Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane Fairlane skrev:
De tre länder som anses ha mest och för Sverige värst underrättelsetjänster är Ryssland, Kina och Iran.
Du missade USA, de har svinat ordentligt mot många länder som varit deras allierade, även vårt land, annars så håller jag med dej.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men vi får nog lugna ner oss... i morse var det full panik i pressen när två internetförbindelser skadats i Finland.Det visade sig vara det vanliga att grävmaskiner orsakade brotten.

[länk]
Grävmaskinisterna var säkert ryssättlingar i elfte generationen....

• Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det skulle de naturligtvis kunna göra. Billigt och enkelt med lätt utbytbart manskap. Allt frid och fröjd om det inte vore för att det är så klantigt utfört. Det kan omöjligt ligga i Rysslands eller annans intresse att rikta uppmärksamheten mot ett tilltänkt sabotageobjekt. Det är helt enkelt för korkat.
Transformatorstationer och ställverk är enkla mål som orsakar omedelbart kaos. Betydligt bättre, framförallt nu när varenda kommun kommer att bygga murar med dubbla lås runt vartenda vattentorn.
När jag gjorde min militärtjänst i Sverige så utbildades det folk för just detta, att sabotera och ställa till det för en fiende med olika mål och elförsörjningen var ett av målen och kommunikation ett av de andra.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så du tror Sverige kartlägger hur vi kan förstöra civil infrastruktur i Ryssland också då? Eftersom så gör alls med potentiella fiender?
Har åtminstone gjort, gör det kanske inte just nu.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja Ryssland är ju högteknologiska och effektiva proffs rakt igenom inom alla områden.

Den välplanerade och effektiva invasionen av Ukraina som skulle vara över på ett par dagar är ett bra exempel på den professionalismen.

/Krille
Du får nog ha i åtanke att många av de som skickades in i den första vågen inte skickades dit för att kriga och av någon anledning så hade nog de professionella logistikerna ledigt de första månaderna...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane
M maxmsm skrev:
Du missade USA, de har svinat ordentligt mot många länder som varit deras allierade, även vårt land, annars så håller jag med dej.
Nej, jag missade inte USA. De tillhör inte topp3 mot Sverige. Det är allmänt känt att det är Ryssland, Kina och Iran.

• Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ja, de demonstrerade nyligen att de har vapen vi inte kan försvara oss emot.

Ditt inlägg är för övrigt ett bra exempel på någon som går Rysslands väg genom att sprida propaganda om deras oförmåga, även om du säkert inte förstår det.
Obekymrat fortsätter du att sprida Rysslands falska propaganda.... Så nä det är inte jag som går Rysslands ärenden.

Det Ryssland saknar i finess tar de igen med hänsynslöshet - speciellt mot civilbefolkningen. Med den bristande säkert som finns gällande dricksvatten skulle ett relativt billigt och enkelt attentat kunna skapa stor dödlighet. Så det är bra för alla att sårbarheten blir belyst och åtgärder vidtas. Att skylla på Rysskräck visar bara att man inte förstår problemet.

/Krille

• Gilla
  • Haha
Nilstyko och 12 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, jag missade inte USA. De tillhör inte topp3 mot Sverige. Det är allmänt känt att det är Ryssland, Kina och Iran.
Jag tycker att USA ska hållas på topp tre utan tvekan med tanke på hur de har burit sej åt mot sina allierade, de tre du nämner är av större delen av världen ansedda som opålitliga och potentiella fiender så de har vi bra vetskap om.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane
M maxmsm skrev:
Jag tycker att USA ska hållas på topp tre utan tvekan med tanke på hur de har burit sej åt mot sina allierade, de tre du nämner är av större delen av världen ansedda som opålitliga och potentiella fiender så de har vi bra vetskap om.
Du tycker alltså att USA ska in på listan av topp tre underrättelsetjänster som är störst hot mot Sverige. Vilken av de tre tycker som Säpo och MUST pekar ut tycker du ska bort från listan?

Sitter du inne med någon kunskap Säpo och MUST saknar?

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du tycker alltså att USA ska in på listan av topp tre underrättelsetjänster som är störst hot mot Sverige. Vilken av de tre tycker som Säpo och MUST pekar ut tycker du ska bort från listan?

Sitter du inne med någon kunskap Säpo och MUST saknar?
Om USA är ett hot eller inte är en fråga som kan aktualiseras de kommande 4 åren.

Excel
MultiMan MultiMan skrev:
Tar vi Botulintoxin (som bl a används extremt utspätt för att t ex förlama ansiktsmuskler och minska rynkor) så är dödlig dos för en människa 5 nanogram per kilo kroppsvikt, dvs 0,000 000 005 gram. Runt 4 kilo räcker i teorin att döda hela mänskligheten. Det behövs alltså relativt små mängder för att göra dricksvattnet dödligt, även vid stora vattenmängder.

Artikel från Läkartidningen som jag hittade när jag skulle friska upp minnet över hur giftigt det verkligen är: [länk]
Låter otäckt det där.

Fairlane
M maxmsm skrev:
Om USA är ett hot eller inte är en fråga som kan aktualiseras de kommande 4 åren.
Har du redan glömt vad du skrev?
M maxmsm skrev:
Så vilket av länderna Ryssland, Kina och Iran ska bort från listan?

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Senaste ryska budgeten innebär att 1/3 av hela BNP läggs på krigsmakten,
1/3 av BNP?

Vad heter det du röker?
För du hör väl själv att det låter orealistiskt eller…?🤔

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har du redan glömt vad du skrev?

Så vilket av länderna Ryssland, Kina och Iran ska bort från listan?
Nej, jag har inte glömt vad jag skrev men alla fyra länderna anser jag vara potentiellt farliga för oss och att lita på USA kan vara mycket ohälsosamt för oss.

MultiMan
Z Zodde skrev:
1/3 av BNP?

Vad heter det du röker?
För du hör väl själv att det låter orealistiskt eller…?🤔
Du har givetvis rätt, det är 1/3 av utgiftsbudgeten, inte BNP.

MOSCOW, Sept 30 (Reuters) - Russia is hiking state spending on national defence by a quarter in 2025 to 6.3% of gross domestic product (GDP), the highest levels since the Cold War, according to draft budget documents published on Monday.

Defence spending will rise to 13.5 trillion roubles ($145 billion) in 2025, the fourth year of what Russia calls "a special military operation" in Ukraine, up 25% from the 2024 level.

Defence spending will account for 32% of total 2025 budget expenditure of 41.5 trillion roubles. The draft budget was officially submitted on Monday to the State Duma, the lower house of parliament, for review.
In last year's draft, the government planned to reduce defence spending by 21% in 2025. The reversal shows the scale of state planners' continued focus on the military.

In 2022, the year the Ukraine war started, Russia spent 5.5 trillion roubles on defence.

"Resources will be allocated and have already been allocated for equipping the armed forces with the necessary weapons and military equipment, paying military salaries, and supporting defence industry enterprises," the finance ministry said in a statement.

• Gilla
bakterie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.