N
ARJU ARJU skrev:
Det är helt bedrövligt hur en drivande kraft bakom forumet far med sån här vilseledande information och länkar till en källa som redovisar den direkta motsatsen.

Rena trollfasoner.

En misstanke som inte kan vetenskapligt avfärdas om att eventuellt 1 barn om året utvecklar leukemi pga. magnetfält ser du som bevis på att det finns ett samband?
Trollfasoner?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Trollfasoner?
Fråga?
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
N
ARJU ARJU skrev:
Fråga?
Nja jag tyckte bara det var lite väl hårt att tala om trollfasoner men det kvittar för det var inte det i sig som var ämnet för tråden.
 
GK100 GK100 skrev:
Du skriver mycket bra här men för sakens skull skadar det inte att påpeka möjligheten till skärmning även av magnetfält. Inte för att det hjälper mot oron vissa har men ger ju något för dem ändå och inte helt utlämnade och hjälplösa i det fallet.
Ja, du har rätt, jag kunde uttryckt mig mer nyanserat. Det går att kapsla in i metaller med hög permeabilitet, men i praktiken är det inte särskilt görbart för större anläggningar.

Det man brukar göra är att se till att fram och returledare ligger nära varandra, ha olika former av strömtransformatorer (sugtransformatorer) för att kontrollera returströmmar och liknande.

Men i ett ställverk eller en nätstation är den ungefär som den är.
Jag var i en anläggning där man hade monterat spolar kring kablarna för att lugna närboende och nån konsult hade fått för sig att de skulle hjälpa och lyckats övertyga beställaren om det, men krasst sett var det dekoration för någon miljon, dvs tekniskt sett helt verkningslösa, det blev tydligt om man bara skissade strömvägarna på en servett. Men det finns tyvärr en del företag som lever på att sälja liknande lösningar trots tveksam eller obefintlig funktion.

Men det vanliga är avstånd och när fälten redan är låga (som från våra distributionsnät) finns inte mycket man gör. Är det teknik i närheten som störs kapslar man snarare in den om den inte går att flytta några meter.
I Rc-loken där mycket höga fält uppmättes i ena förarhytten flyttade man en reaktor (spole) som stod direkt bakom hyttväggen någon meter.
 
Redigerat:
  • Gilla
ByggareLob och 7 till
  • Laddar…
A
En del skall bara stanna i en lägenhet så enkelt är det
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om det fanns en tydlig koppling mellan magnetfält och hälsa så skulle det vara känt. Det är ett område som är studerat.
Någon strålning existerar överhuvudtaget inte.
såå himla korkad kommentar. Det är klart att "det är känt" och har varit det i decennier. om det är erkänns öppet eller inte det är en annan fråga. pga sådana korkade kommentarer går folk runt och har 0 koll. förresten allt här på jorden påverkar vår hälsa positivt el negativt. människan, oavsett vad du tror, är en del av naturen. och vår biologin har inte utvecklats tillsammans med ställverk. att varannan person har cancer i vårt samhälle är inte heller normalt, även om makthavare försöker normalisera så mycket de har. men det går inte resonera med ointelligenta människor utan insikt
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
Elofsson och 5 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Det är helt bedrövligt hur en drivande kraft bakom forumet far med sån här vilseledande information och länkar till en källa som redovisar den direkta motsatsen.

Rena trollfasoner.

En misstanke som inte kan vetenskapligt avfärdas om att eventuellt 1 barn om året utvecklar leukemi pga. magnetfält ser du som bevis på att det finns ett samband?
Jag tog inte ställning för något över huvud taget utan ville bara upplysa om vad svenska myndigheten ansvarig i frågan har gått ut med. Sedan får ju var och en avgöra hur man vill förhålla sig till det.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Jag förstår inte riktigt. De hade sina bin på ängen där nu byggt. Då var det alltså inte deras äng?

Plötsligt kom eon iförda västar och började bygga. Hade de inte först bygglov vilket grannar, och alla andra, kan kontrollera på hos kommunen.
japp en snyftsaga för svagsinta
 
  • Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
A Anna.p skrev:
såå himla korkad kommentar. Det är klart att "det är känt" och har varit det i decennier. om det är erkänns öppet eller inte det är en annan fråga. pga sådana korkade kommentarer går folk runt och har 0 koll. förresten allt här på jorden påverkar vår hälsa positivt el negativt. människan, oavsett vad du tror, är en del av naturen. och vår biologin har inte utvecklats tillsammans med ställverk. att varannan person har cancer i vårt samhälle är inte heller normalt, även om makthavare försöker normalisera så mycket de har. men det går inte resonera med ointelligenta människor utan insikt
I grunden har kroppen utvecklats för att leva i 30-40 år. Fram till den åldern är de flesta rätt friska.

