21 316 läst · 107 svar
21k läst
107 svar
Så renoverade de husdrömmen – och fick den krossad av E.ON
inte första snedstegen...ARJU skrev:Det är helt bedrövligt hur en drivande kraft bakom forumet far med sån här vilseledande information och länkar till en källa som redovisar den direkta motsatsen.
Rena trollfasoner.
En misstanke som inte kan vetenskapligt avfärdas om att eventuellt 1 barn om året utvecklar leukemi pga. magnetfält ser du som bevis på att det finns ett samband?
byt foliehattA Anna.p skrev:strålskyddsmyndigheten bryr sig inte alls om att höga värden skadar din hälsa. därför är de ingen källa jag bryr mig om.
de satte ut 5g näten överallt i samhället utan att bevisa att det är ofarligt, bara genom att tysta ner och förlöjliga oberoende forskning och medborgare.
men det finns personer som har mätt strålning utanför strålskyddsmyndigheten och wow där hade de minsann otroligt låga nivåer till skillnad från resten av samhället! varför är de rädda för den "ofarliga" strålningen? dessa så kallade "myndigheter" har förbrukat förtroende vi hade en gång gett dessa
Att alla bilar ska ersättas med elbil är en annan myt som lättlurade har gått på för makthavare skulle aldrig ljuga för dem. Några elbilar kommer att finnas kvar men majoriteten kommer att få äga en cykel i bästa fall. I 15 min cities som de drömmer om folk behöver inga transporter. Varför ska man ha en bil om man sitter i en fängelse?N Nilsson i Boda skrev:
Jag tänker inte tjafsa med ointelligenta människor men vill bara anmärka att snart finns det knappast en person som inte haft cancer. Redan för 25 år sedan en cancerforskare från Linköping universitet sa till mig att var 3- var 4e person får cancer under sitt liv. och det har inte minskat sedan dess! har hört att det börjar närma sig varannan person. vad spelar det för roll? varannan person inom några år? Socialstyrelsen är bra på att manipulera statistiken har jag lärt mig de senaste åren men i din "källa" även de erkänner: "var tredje"! ska du ljuga gör det bättre åtminstoneD Dilato skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller med dig i fråga vilka man ska undvika att tjafsa med, men jag kan inte låta bli en liten kommentar ändå.A Anna.p skrev:Jag tänker inte tjafsa med ointelligenta människor men vill bara anmärka att snart finns det knappast en person som inte haft cancer. Redan för 25 år sedan en cancerforskare från Linköping universitet sa till mig att var 3- var 4e person får cancer under sitt liv. och det har inte minskat sedan dess! har hört att det börjar närma sig varannan person. vad spelar det för roll? varannan person inom några år? Socialstyrelsen är bra på att manipulera statistiken har jag lärt mig de senaste åren men i din "källa" även de erkänner: "var tredje"! ska du ljuga gör det bättre åtminstone
[bild]
De flesta som drabbas av cancer är över 65 år och ju äldre man blir desto större är risken.
Hur har medellivslängden ökat under samma tid som cancerfallen har ökat? Ser du något samband?
Du får tänka på att även personer som inte bor vid sådana ledningar har klockradio. Om de säger att det finns vetenskapliga belägg för detta från myndighetens sida så tror jag nog det finns det. Svenska myndigheter brukar ju vara väldigt konservativa....Mikael_L skrev:Japp så är det.
För rätt många år sedan, när denna pryl fortfarande var på modet, så konstaterades det att klockradion, som många hade på nattduksbordet, var den källa som utsatte en för absolut mest magnetiska fält.
En stor distributionstransformator har försvinnande små magnetfält när man kommit typ en 10 meter bort.
Själv skulle jag bara ha synpunkter på ljudet att bo nära något ställverk/transformator. Ljudet stör längre bort än magnetfältet är skadligt.
Vetenskapliga studier har säkert tagit hänsyn till sådana saker som andra källor till magnetfält. Det känns ju som det första problemet när man ska undersöka det här?🤔
Nio av tio cancerfall drabbar personer över 50 år.A Anna.p skrev:Jag tänker inte tjafsa med ointelligenta människor men vill bara anmärka att snart finns det knappast en person som inte haft cancer. Redan för 25 år sedan en cancerforskare från Linköping universitet sa till mig att var 3- var 4e person får cancer under sitt liv. och det har inte minskat sedan dess! har hört att det börjar närma sig varannan person. vad spelar det för roll?
