harry73
+2,4 På landet i Lunds kommun

harry73 harry73 skrev:
+2,4 På landet i Lunds kommun
Var finner jag lokala höjningar i Skåne?

51% upp på landet i skaraborg.

En fundering ang tomten. Står 15500 kvm. Hälften av denna yta finns vid huset och hälften ngn kilometer bort (var sin fasyighetsbeteckning) och den består av skog med en ledningsgata igenom. Borde det inte framgå i texten att det är så? Eller är det ovidkommande?

Upp 19%, men som jag förstår så är avgiften 0.75% av taxeringsvärdet med ett tak på 7812kr, så är värdet mer än ~1 050 000kr så kvittar det vad höjningen blir.. Eller är jag ute och cyklar?

harry73
yonna yonna skrev:
Var finner jag lokala höjningar i Skåne?
Vet inte, jag gick till mina sidor på skatteverket och kollade ökningen av min fastighet.
Så jag borde skrivit: Jag får 2,4% ökning och bor på landet i Lunds kommun.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
H Husägaren87 skrev:
Upp 19%, men som jag förstår så är avgiften 0.75% av taxeringsvärdet med ett tak på 7812kr, så är värdet mer än ~1 050 000kr så kvittar det vad höjningen blir.. Eller är jag ute och cyklar?
Taket ökar för varje år så avgiften är
2020: 8049 kr (taxeringsvärde ~1,07 miljoner)
2021: 8349 kr (taxeringsvärde ~1,11 miljoner)

Som systemet är idag kvittar det vad taxeringsvärdet är om man har passerat ca 1,1 miljoner. Men det ligger förslag på att avskaffa fastighetsavgiften och återinföra fastighetsskatten utan/kraftigt höjt tak och i så fall kommer det göra stor skillnad för väldigt många

H hjulia skrev:
Taket ökar för varje år så avgiften är
2020: 8049 kr (taxeringsvärde ~1,07 miljoner)
2021: 8349 kr (taxeringsvärde ~1,11 miljoner)

Som systemet är idag kvittar det vad taxeringsvärdet är om man har passerat ca 1,1 miljoner. Men det ligger förslag på att avskaffa fastighetsavgiften och återinföra fastighetsskatten utan/kraftigt höjt tak och i så fall kommer det göra stor skillnad för väldigt många
Okej, då förstår jag, tack för förklaringen (y)

• Gilla
hjulia
  • Laddar…
Måste man värdera om huset någon gång? Jag ligger nu på det lägsta som går här och tänker fortsätta göra det så länge det går. Ligger fortfarande under 1000 kr/år i avgift efter ökningen nu.

F
Hur är det möjligt....? +52%

hsd
Märkligt att det blir så låg ökning i 08-land

H Husägaren87 skrev:
Så har jag också fått för mig att det funkar, så alla dessa höjningar spelar ju knappt någon roll. Det rör sig om hundralappar per år liksom, för vilket hus är inte värt miljonen idag med bostadsbrist, liksom?
Det bizarra i denna historien är ju att ett hus värt 30 miljoner har samma avgift som ett hus värt dryga miljonen. Vanvett är det enda begrepp jag känner är adekvat.

hsd hsd skrev:
Märkligt att det blir så låg ökning i 08-land
Nejdå. De slår i taket direkt, så vi som inte bor där får täcka upp vad de slipper betala. Eller hur var det nu Kindberg-Batra sade..."Alla som bor utanför tullarna är ointelligent lantisar"... Så detta är helt enligt planen.

Österlen: drygt 10% men det är tur att årets försäljningar inte kommit med (får man väl äta upp vid nästa taxering och ev skatt). Men jag är ändå lite sur för här är usla förbindelser och bilägande är ett måste.

S
Måste jag uppdatera uppgifterna (tex 50% areaökning efter utbyggnad)? Eller är det upp till mig själv att vara ärlig?

• Gilla
Kristian Björk-timm
  • Laddar…
Dom föreslår en höjning för mig med ca 16,5%. Men det var innan dom fick reda på att jag renoverat ett badrum, så vi får se vad dom säger om det.

Jag bor i en liten ort i Bohuslän.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.