Bland annat ställverk och all teknik runtomkring har gjort att vi nu lever mer än dubbelt så länge men samtidigt får många sjukdomar relaterade till att kroppen inte har utvecklat ett sätt att hantera dem, eftersom det inte behövts under hundratusentals år utan först de senaste 500 åren...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 15 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Marlen har uppenbarligen lite svårt för att läsa innantill.
Strålskyddsmyndigheten påstår inte alls att det finns misstanke om att kraftfälten orsakar leukemi hos barn.
strålskyddsmyndigheten bryr sig inte alls om att höga värden skadar din hälsa. därför är de ingen källa jag bryr mig om.
de satte ut 5g näten överallt i samhället utan att bevisa att det är ofarligt, bara genom att tysta ner och förlöjliga oberoende forskning och medborgare.
men det finns personer som har mätt strålning utanför strålskyddsmyndigheten och wow där hade de minsann otroligt låga nivåer till skillnad från resten av samhället! varför är de rädda för den "ofarliga" strålningen? dessa så kallade "myndigheter" har förbrukat förtroende vi hade en gång gett dessa
 
  • Haha
  • Arg
  • Wow
Elofsson och 13 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag tog inte ställning för något över huvud taget utan ville bara upplysa om vad svenska myndigheten ansvarig i frågan har gått ut med. Sedan får ju var och en avgöra hur man vill förhålla sig till det.
Vad gått ut med? De nämner på sin hemsida att det möjligen finns ett samband men att det i så fall så svagt att det inte kunnat fastställas.
 
  • Gilla
ARJU och 4 till
  • Laddar…
A Anna.p skrev:
strålskyddsmyndigheten bryr sig inte alls om att höga värden skadar din hälsa. därför är de ingen källa jag bryr mig om.
de satte ut 5g näten överallt i samhället utan att bevisa att det är ofarligt, bara genom att tysta ner och förlöjliga oberoende forskning och medborgare.
men det finns personer som har mätt strålning utanför strålskyddsmyndigheten och wow där hade de minsann otroligt låga nivåer till skillnad från resten av samhället! varför är de rädda för den "ofarliga" strålningen? dessa så kallade "myndigheter" har förbrukat förtroende vi hade en gång gett dessa
Hur kommer sig att du vågar utsätta dig för så höga fält att du skriver här? Dessa är betydligt högre än om du bara skulle "vara" på landet eller i stan eftersom du behöver interagera med en dator eller telefon och därmed befinner dig mycket nära en strålningskälla.

Men när du är ute, glöm inte solskyddet! Solen är nog den strålningskällan som skördar flest offer, inklusive hudcancer. Samtidigt är den livsviktig.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Studien med lokförare, som faktiskt är så pass bra utförd, att man antagligen kan dra slutsatser ur den (fast den studien är inte helt utan kritik heller) är ju intressant på det viset att det:
1. Är den enda forskning som har funnit ett visst samband mellan magnetfält eller elektriska fält, och påverkan på kroppen.
2. De magnetfält som lokförarna har utsatts för, under tusentals timmar per år, är fenomenalt kraftiga. Inga andra människor utsätts för ens en bråkdel av detta.

Här lite mätningar gjorda i lok (samt att leukemi-undersökningens nämns)
[länk]

Och lokföraren i ett DA-lok utsätts under hela sitt arbetspass för nivåer på magnetfält som motsvarar, och överstiger, de magnetfält som återfinns rakt under 400kV kraftledningar, där de hänger som lägst.
[länk]
Inga tusentals timmar per år då max arbetstid är 1980h / år. lokförare ligger 5-10% under detta
15kV är långt ifrån 400kV
16,7Hz långt ifrån 50Hz
1fas och inte trefas
För magnetfält med frekvensen 50 Hz är referensvärdet 100 μT. Under de största kraftledningarna (400 kV) ligger fälten på 10 – 20 μT.
 
A Anna.p skrev:
strålskyddsmyndigheten bryr sig inte alls om att höga värden skadar din hälsa. därför är de ingen källa jag bryr mig om.
de satte ut 5g näten överallt i samhället utan att bevisa att det är ofarligt, bara genom att tysta ner och förlöjliga oberoende forskning och medborgare.
men det finns personer som har mätt strålning utanför strålskyddsmyndigheten och wow där hade de minsann otroligt låga nivåer till skillnad från resten av samhället! varför är de rädda för den "ofarliga" strålningen? dessa så kallade "myndigheter" har förbrukat förtroende vi hade en gång gett dessa
De har inte satt ut något nät alls.
De nivåer dessa nät orsakar har inte kunnat påvisats att de är farliga.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
A
thomasse thomasse skrev:
En till som fått lära sig att man inte äger sin utsikt utanför tomtgräns.

Mvh en som kommer få en lågstadieskola i tomtgräns :)
då är det verkligen synd om dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.