Över 75% av alla som får cancer i någon form i dag överlever efter behandling.
Så länge du inte sysslar med autokommunikation är risken låg 😇
Du ljuger du sitter inte i fängelse, för där får an int ha tillgång till internetA Anna.p skrev:Att alla bilar ska ersättas med elbil är en annan myt som lättlurade har gått på för makthavare skulle aldrig ljuga för dem. Några elbilar kommer att finnas kvar men majoriteten kommer att få äga en cykel i bästa fall. I 15 min cities som de drömmer om folk behöver inga transporter. Varför ska man ha en bil om man sitter i en fängelse?
En annan vanlig metod i dessa som jag ser det stolleprov i tex vissa kontorsbyggnader, sjukhus osv är att istället för magnetiskt bra "ledande" material väljer man såna med hög konduktivitet dvs elektriskt ledande och stöttar sig mot Lenz lag. Precis som du har jag sett och varit med i diverse såna övningar och med kulmen kanske runt 20-år sedan.N nb. skrev:Ja, du har rätt, jag kunde uttryckt mig mer nyanserat. Det går att kapsla in i metaller med hög permeabilitet, men i praktiken är det inte särskilt görbart för större anläggningar.
Det man brukar göra är att se till att fram och returledare ligger nära varandra, ha olika former av strömtransformatorer (sugtransformatorer) för att kontrollera returströmmar och liknande.
Men i ett ställverk eller en nätstation är den ungefär som den är.
Jag var i en anläggning där man hade monterat spolar kring kablarna för att lugna närboende och nån konsult hade fått för sig att de skulle hjälpa och lyckats övertyga beställaren om det, men krasst sett var det dekoration för någon miljon, dvs tekniskt sett helt verkningslösa, det blev tydligt om man bara skissade strömvägarna på en servett. Men det finns tyvärr en del företag som lever på att sälja liknande lösningar trots tveksam eller obefintlig funktion.
Men det vanliga är avstånd och när fälten redan är låga (som från våra distributionsnät) finns inte mycket man gör. Är det teknik i närheten som störs kapslar man snarare in den om den inte går att flytta några meter.
I Rc-loken där mycket höga fält uppmättes i ena förarhytten flyttade man en reaktor (spole) som stod direkt bakom hyttväggen någon meter.
I ett fall byttes i stort nya trafos mot typen hexaformer, det är givetvis tekniskt lyckat men kapitalförstöring i vidare mening. Där hade en i personalen drabbats av hjärntumör och de spårade på egen hand var ställverket i deras del låg 1.5 våning 20 m snett under receptionen. Trycket blev så stort inom organisation, fack osv att efter normalt (ålder, utökning mm) byte av ställverket tvingades strax byte av trafona också fram.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 644 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 644 inlägg
Jag konstaterar att merparten av skribenterna i denna tråd inte skulle ha något emot att få ett ställverk som granne.
Jag hade inte velat hade det oavsett magnetfälts eventuella farlighet eller ej.
Jag hade inte velat hade det oavsett magnetfälts eventuella farlighet eller ej.
För egen del (alla bör bilda sig en uppfattning baserad på vetenskaliga rön och inte facebook forskning) så skulle jag inte vara det minsta orolig över att bo under en kraftledning eller nära ett ställverk. Den farliga elektromagnetiska strålningen har höga frekvenser och finns ”på andra sidan” av synligt ljus på en elektromagnetiskt spektrum: uv-strålning, röntgenstrålning, gammastrålning. Dessutom så minskar strålningen snabbt med avståndet: 25 meter på sidan av en 400kv-ledning så är strålningen runt 1-2 microtesla. En hårtork på några cm avstånd: upp till 2000 microtesla, en rakapparat upp till 1500 microtesla. En lysrörslampa på 1 meters avstånd: 1-2 microtesla. Google gärna "radiation spectrum".
Redigerat: