21 520 läst · 107 svar
22k läst
107 svar
Så renoverade de husdrömmen – och fick den krossad av E.ON
Läste tråden kring det aktuella fallet, det man kan tillägga / reflektera över är att ur ett bygglovs och koncessionsperspektiv finns sådana aspekter att man t.ex. måste minimera utnyttjande av produktiv åkermark, gäller både placeringen av ställverket och dragning av ledningar.
Det kan finnas aspekter kring tillfartsvägar, markens bärighet, befintliga ledningars placering etc. Mest sannolikt har eon gjort en utredning kring alternativa placeringar (om de har sökt koncession behöver de inkomma med 3 förslag för ledningsdragning, har jag för mig) men placeringen kan t.ex. vara vald på ett sådant sätt att någon koncession inte behövs eftersom man kommer åt befintliga ledningar.
Markägaren kan också haft åsikter kring var han vill ha den, trots hundratals hektar mark kan det vara så att en viss snutt just är mer intressant att sälja än en annan snutt.
En miljökonsekvensbeskrivning har sannolikt också gjorts och antagligen har det samlade intrånget på något sätt bedömts och antagligen har bedömningen varit att vald placering av någon anledning får flest "+". Närhet till bostäder bedöms också, men huvudsakligen utifrån buller-perspektivet eftersom oftast är det bullret som "fäller" placeringar, mer än magnetfält.
Om några år har det vuxit upp sly runt hela anläggningen och så smälter den in i miljön mer.
Det kan finnas aspekter kring tillfartsvägar, markens bärighet, befintliga ledningars placering etc. Mest sannolikt har eon gjort en utredning kring alternativa placeringar (om de har sökt koncession behöver de inkomma med 3 förslag för ledningsdragning, har jag för mig) men placeringen kan t.ex. vara vald på ett sådant sätt att någon koncession inte behövs eftersom man kommer åt befintliga ledningar.
Markägaren kan också haft åsikter kring var han vill ha den, trots hundratals hektar mark kan det vara så att en viss snutt just är mer intressant att sälja än en annan snutt.
En miljökonsekvensbeskrivning har sannolikt också gjorts och antagligen har det samlade intrånget på något sätt bedömts och antagligen har bedömningen varit att vald placering av någon anledning får flest "+". Närhet till bostäder bedöms också, men huvudsakligen utifrån buller-perspektivet eftersom oftast är det bullret som "fäller" placeringar, mer än magnetfält.
Om några år har det vuxit upp sly runt hela anläggningen och så smälter den in i miljön mer.
Medlem
· Blekinge
· 10 624 inlägg
Det visar sig att barnleukemi fallen förekommer oftare nära kyrktorn och antalet växer statistiskt när avståndet minskar. Den som vill kan då dra slutsatsen att någonting i eller mycket nära ett kyrktorn kan orsaka leukemi.
Men förklaringen är en annan: det bor ju fler människor nära kyrktorn än långt ifrån, därför anhopning av leukemifallen nära kyrktorn. Ett kausalt samband finns inte.
Detta lilla exempel visar tydligt hur svårt det är att dra korrekta slutsatser.
I detta protokoll av en hearing i USA angående EMF och sjukdomar gås det igenom mängder av forskning, meta-studier, sammanfattningar mm kring kausalitet mellan EMF och sjukdomar. Spännande läsning som visar tydligt på svårigheterna att dra rätt eller fel slutsatser.
https://ripuc.ri.gov/sites/g/files/xkgbur841/files/efsb/efsb/SB2008_02_NG22_CTsb1.pdf
Men förklaringen är en annan: det bor ju fler människor nära kyrktorn än långt ifrån, därför anhopning av leukemifallen nära kyrktorn. Ett kausalt samband finns inte.
Detta lilla exempel visar tydligt hur svårt det är att dra korrekta slutsatser.
I detta protokoll av en hearing i USA angående EMF och sjukdomar gås det igenom mängder av forskning, meta-studier, sammanfattningar mm kring kausalitet mellan EMF och sjukdomar. Spännande läsning som visar tydligt på svårigheterna att dra rätt eller fel slutsatser.
https://ripuc.ri.gov/sites/g/files/xkgbur841/files/efsb/efsb/SB2008_02_NG22_CTsb1.pdf
Tittar man på filmen så ser det ut som att man valt att lägga stationen under en befintlig ledning.N nb. skrev:Läste tråden kring det aktuella fallet, det man kan tillägga / reflektera över är att ur ett bygglovs och koncessionsperspektiv finns sådana aspekter att man t.ex. måste minimera utnyttjande av produktiv åkermark, gäller både placeringen av ställverket och dragning av ledningar.
