54 976 läst · 119 svar
55k läst
119 svar
Så många fel med vår badrumsrenovering
Renoverare
· Värmland
· 785 inlägg
Förstår om du kanske inte litar på att de skall göra om hela badrummet istället för att bråka , en seriös firma tar på sig sitt dåliga jobb och gör om de
Inte helt rätt. Enligt BBR ska det inte förekomma bakfall, är däremot GVK avtalat så ska det vara fall på hela golvet.T TypRätt skrev:
Du ska ta in en besiktningsman. Är det bakfall så uppfylls inte grundläggande krav i boverkets byggregler och det måste våtrummet göra. Betala inte en enda krona till. Besiktningsutlåtande ska du ha!Sebastian Jakobsson1 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
Jo, en domstol kommer garanterat att resonera så, men det är alltid bra att avtala det, för vissa saker kan vara fackmässiga utan att vara utförda exakt enligt en viss regel enligt gvk, mvk, säker vatten eller dyl.BirgitS skrev:
Är det så dåligt gjort att badrummet behöver göras om, så ska du klart inte betala ett enda dugg. De ska betala dig!
Vill de göra om det och få betalt så är det kanske bästa lösningen. De får såklart stå för nytt material, och krav att det ska vara rejält dokumenterat varje steg så att det blir rätt.
Vill de göra om det och få betalt så är det kanske bästa lösningen. De får såklart stå för nytt material, och krav att det ska vara rejält dokumenterat varje steg så att det blir rätt.
En fråga. Fogarna skiljer sig i bredd mellan lite mindre än 2mm till lite mer än 5 mm. Detta är utspritt. Hur ser det ut? Det är inte ok enligt branschregler? eller hur? Gvk är avtalat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
Det beror ju på hur likstora plattorna är. Om plattorna varierar i längd och/eller bredd så måste man kompensera för det genom att variera fogbredden.Sebastian Jakobsson1 skrev:
De är 15x15 alla. Måtten är mätt emellan plattorna. I hörnen av väggar och där golv går till vägg är fogbredden större.BirgitS skrev:
Det är inte jämnt utan fogbredd varierar överallt.
Hej Sebastian!
Jag undrar lite hur det har gått? Vart bor du? Vi har också råkat ut för byggfusk, bor i Sthlm. Jag är lite intresserad av hur mkt byggfusk det finns där ute? Tänker eventuellt dra saker och ting vidare till BKR, Säkert Vatten, Boverket mm då det är alldeles för många som råkar rejält illa ut och då försöker man göra alla rätt. Jag har även kontaktat Uppdrag Granskning mfl.
Jag undrar lite hur det har gått? Vart bor du? Vi har också råkat ut för byggfusk, bor i Sthlm. Jag är lite intresserad av hur mkt byggfusk det finns där ute? Tänker eventuellt dra saker och ting vidare till BKR, Säkert Vatten, Boverket mm då det är alldeles för många som råkar rejält illa ut och då försöker man göra alla rätt. Jag har även kontaktat Uppdrag Granskning mfl.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
Är alla plattor exakt lika stora även på en halv mm när?
Mätt på plattorna alltså.
I vinklar kan det vara svårt att behålla samma fogbredd vid vissa förhållanden mellan plattlängd och vägglängd eftersom man inte kan ha hur smala kakelremsor som helst.
Om fogarna här och där är större så tyder det på att plattstorleken varierar. Till skillnad från om det hela sträckan mellan golv och tak eller hela väggbredden är en större fog på vissa sträckor.
Hade du inte in en besiktningsman?
En sån kan ju avgöra om arbetet uppfyller de estetiska krav som finns.
Mätt på plattorna alltså.
I vinklar kan det vara svårt att behålla samma fogbredd vid vissa förhållanden mellan plattlängd och vägglängd eftersom man inte kan ha hur smala kakelremsor som helst.
Om fogarna här och där är större så tyder det på att plattstorleken varierar. Till skillnad från om det hela sträckan mellan golv och tak eller hela väggbredden är en större fog på vissa sträckor.
Hade du inte in en besiktningsman?
En sån kan ju avgöra om arbetet uppfyller de estetiska krav som finns.
Oj så det såg ut... Tror det blir svårt att få det snyggt i taket utan en list. Du verkar ha fått en väldigt oengagerad hantverkare. Kanske har de bättre människor i samma företag. Rörmokare tillhörde samma företag?