Verkar vettigare att elda på dagen då elpriset är mångdubbelt högre då.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Roreal Roreal skrev:
Verkar vettigare att elda på dagen då elpriset är mångdubbelt högre då.
Ja fast på natten behöver man inte lika varmt, och mitt på dagen är man inte hemma. Så... Ställa ner temperaturen till obekvämt lågt och elda på morgonen och när man kommer hem, då är elen som dyrast.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har räknat på vilket energitillskott en braskamin ger huset och vad det motsvarar med dagens elpriser.

Du kan läsa artikeln här: Så mycket sänker en braskamin din elförbrukning[/





Klaugust Klaugust skrev:
De flesta som använder el för att värma sitt hus har väl ändå nån form av värmepump som ger mer värmeenergi tillbaka än den elenergi man stoppar in. Har man då ett COP på 3 (kan väl ligga på allt mellan 2 och 5 beroende på teknik) så betyder det att man får ut 3 gånger så mycket värme som man stoppar in el i sin värmepump. Och 4098 kWh ved-värme ersätter väl då bara en tredjedel så mycket el? Dvs på samma vinter har man minskat sin elföbrukning med 1366 kWh? Förtjänsten blir alltså inte fullt lika bra vid vedeldning om man redan har en luftvärmepump.

Men på plussidan är ju att man (beroende på vilket ersättningsmodell ens elnätsägare använder) även kan minska elnätskostnaden.

Om vi räknar på vårt december 2021:
Vi förbrukade 1723 kWh el i vårt gamla oisolerade tegelhus med luft-vattenvärmepump från 2012 (dock hade vi en inomhustemp på högst 17 grader).

Elnätsfakturan var på 1703 kr, varav 556 var fast avgift. Det betyder att varje kWh som vi tog emot genom ledningarna kostade 0,67 kronor.

Elhandelsfakturan var på 4330 kr (inkl moms) vilket gav ett kWh-pris om 2,51 kr (eller 201 ören + moms).

Marginalkostnaden per kWh blev alltså 3,18 kronor inkl moms med både elnät och elhandel inräknad.

Enligt artikeln eldar man 8 kilo ved om dagen och detta ger 27,32 kWh värme. I december som har 31 dagar blir det 248 kg ved och 847 kWh värme. Om vi antar att vår gamla luftvärmepump har en låg COP på 2 vintertid betyder det att vi skulle ha ersatt hälften så mycket elenergi, dvs 423 kWh. Multiplicerat med marginalkostnaden blir det 1 347 skattade och momsade kronor, och vår elräkning hade blivit på 4 686 kronor istället för 6 033 kr.

Enligt Råd&Rön innehåller en kubik, kluven stjälpt björk 893 kWh värmeenergi. Enligt exemplet ovan behövde vi 847 kWh ved, vilket då blir 95% av en kubik.

När jag köpte stjälpt björkved till en badtunna för nån sommar sedan kostade den 550 kr kubiken, hade jag eldat med den hade vedkostnaden för december 2021 blivit 522 kronor och jag hade då sparat 825 kronor jämfört med om jag bara värmt med luftvärmepumpen.

Men vid en snabb koll på Blocket i Skåne verkar stjälpt björk kosta cirka 1500 kr kubiken nu, å andra sidan lär inte oskattad och omomsad el ligga på 201 öre per kWh i vinter heller.

Antar vi istället att de priser jag hittade på Blocket idag gäller så kostar det 1425 kronor att elda fyra inlägg per dag i december. Vid ett COP på 2 ersätter vi 423 kWh. Då måste marginalkostnaden per el-kWh minst vara 3,36 kr inklusive moms för att det ska löna sig. Vid ett COP på 3 ersätter vi 282 kWh och då måste marginalkostnaden per el-kWh vara 5,05 kr inkl moms.

Har man timpris kan man såklart välja ut de dyra dagarna och elda då, för att maximera besparingen. Har man inte timpris så måste alltså snittet på hela månaden vara högre än så för att det ska löna sig att elda om man har någon slags värmepump och man måste köpa sin ved på den fria marknaden Ved Pool.
H hllvkn skrev:
Det är ju jättemysigt med en brasa hemma och bra om folk kan spara på el i vinter då det troligtvis kommer vara en bristvara. Men att elda så mycket hemma är inte helt hälsosamt. Inandning av små partiklar (som även kommer från nya kaminer) ökar risken för cancer.


Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har räknat på vilket energitillskott en braskamin ger huset och vad det motsvarar med dagens elpriser.

Du kan läsa artikeln här:
Redaktionen Redaktionen skrev:
Så mycket sänker en braskamin din elförbrukning
[länk]
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har räknat på vilket energitillskott en braskamin ger huset och vad det motsvarar med dagens elpriser.