Det är vanligtvis så man jobbar för att undvika en koncessionsprocess som tenderar att lägga på ett par år (minst) på byggtiden.
Det gör att man kan justera placeringen längsmed ledningsgatan men undviker att komma för långt från ledningen.
Jag tror inte att de behöver vara oroliga för magnetfält. Den befintliga ledningen var nog redan relativt nära deras tomt och en station gör nog ingen större skillnad.
Sedan har jag full förståelse för att det är tråkigt att få en fördelningsstation utanför tomtgränsen.
Det gör inte mycket för utsikten och tillför ett visst buller.
Jag antar att bygglovsprocessen var igång innan de köpte fastigheten annars hade de nog haft goda möjligheter att påverka placering/utformning för att minska påverkan.
Nätbolagen brukar vara rätt lyhörda för önskemål för att slippa långdragna processer.
Det låter som det skulle kunna vara effekter av att få i sig ämnen från träskyddsbehandling på gamla ledningsstolpar och fundament, kreosot.Snigla skrev:
Frågan om magnetfälten i hytten löstes iom nyare fordon efter Rc-generationen är huvudtransformator i mitten av fordonet och att andra lindningar som orsakade starka fält flyttades dit eller iom ny teknik, inte längre behövdes.N nb. skrev:Nej, det är elektriska fält som går att skärma men inte magnetfält. Det är endast avstånd.
Eon följer de rekommendationer för avstånd till skolor, bostäder etc som finns.
För ca 20-40 år sedan bedrevs mycket forskning kring hälsa och magnetfält, men den kom så att säga till vägs ände, dvs någon form av statistiskt säkert sammanhang gick inte att visa men eftersom motsatsen inte heller gick att visa blir det ur ett vetenskapligtperspektiv att en misstanke finns. Därför begränsar man visserligen nivåerna utifrån försiktighetsprincipen men man hanterar det inte som något hälsofarligt.
De studier som gjordes på lokförare fick en del uppmärksamhet, jämförelsestudier med andra yrkesgrupper med liknande förutsättningar men låga magnetfält, tex busschaufförer, indikerade att oregelbundna arbetstider, dålig kosthållning, stress, hade så mycket större inverkan att det inte gick att visa något.
Vetenskapligt var lokförarstudien inte helt okontroversiell eftersom den saknade jämförelse med andra grupper samt att den var en av mycket få studier som fann ett samband, sannolikt eftersom de undersökningar med jämförelsegrupper var bristfälliga.
Jag har för mig fackförbunden var inblandade i forskningen. Men även där råder numera försiktighetsprincipen men i övrigt är det ingen större fråga längre. Inte för att magnetfälten är borta utan för att kroppen med största sannolikhet inte påverkas.
För personal som arbetar i anläggningar finns inga särskilda skyddsföreskrifter kopplade till magnetfält, inget om exponering eller varaktighet.
Man kan också konstatera att frågan kring elallergi minskat avsevärt, utan att någonting tekniskt hade ändrats, förutom att folk utsätter sig för allt högre fält genom mobiltelefoner och allehanda elektriska prylar etc. Exponeringen från dessa är betydligt högre än från ledningar eftersom man har dem så nära och exponerar sig kontinuerligt. Fältet avtar med kuben på avståndet, dvs mycket fort.
Även där hamnade man i att det framförallt förefaller vara psykosomatiskt och har fokuserat insatserna på det.
Det andra som är värt att reflektera över är att magnetfält är proportionella mot strömmen, inte spänningen. En 400 V nätatation med 1000 A belastning kan alltså allstra högre fält än en 400 kV stamnätsledning med 300 A ström.
Men det folk i allmänhet oroar sig över är de stora anläggningarna för att de syns.
Övertyga eon kring att bygga en snygg häck mot deras anläggning är nog det mest framgångsrika och det mest effektiva eftersom det är åsynen och därmed oron som är orsaken till eventuella bekymmer.
