag har viss egen erfarenhet av att vara ung, dum och utsatt för grupptryck, och vilja se insidan av högreservoarer. Det var på den tiden inte något större problem, och verkar inte vara det idag heller. Jag är inte ryss och agerade inte å Sovjets eller Rysslands vägnar.
Min gissning är att jag inte är ensam om att obehörigen sett insidan av ett vattentorn, helt utan påverkan österifrån.

Jag har under längre tid haft en tjänst i vilken jag i viss utsträckning fått ta del av information om inbrott och skadegörelse riktad mot dricksvattenförsörjningen i Sverige. Vad som är otroligt påtagligt är att en händelse som för bara några år sedan knappt föranlett mer än inköp av ett nytt lås, idag för med sig att invånare blir utan dricksvatten och att massmedia kastar sig över "storyn". Tidigare användes begreppet skadegörelse, idag begreppet sabotage.

Idag är alla dricksvattenaktörer oerhört mycket mer uppmärksamma på tecken på inbrott/skadegörelse/manipulation/etc. än för 5, 10 eller 15 år sedan. Det vore ytterst rimligt om det i sig för med sig att antalet konstaterade eller misstänka "incidenter" ökar, vilket i kombination med tidigare brister i rapporteringen kan ge sken av en lavinartad ökning av antalet "incidenter".

Jag betvivlar inte för en sekund att hotet österifrån bör tas på allvar, men tror inte att varenda s.k. "sabotageFÖRSÖK" (vad betraktas egentligen som ett sabotageförsök?) det skrivs om i artikeln skulle ha en rysk förklaring.

Börjar nog bli dags för många att ta ett par djupa andetag...

• Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Jag har viss egen erfarenhet av att vara ung, dum och utsatt för grupptryck, och vilja se insidan av högreservoarer. Det var på den tiden inte något större problem, och verkar inte vara det idag heller. Jag är inte ryss och agerade inte å Sovjets eller Rysslands vägnar.
Min gissning är att jag inte är ensam om att obehörigen sett insidan av ett vattentorn, helt utan påverkan österifrån.

Jag har under längre tid haft en tjänst i vilken jag i viss utsträckning fått ta del av information om inbrott och skadegörelse riktad mot dricksvattenförsörjningen i Sverige. Vad som är otroligt påtagligt är att en händelse som för bara några år sedan knappt föranlett mer än inköp av ett nytt lås, idag för med sig att invånare blir utan dricksvatten och att massmedia kastar sig över "storyn". Tidigare användes begreppet skadegörelse, idag begreppet sabotage.

Idag är alla dricksvattenaktörer oerhört mycket mer uppmärksamma på tecken på inbrott/skadegörelse/manipulation/etc. än för 5, 10 eller 15 år sedan. Det vore ytterst rimligt om det i sig för med sig att antalet konstaterade eller misstänka "incidenter" ökar, vilket i kombination med tidigare brister i rapporteringen kan ge sken av en lavinartad ökning av antalet "incidenter".

Jag betvivlar inte för en sekund att hotet österifrån bör tas på allvar, men tror inte att varenda s.k. "sabotageFÖRSÖK" (vad betraktas egentligen som ett sabotageförsök?) det skrivs om i artikeln skulle ha en rysk förklaring.

Jovisst! "ryssnojja" är det minsta vi behöver.

Sen är det ju en gemensam angelägenhet och bor man i närheten av en vattenanläggning så tipsar man polisen om något avvikande pågår eller frågar VA-bolaget om man funderar kring något.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
MultiMan
Ingen här inne har påstått att "varenda s.k. "sabotageFÖRSÖK"" har med Ryssland att göra, men det är helt fel tidpunkt att vara godtrogen och avskriva potentiellt mycket allvarliga händelser utan att först ta reda på vad som ligger bakom.

Det finns väldigt goda skäl till "ryssnojja" för alla som inte är blinda och döva.

• Gilla
  • Haha
boschkenta och 13 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:

Jag tror du har helt rätt i att det mesta av det som sker har andra förklaringar, men slutsatsen av det ska inte vara att luta sig tillbaka och ta ett par djupa andetag. Vi måste sluta vara så inihelvete naiva och inse att det vi behöver skydda oss mot redan pågår.

• Gilla
boschkenta och 16 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Eller så är det just det man gör, för att kasta misstankar på utforskande ungdomar och inbrottstjuvar?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K
maxmsm skrev:
När man gör detta och inte döljer det så tyder det på att det istället är allt ifrån ungdomar till hemlösa till tjuvar, det finns många från andra EU länder som är här och plockar åt sej allt som de räknar med att kunna sälja och få ihop pengar utan att behöva utföra hederliga arbeten.

Skulle det vara ryssen som gjorde detta som förberedelser så skulle det knappast synas ett spår av det.

Rysskräcken frodas......
Eller också får man det att framstå amatörmässigt så att lättlurade svenskar kan luras att allt bara beror på ungdomar, hemlösa och tjuvar....

Trots att Ryssland har visat sitt verkliga ansikte de senaste åren finns det uppenbarligen även svenskar som tror att det bara är "rysskräck".

/Krille

• Gilla
  • Haha
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.