Du kan läsa artikeln här: Så mycket sänker en braskamin din elförbrukning
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har räknat på vilket energitillskott en braskamin ger huset och vad det motsvarar med dagens elpriser.

Du kan läsa artikeln här: Så mycket sänker en braskamin din elförbrukning

Vårt hus från 1961 har spisen mot yttervägg så halva murstockens värme går ut. Dessutom tar den luft inifrån huset så kall uteluft slipper in i alla andra rum i huset.
Jag räknar därmed att värmetillskottet är minimalt, om vi nu inte barrikaderar oss i vardagsrummet.
 
Har luft/vatten värmepump, spisinsats i den öppna spisen. Har ca 12 kubik klyvd granved som torkat i 2 år.
Min plan är att använda nattsänkningsmöjligheten på pumpen så att den endast värmer till normal temp 3-5, går upp 5 tänder en brasa innan resten av familjen går upp 6-7 sedan har vi 18 instält som sänkning resten av dygnet och eldar den första som kommer hem.
Erfarenheten sedan instalationen är att om vi eldar 2-3 brasor på kvällen är murstocken fortfarande jumen på morgonen, de flesta rum har anslutning till murstocken i centrum av huset utom badrumet, mitt sovrum. Sonen har dock tidigare klagat på att det blivit för varmt i hans rum.

Detta är planen jag har för denna vinter specielt då vårt elavtal löper ut i november.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
H hllvkn skrev:
Det är ju jättemysigt med en brasa hemma och bra om folk kan spara på el i vinter då det troligtvis kommer vara en bristvara. Men att elda så mycket hemma är inte helt hälsosamt. Inandning av små partiklar (som även kommer från nya kaminer) ökar risken för cancer.

[länk]
Det där grundar sig nog i den dåliga forskningen som tas upp här: https://cornucopia.se/2009/02/vedeldningslarmet-dalig-vetenskap-och/
 
  • Gilla
silfurskuggar och 6 till
  • Laddar…
Rant on/

Naturvårdsverket må vara en myndighet.

Men det känns tyvärr som en plats för opinionsbildning och där miljörörelsens aktivitster kan få en månadslön de inte skulle fått någon annanstanns.

På intet sätt vill den verka för en miljö som fungerar ihop med ett modernt samhälle. Utan myndighetens dröm är att människorna bor i ett par enklaver och 99% av landet är naturreservat.

Dess hantering av värmekaminer och eldning hemma är ett talande exempel för det. Deras hat mot all form av industriell verksamhet som skapar arbetstillfällen och inkomster är en annan.

Det är en myndighet som istället för att låta industri verka med en rimlig naturpåverkan istället agerar som sketchen i killing på manegen "Jag är dum och ett pigge piggsvin".

/Rant off
 
  • Gilla
Popperoritott och 14 till
  • Laddar…
H hllvkn skrev:
Det är ju jättemysigt med en brasa hemma och bra om folk kan spara på el i vinter då det troligtvis kommer vara en bristvara. Men att elda så mycket hemma är inte helt hälsosamt. Inandning av små partiklar (som även kommer från nya kaminer) ökar risken för cancer.

[länk]
Jag vill påpeka att det finns något som heter skorssten i de flesta moderna byggnader ;)
 
  • Gilla
  • Haha
silfurskuggar och 8 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jag vill påpeka att det finns något som heter skorssten i de flesta moderna byggnader ;)
Jag vill påpeka att det istället är få moderna byggnader (även 30.40 år tillbaka) som har en murstock/skorsten.
Flera hus har byggts med direktverkande el (70-80tal). Sedan FLVP och alla dessa saknar skorsten.
Hur många har inte golvvärme med el, byggda under de senaste 20 åren? = Direktverkande el 1 till 1. Dessa har ingen skorsten (och inte vi heller, men väl vattenburet och en LVVP).
Tycker själv FLVP är ett jäkla dåligt påhitt, som man lurat på folk i nyare hus "för det är billigare att installera" (direktverkande el är klart ännu värre). Dessa får betala dyrt nu, tack vare MPs påverkan och fantasier om totalproduktionen om vår elproduktionen som överstiger vårt behov (tyvärr råkar det bara vara vid fel tidpunkt).
 
