Vad är det med taxeringsvärdet?
Det är ju ett helt teoretiskt värde, taget ur luften, har väl väldigt lite med fastigheten att göra?
Speciellt nu, när fastighetsskatten är omformad till något annat, jag vet inte vad.

Vi har två fastigheter, tomter bredvid varandra, och har byggt bostadshus, garage och stall (ja, det är "på landet").
Har lagt ner åtminstone 3 mille på mark och bygge. Och vi är på väg att sälja, för ca 3,5 mille.
Taxeringsvärde för alltihop? Ca 1,2 mille.
Hur hänger de olika siffrorna ihop?

• Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
harry73
Va, ska ni flytta?

• Gilla
moloko
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad är det med taxeringsvärdet?
Det är ju ett helt teoretiskt värde, taget ur luften, har väl väldigt lite med fastigheten att göra?
Speciellt nu, när fastighetsskatten är omformad till något annat, jag vet inte vad.

Vi har två fastigheter, tomter bredvid varandra, och har byggt bostadshus, garage och stall (ja, det är "på landet").
Har lagt ner åtminstone 3 mille på mark och bygge. Och vi är på väg att sälja, för ca 3,5 mille.
Taxeringsvärde för alltihop? Ca 1,2 mille.
Hur hänger de olika siffrorna ihop?
Jag förstår inte heller taxeringsvärdet.
Vårt hus är värderat till 1,3 (antagligen glädjekalkyl) och har ett taxeringsvärde på 1,55 enligt årets förslag. Om det skulle motsvara 75% av marknadsvärdet så ska vårt hus vara värderat till 2,1 ungefär, vilket är 55-60% mer än det faktiskt är värt. Så siffrorna går verkligen inte ihop :thinking:

Förr var ju taxeringsvärdet i alla fall en riktlinje till banker och låneinstitut, att det var värdet man skulle våga låna ut till, även med en marginal på en prisnedgång med 1/4.

Men de nya höjda taxeringsvärdena, som t.o.m. kan överstiga marknadsvärdet, är ju enbart till för att staten ska kunna ta ut högre fastighetsskatt av dig. Väldigt genomskinligt.

• Ledsen
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Mitt taxeringsvärde ligger kvar oförändrat..

Får en sänkning på nästan 5%. Bor i Uppsala län men en bit ut på landet där det är lite svårare att uppskatta marknadsvärdet. Sänkningen har dock långt ifrån nån betydelse för skatten då värdet fortfarande är ganska högt.

Efter att ha tittat igenom frågeformuläret från Skatteverket så kan jag konstatera att det är bättre att bygga så många/stora uthus/gäststugor/förråd som möjligt i stället för att bygga ut huset eller bygga ex ett vidbyggt garage. Det eftersom biytor endast räknas in om de är åtkomliga från bostaden och varje kvadratmeter i bostaden räknas in. Någon har inte riktigt tänkt till...

Minus 1.8% för mig som också håller till i Stockholmsområdet. Märkligt att det slår så olika för oss.

A
+17% för mig:rolleyes:

harry73 harry73 skrev:
Va, ska ni flytta?
Tja, det börjar bli dags. Vi är båda gamlingar, och vi flyttar närmare
bibliotek, vårdcentral, mataffär, systemet m.m.
så vi slipper ta bil till allt.
Men vi flyttar bara 14 km åt NV, så är inom samma landskap :)

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
harry73
Lycka till

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Östersund, nybyggt för tre år sedan. Taxeringsvärde är nu 23% högre än värdering Av mäklare.

Ca +14% - taxeringsvärde nu högre än de vi köpte för för 5 år sen. Sollentuna. Men vårt hus tillhör nog de mindre i området, många stora hus med bra lägen som sålts nyligen har säkert dragit upp deras värdering även på vårt hus.

Intressant att vissa hus får en så enorm ökning som syns på tidigare svar. Man måste väl få in mer för husen på landet för att få in mer skatt.

A
10 procent upp här.

Utanför Uppsala borvi

A
Dum fråga men vad gör att taxeringsvärdet blir högre än själva värderingen, då lägger vissa skriver det.

Mitt hus:
Köpt 2015 för 2.6 milj
Värde idag 2020 4 milj
Nytt taxerings Värde 2.45 milj

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.