10 512 läst · 59 svar
11k läst
59 svar
Så mycket beräknas taxeringsvärdet öka
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Verktygstokig
· Östergötlands Län
· 90 inlägg
Om jag förstått det rätt så krävs det mer än 2ha för att inte allt ska räknas som samma tomt.john68 skrev:
Men när det gäller mark kring småhus verkar det vara så att det finns en begränsning i hur mycket mark man räknar värde på, och det är 2 ggr storleken på normfastigheten i värdeområdet.
Visionen med att packa kappsäcken och lämna det här landet till pensionen blir bara tydligare och tydligare - Nu är det ju iofs ganska många år tills dess - Men då får det vara nog!!!
Villan i Stockholmsförort +50,5%
Sommarstugan i närliggande kommun +30,4%
Återinförs fastighetskatten så skulle vi ligga på cirka 47.239Sek per år i skatt bara på kåken, och då är inte stugan medräknad på ytterligare 14.123Sek = 61.362Sek!!!
Där någonstans skiter sig kalkylen och livet kommer att bli påverkat till den mildra grad att nått måste bort för bibehållen livskvalitet....
Återinförs fastighetskatten så skulle vi ligga på cirka 47.239Sek per år i skatt bara på kåken, och då är inte stugan medräknad på ytterligare 14.123Sek = 61.362Sek!!!
Där någonstans skiter sig kalkylen och livet kommer att bli påverkat till den mildra grad att nått måste bort för bibehållen livskvalitet....
33% upp för mig, återinförs denna förhatliga fastighetsskatt är det banne mig dags för revolution och förpassa de politiker som vågar sig på något sådant till Sibirien, nej vänta lite nu, de skall naturligtvis fördelas till Rosengård, Vivalla, Hammarkullen, Rinkeby eller annat pittoreskt område för en stunds rekreation.
Hamnar på 83% av en värdering gjord 2018. Finns ändå inget att göra antar jag? Alla uppgifter i deklarationen stämmer, kan vara så att värderingen var lite låg eftersom det då var tvåfamiljshus och nu har vi slagit ihop lägenheterna.
Det har varit rätt mycket prat om att återinföra fastighetsskatten och att den bör vara 1% av taxeringsvärdet som ska vara 75% av marknadspriset.Henrik Nordlander skrev:
Lite som att din arbetsgivare rapporterar en mycket högre inkomst än vad du faktiskt har så får du skatta mer än du borde.
Fick förslag idag från Skatteverket. Ökningen blev ca 20 procent. Det nya taxeringsvärdet är 11 procent högre än vad huset kostade att köpa för fyra år sen och då var taxeringsvärdet ca 60 procent av köpeskillingen. Är det bra eller dåligt?
Redigerat:
Taxeringsvärdet sätts utifrån bl.a. försäljningsstatistik från några år tillbaka ( har inte i huvudet vilks år) och då var det peak på priserna. Således sänks det förmodligen nädta gång när der baseras på de lägre försäljningspriserna som är aktuella idag.M moloko skrev:
Mitt taxeringsvärde (sjönära fritidshus i Södermanland) ökar med 125%. 😮Jag trillade nästan av stolen när jag läste det.
Men nu är inte den gamla fastighetsskatten återinförd! Men ändå ska fastighetsskatt betalas? Ett maxtak på 9000kr/år, är det per fastighet? Får ni då betala 18000 kr/ år? Hur fungerar det idag?slacker skrev:Visionen med att packa kappsäcken och lämna det här landet till pensionen blir bara tydligare och tydligare - Nu är det ju iofs ganska många år tills dess - Men då får det vara nog!!!
Liknande trådar
-
Hur beräknas kapitalvinst vid försäljning av kolonistuga?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur beräknas linjelast längs gavelsida på byggnad med sadeltak
Byggnadsfysik -
Varför är huset till salu under taxeringsvärdet?
Köpa & Sälja hus -
Så mycket ökade taxeringsvärdet för småhus
Artikelkommentarer -
lagfartsavgift, hur beräknas den
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.