Roreal Roreal skrev:
Verkar vettigare att elda på dagen då elpriset är mångdubbelt högre då.
Har man en kamin som är så effektivt att man sparar hälften av veden, hur mycket sparar man på 2 kaminer?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kaminen avger värme till rummet under den tid som elden brinner. Fyra vedilägg ger fyra timmar brinntid i ert räkneexempel.
Tänk även på att många kommuner har striktare regler för trivseleldning i kamin. Jag har för mig att Lund tillåter två timmar per gång, två gånger i veckan, exempelvis.
Ni får räkna hur ni vill men som det är nu är det inte konsekvent uppställt, matematiskt.
Nu är jag inte ingenjör så jag har egentligen ingen aning. Men spelar verkligen tiden särskilt stor roll i sammanhanget? Om man eldar upp 8 kilo ved med 100% förbränning så får man väl ut lika många kWh på 4 timmar som på 2 eller om man hetseldar upp det på 1? Kaminer har ju en märkeffekt som man kanske inte ska överstiga (åker mer energi ut genom skorstenen om man kommer över denna effekt eller smälter kaminen?) men håller man sig inom den borde väl inte tiden spela nån roll?
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
T Tarseld skrev:
Att inte värma huset på vintern ökar risken för plötslig död.
Jag tänker mig mer att det är ett utdraget och långsamt öde än plötsligt :confused:
 
Klaugust Klaugust skrev:
Nu är jag inte ingenjör så jag har egentligen ingen aning. Men spelar verkligen tiden särskilt stor roll i sammanhanget? Om man eldar upp 8 kilo ved med 100% förbränning så får man väl ut lika många kWh på 4 timmar som på 2 eller om man hetseldar upp det på 1? Kaminer har ju en märkeffekt som man kanske inte ska överstiga (åker mer energi ut genom skorstenen om man kommer över denna effekt eller smälter kaminen?) men håller man sig inom den borde väl inte tiden spela nån roll?
Avkylning sker fortare vid högre temperaturskillnader, så du vill elda långsamt men fortfarande varmt nog för bra förbränning.

Ackumulatortankar och rediga murstockar ger dämpning då de blir varma långsamt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Inte att förglömma den potentiella besparingen i gymkostnader.

Tack för era resonemang i kommentarer, bra input!

Värme handlar mycket om komfort. En välplacerad kamin kan göra sitt till för god komfort där man sitter still.
Samtidigt tillåta lägre temperatur huset där man alternativt grejar eller är nedbäddad i nattmössan under sitt bolstermoln.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
stefancrs stefancrs skrev:
Jag förstår inte riktigt vilken poäng du vill komma fram till er, elpriset är ju typ aldrig under 7-8kr/kWh inklusive skatter och avgifter nu. Och det är fortfarande sensommar. Till vintern kan vi nog se priser upp emot 30-40kr/kWh dagtid. Och runt 10 på natten. Även med bra COP så blir det mycket dyrare än effektiv vedeldning.
Om du ska jämföra korrekt så får du jämföra dagspriset på el mot dagspriset för fastbränslen. Byggmax höjer priset på pellets veckovis, om man nu ens får tag i det. Samma med ved, hopplöst att få tag på idag. I Skåne pratas det om 1,5-2kr/kWh för ved just nu, dvs. ungefär som dagspriset för el om du räknar på cop3 för VP'n.
 
Kocodelux Kocodelux skrev:
Vi har ställt ner innetemperaturen från 20 till 18 grader och planerar att elda i kaminerna för att få det komfortabelt varmt där vi vistas. 1 grads sänkning minskar värmebehovet med ca 5 % och ger då en kontinuerlig besparing hela eldningsäsongen. Det är ju en faktor som kan vara värd att ha med i kalkylen.