Nu är ju ca 90% av Rc loken fortfarande i drift. Vid ombyggnaden av Rc2 till Rd2 flyttades glättningsdrosseln, men i övrigt vet jag inte gällande Rc?S skaraborgsfakir skrev:
Jag skrev ”under” en kraftledning, men så nära bor ingen av naturliga skäl. Men även om kraftledningen går nära tomten, så är den elektromagnetiska strålningen sannolikt mycket lägre än den strålning du får från andra källor som finns i ditt hus (d v s alla hus). Riktvärdet för kraftledningar lär vara 0,4 microtesla, närmare än så drar man inte nya ledningar. Däremot så kan det finnas befintliga fastigheter som ligger nära gamla kraftledningar och som är utsatt för högre strålning. Hur som helst så finns det annat som innebär större risker för hälsan än elektromagnetisk strålning, t ex tobak, åka bil, solen och socker.Mikael_L skrev:Själv skulle jag inte vilja bo under en kraftledning, dels för att fältet trots allt uppnår tiotalet µT och det blir en långtidsexponering (men jag skulle inte heller vara primärt jätteorolig, bara tycka att det var lite onödigt).
Jag skulle också vara bekymrad över den (låga) risken att ledningen havererar och ramlar ner på hus/tomt, och även för den ökade risken för åsköverspänningar där.
Men något tiotal meter bredvid, då skulle jag bara vara bekymrad om ledningen skräpar ner visuellt.
En nätstation gäller ungefär samma för mig, förutom att de ljudförorenar också märkbart.
Förutom detta finns ytterligare en aspekt, ev värdeminskning på huset, men har man köpt det med dessa förutsättningar har man troligen redan fått det billigare p.g.a detta, och det blir väl netto noll sen vid försäljning. Men om det plötsligt byggs något nära ens hus, så drabbas man ju av detta.
Det är lätt att tro och bli stressad bara för att något är stort och syns. I ett projekt skulle det byggas ett (inomhus) ställverk nära en flygplats och oron var stor för radiofrekventa störningar på vissa frekvenser. Projektet och deras konsulter planerade för diverse dyra, krångliga lösningar, flyttar etc och inte ens argumentet att ju flygplatsen har egna ställverk för sin egen kraftförsörjning "bet".
Alltså såg jag till att mätningar gjordes i motsvarande anläggningar, även i samband med brytarmanövrar. Förutom spikar på några millisekunder vid brytarmanövern var störningarna inuti ställverket lägre än utanför eftersom det är byggt i armerad betong med ståldörrar som effektivt skärmar av allt brus som finns i omgivningen från allehanda störkällor.
Utanför gick i princip ingenting att mäta som ställverket gav upphov till på dessa frekvenser.
Vi konstaterade också att en viss lågspänningskontaktor gav mer störningar än högspänningsbrytaren, eftersom högspänningsbrytaren är inkapslad i ett trycktätt tjockt plåthölje medan lågspänningskontorn i en plastlåda så på flygplatsen skulle troligtvis styrningen av något aggregat gett mer störningar än högspänningsbrytaren.
I Stockholm kan man beundra en "lösning" på motsvarande "problem" där det är en stor konstruktion kring tvärbanans kontaktledning vid bromma flygplats. Men om någon kör förbi där med sin gamla vespa med gammal tändspole blir störningarna högre...
Alltså såg jag till att mätningar gjordes i motsvarande anläggningar, även i samband med brytarmanövrar. Förutom spikar på några millisekunder vid brytarmanövern var störningarna inuti ställverket lägre än utanför eftersom det är byggt i armerad betong med ståldörrar som effektivt skärmar av allt brus som finns i omgivningen från allehanda störkällor.
Utanför gick i princip ingenting att mäta som ställverket gav upphov till på dessa frekvenser.
Vi konstaterade också att en viss lågspänningskontaktor gav mer störningar än högspänningsbrytaren, eftersom högspänningsbrytaren är inkapslad i ett trycktätt tjockt plåthölje medan lågspänningskontorn i en plastlåda så på flygplatsen skulle troligtvis styrningen av något aggregat gett mer störningar än högspänningsbrytaren.
I Stockholm kan man beundra en "lösning" på motsvarande "problem" där det är en stor konstruktion kring tvärbanans kontaktledning vid bromma flygplats. Men om någon kör förbi där med sin gamla vespa med gammal tändspole blir störningarna högre...