Redigerat:
Q Qunaki skrev:
Jag vill påpeka att det istället är få moderna byggnader (även 30.40 år tillbaka) som har en murstock/skorsten.
Flera hus har byggts med direktverkande el (70-80tal). Sedan FLVP och alla dessa saknar skorsten.
Hur många har inte golvvärme med el, byggda under de senaste 20 åren? = Direktverkande el 1 till 1. Dessa har ingen skorsten (och inte vi heller, men väl vattenburet och en LVVP).
Tycker själv FLVP är ett jäkla dåligt påhitt, som man lurat på folk i nyare hus "för det är billigare att installera" (direktverkande el är klart ännu värre). Dessa får betala dyrt nu, tack vare MPs påverkan och fantasier om totalproduktionen om vår elproduktionen som överstiger vårt behov (tyvärr råkar det bara vara vid fel tidpunkt).
Mitt hus är ett typiskt 70-talshus (byggt 1974) med direktverkande el och en murstock. Detta var mycket vanligt på 70-talet så du kunde ha en mysig brasa i gillestugan som låg i källaren. Inte för värme utan för mys. Murning var inte särskilt dyrt på 70-talet. Men murstockarna fungerar fortfarande vilket är en tillgång idag.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi har räknat med att braskaminen har en vedförbrukning på 2 kg ved per timme och en verkningsgrad på drygt 80 procent, vilket är ganska standard idag. Energiinnehållet i 1 kilo björkved med en fukthalt på 18 procent motsvarar 15 383 kJ, detta ger en effekt på 4,27 kW.

0,8(2x4,27) = 6,83 kWh/vedilägg
per två kilo
4x2 = 8 kg vedförbrukning/dag sex kilo under tre timmar
6,83x8 = 27,32 kWh/dag 6,83x3 ska det vara här = 20,49 kWh per dag
27,32x150 = 4 098 kWh/år 20,49x150= 3073,5 kWh per år

– Eldar du mellan 19.00-22.00 på kvällen är det
3 vedilägg per dag. Eldar man mellan oktober-mars handlar det om cirka 150 dagar, och du får då ett energitillskott på cirka 3074 kWh per år.

Ingenjören här har hittat ett räknefel @Elina Blom Westergren . Se röd text ovan
Elina kommenterar din uträkning såhär:

"Jaha hon menar att man bara eldar tre timmar så hon anser att det bara är 3 vedilägg. Men man måste ju lägga i ett från början, alltså klockan 19, sedan kl 20, sedan kl 21 och slutligen kl 22. Så är det han har tänkt och det blir 4 vedilägg och därmed är det korrekt "
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Elina kommenterar din uträkning såhär:

"Jaha hon menar att man bara eldar tre timmar så hon anser att det bara är 3 vedilägg. Men man måste ju lägga i ett från början, alltså klockan 19, sedan kl 20, sedan kl 21 och slutligen kl 22. Så är det han har tänkt och det blir 4 vedilägg och därmed är det korrekt "
Fast om man lägger in mer vid vid 22 så eldar man ju längre än till 22. Så då stämmer antalet vedinlägg men inte antalet timmar.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Elina kommenterar din uträkning såhär:

"Jaha hon menar att man bara eldar tre timmar så hon anser att det bara är 3 vedilägg. Men man måste ju lägga i ett från början, alltså klockan 19, sedan kl 20, sedan kl 21 och slutligen kl 22. Så är det han har tänkt och det blir 4 vedilägg och därmed är det korrekt "
Måste backa Åsa här. Om man lägger i sista vedilägget kl 22 så eldar man rimligtvis drygt fyra timmar. Ska man följa Elinas variant så är ett vedilägg att elda noll timmar.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Elina kommenterar din uträkning såhär:

"Jaha hon menar att man bara eldar tre timmar så hon anser att det bara är 3 vedilägg. Men man måste ju lägga i ett från början, alltså klockan 19, sedan kl 20, sedan kl 21 och slutligen kl 22. Så är det han har tänkt och det blir 4 vedilägg och därmed är det korrekt "
Kaminen avger värme till rummet under den tid som elden brinner. Fyra vedilägg ger fyra timmar brinntid i ert räkneexempel.
Tänk även på att många kommuner har striktare regler för trivseleldning i kamin. Jag har för mig att Lund tillåter två timmar per gång, två gånger i veckan, exempelvis.
Ni får räkna hur ni vill men som det är nu är det inte konsekvent uppställt, matematiskt.
 
H hllvkn skrev:
Det är ju jättemysigt med en brasa hemma och bra om folk kan spara på el i vinter då det troligtvis kommer vara en bristvara. Men att elda så mycket hemma är inte helt hälsosamt. Inandning av små partiklar (som även kommer från nya kaminer) ökar risken för cancer.

[länk]

Att inte värma huset på vintern ökar risken för plötslig död.

Men visst håller jag med om att Miljöpartiets höga elpriser orsakar cancer.
 
  • Gilla
  • Haha
silfurskuggar och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.