Hade vi inte haft småbarn som sliter av sig kläderna i tid och otid och leker på golvet hade jag nog sänkt innetempen ytterligare ett par grader i vinter.
Det kommer barnen snabbt vänja sig av med. Kläder på och lek på mattan,

Jag har bekanta vars barn lärde sig gå illa kvickt när de flyttade från lägenhet till villa med kallt beonggolv.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M
H hllvkn skrev:
Det är ju jättemysigt med en brasa hemma och bra om folk kan spara på el i vinter då det troligtvis kommer vara en bristvara. Men att elda så mycket hemma är inte helt hälsosamt. Inandning av små partiklar (som även kommer från nya kaminer) ökar risken för cancer.

[länk]
Jag känner ett helt gäng med människor som är äldre än både dig och mig (jag misstänker att du inte fyllt 85?) som levt på en gård och vars enda värmekälla är vedpanna i alla år. Inga som hellst problem med luften. Å andra sidan känner jag flertalet som inte fyllt 60 som har problem, deras boende är centralt i lägenhet i en stad med 600,000 människor.

Jag tror det är betydligt mer ohällsosamt att bo i en stad med alla avgaser än att några på orten eldar ved.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
Mats-S
Kocodelux Kocodelux skrev:
1 grads sänkning minskar värmebehovet med ca 5 %
Absolut inga generella siffror. Snacket om att man spar så mycket el på att sänka värmen beror helt på bostaden och värmesystemen. Har man en välisolerad villa med LVP eller bergvärme är det typ skit samma att sänka från 21 till 19/18.

Men myten om att sänka tempen passar väl sossarna bra i valspurten nu, gäller ju att dölja deras katastrofala hantering a energipolitiken senaste 8 åren .........................
 
  • Gilla
Jockebanan och 6 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Absolut inga generella siffror. Snacket om att man spar så mycket el på att sänka värmen beror helt på bostaden och värmesystemen. Har man en välisolerad villa med LVP eller bergvärme är det typ skit samma att sänka från 21 till 19/18.
Men myten om att sänka tempen passar väl sossarna bra i valspurten nu, gäller ju att dölja deras katastrofala hantering a energipolitiken senaste 8 åren .........................
Givetvis sänker en sänkt innetemp förbrukningen, och ganska likartat ( i procent) oavsett värmekälla.
 
Mats-S
M Masthugg skrev:
Givetvis sänker en sänkt innetemp förbrukningen, och ganska likartat ( i procent) oavsett värmekälla.
Procent kanske, men obetydligt i kWh i mitt exempel. Och det är kWh vi betalar för, inte procent :)
 
  • Gilla
spaceas
  • Laddar…
Vad bra, då gör det ju inget att elpriset går upp i procent.
 
Så då är det bara att sänka då. Kommer manöver 100%, får man resterande insatt på valt konto.

Ett hus som läcker mer gör det ju mer på pga värmetrögheten är sämre. Så det är ju fler parametrar som påverkar. Temperaturdifferensen runt 0 är ju 0. Men med ökad temp-diff får man ju större skillnad. Har man då ett trögare hus, läcker det ju saktare ut värmen och skillnaden blir mindre.

Nu kan vi inte skylla allt på S, men visst har de gått på flummet om total elproduktion och skapat många skatter och regler som gjort mycket el för dyr. Experter har varnat, men ingen har lyssnat.
Värst tycker jag är att man räknar med en fördubbling av elförbrukningen knappt 20 år bort.
Om vi har problem idag, hur tusan skall man lösa det då? Vart skall den komma ifrån?
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Vad bra, då gör det ju inget att elpriset går upp i procent.
Det går upp och ner i öre (eller i större pengaenheter för större mängdenheter), sedan kan man räkna om denna skillnaden i procent., men det är ju en annan sak.
1000 kr gick upp till 2000 kr = ökning 100% = pris nu 2000 kr, innan 1000 kr. Sedan kan snurra några varv till om man vill.
 
Tomture61
SÅ MYCKET SÄNKER EN BRASKAMIN DIN ELFÖRBRUKNING
Tror jag rubriken är ;)
 
  • Gilla
martinwahlstrom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.