Och när man åker och mäter detta med en spectrumanalysator med anpassande antenner för frekvensområdet så är det inte det stora problemet med störningar från vagnen man åker med, utan all belysning med elektroniska ballaster för lysrör och LED-lampor i alla husen runtom både bostäder och kontorsanläggningar, varav någon delprocent är på väg att gå sönder eller fungera illa på annat sätt och därmed strålar flera magnituder mer störning än annars... när man åker tvärbanan så är nivåerna mycket lägre i transportsträckorna mellan stoppen där det är mindre med närliggande bebyggelse än platserna där man stannar och släpper av folk och ibland så höga nivåer att man höjer ögonbrynen ett par snäpp... I de lägena är det helt omöjligt att mäta störningsnivåerna som kommer från vagnen själv och dränkts totalt i bruset och störningarna utanför...N nb. skrev:
Många av de besvären som man delar med sig i FB och får höra att en massa håller med och annat där det fins villigt folk som lyssnar över fula ställverk, antenner på tak etc. kallar jag numera för symbolsjuka då det fins många exempel bland bland de som hanterar mobilantenner för operatörernas räkning får klagomål på antenner och folk sjukskriver sig som ursäkt och är PITA på kundservice - på antenner som aldrig någonsin har varit inkopplade av olika orsaker (som att transmission saknas eller att priset på platsen blivit för dyr eller att man hittat annan/bättre plats innan installationen är färdig) - och när antennerna tas ned, som aldrig har varit använda, så mår folk helt plötsligt mycket bättre.... och detta är inte bara en gång utan hela tiden...
'det man inte ser, lider man inte av' - gäller i allra högsta grad....
Redigerat:
Ersattes den roterande omformaren ?N nb. skrev:
Enligt "magnetfält i elektriska lok" misstänktes omformaren som var placerad bakom A-hyttens maskinrumsväg att vara huvudorsak.
Där mättes i vissa fall så starka fält som 2 mT.
Personerna som mätte utanför strålskyddsmyndigheten fick troligtvis mätfel pga sina foliehjälmar.A Anna.p skrev:strålskyddsmyndigheten bryr sig inte alls om att höga värden skadar din hälsa. därför är de ingen källa jag bryr mig om.
de satte ut 5g näten överallt i samhället utan att bevisa att det är ofarligt, bara genom att tysta ner och förlöjliga oberoende forskning och medborgare.
men det finns personer som har mätt strålning utanför strålskyddsmyndigheten och wow där hade de minsann otroligt låga nivåer till skillnad från resten av samhället! varför är de rädda för den "ofarliga" strålningen? dessa så kallade "myndigheter" har förbrukat förtroende vi hade en gång gett dessa
Det vet jag faktiskt inte. Jag vet att det var en reaktor/drossel som satt precis bakom hyttväggen som flyttades, om hjälpkraftomformaren byttes mot en statisk har jag inget minne av. Det är mer än 10 år sedan jag hade kontakt med personer som var inblandade i det projektet.S skaraborgsfakir skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Lokförare i gamla tåg stod väl i en stor magnetHep skrev:När jag läste medicin fick vi läsa om sambandet mellan magnetfält och leukemi, då överrepresentationen av leukemi hos lokförare inte kunde förklaras på annat sätt. Nu kanske man sedan dess har hittat andra orsaker till lokförarnas överdödlighet, men då ansågs det bevisat.
Nu är det inte jämförbart med att bo nära ett ställverk, så att fördjupa sig i lokförarnas hälsa är ett ämne för en annan tråd.
Det är nog farligt att bo direkt under en kraftledning men magnetfältet är inte faran. Faran är att ledningen kan få ett träd på sig eller till och med ramla ner. Det kan orsaka bränder och potentialskillnader i marken. Man får idag inte bygga hus under högspänningsledningar.T Tilt skrev:För egen del (alla bör bilda sig en uppfattning baserad på vetenskaliga rön och inte facebook forskning) så skulle jag inte vara det minsta orolig över att bo under en kraftledning eller nära ett ställverk. Den farliga elektromagnetiska strålningen har höga frekvenser och finns ”på andra sidan” av synligt ljus på en elektromagnetiskt spektrum: uv-strålning, röntgenstrålning, gammastrålning. Dessutom så minskar strålningen snabbt med avståndet: 25 meter på sidan av en 400kv-ledning så är strålningen runt 1-2 microtesla. En hårtork på några cm avstånd: upp till 2000 microtesla, en rakapparat upp till 1500 microtesla. En lysrörslampa på 1 meters avstånd: 1-2 microtesla. Google gärna "radiation spectrum".
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Likström blir som jordens magnetfält. Fältet byter inte riktning, men det är lika mycket magnefält för det.G gaidin skrev:
Jordens magnetfält är kraftigt, 25-65 μT. Den här planeten är ingen bra plats att bo på om man är rädd för magnetfält.