J Johan456 skrev:
Tveksamt va?
Skall jag fota kontraktet? ;)
AB04, dvs en utförande
 
nej det behöver du inte. Jag är bara tveksam till det, även om det står så i kontraktet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns ingen chans. Då har nån sålt företaget eller så har de snott någon annan firmas namn. Det är uteslutet att detta är gjort av yrkesmän som blir rekommenderade så som du säger.
Kan vara som vid vår badrumsrenovering.
De gjorde inget praktiskt själv, utan tog in hantverkare. Har de då bra hantverkare så blir det såklart bra. Men sen när de inte får bra hantverkare blir det total pannkaka av allt.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
nej det behöver du inte. Jag är bara tveksam till det, även om det står så i kontraktet.
Ja, att köpa att det på AB04 är idioti, det medger jag.
vem fan kan projja ett badrums alla steg med vvs/bygg/el osv och lägga det på utförande…

Vår slutade mer som en ABT med samförstånd på pek, ändrar man så kostar det var samförståndet.

Men givet som birgit säger, hantverkar formuläret är väll det som skall användas, troligen enklare för beställaren.
Även om ab/abt är skriven av beställare, alla entreprenörer var ute och knegade när den skrevs 🙈
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
Ursäkta dålig formulering. Har du betalt allt som firman har fakturerat dig, eller håller du inne på någon betalning?
Absolut inget betalt. Blivit erbjuden 70% avdrag. Har blivit bemött som att jag är boven. Rådvill eftersom att jag bara vill ha det här ur världen.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Sebastian Jakobsson1 Sebastian Jakobsson1 skrev:
Absolut inget betalt. Blivit erbjuden 70% avdrag. Har blivit bemött som att jag är boven. Rådvill eftersom att jag bara vill ha det här ur världen.
70% avdrag 😳 Be om 80%, betala 20% och tänk på den stackaren som betalt 100% i förskott och får leva med ett sådant badrum.
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
70% avdrag 😳 Be om 80%, betala 20% och tänk på den stackaren som betalt 100% i förskott och får leva med ett sådant badrum.
Jag har bekostat alla material dock och tog mig god tid på att välja det. Begränsade mig inte kostnadsmässigt vid valen.
 
G Gunnar Johansson69 skrev:
70% avdrag 😳 Be om 80%, betala 20% och tänk på den stackaren som betalt 100% i förskott och får leva med ett sådant badrum.
Men absolut. Det hade varit en tragedi om jag redan betalt.
 
Det var väl för väl att TS inte betalat något av fakturan 👌. Med så stort avdrag har firman tydligen insett att man skickat ut klantskallar. Har firmans ansvarige varit på plats och sett resultatet?

Det trista i denna kråksång är att det kommer att vara mycket svårt för TS att hitta någon annan firma som kan/vill rätta till klanteriet. Det bästa vore om TS kunde förmå vederbörande firma att sända några KOMPETENTA hantverkare som fixar badrummet.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Sebastian Jakobsson1 Sebastian Jakobsson1 skrev:
Jag har bekostat alla material dock och tog mig god tid på att välja det. Begränsade mig inte kostnadsmässigt vid valen.
Om badrummet måste göras om är det enda firman gjort att förstöra ditt material. Så i det fallet borde du betala noll kronor och dom ersätta dig för materialet.
 
  • Gilla
Sebastian Jakobsson1
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om badrummet måste göras om är det enda firman gjort att förstöra ditt material. Så i det fallet borde du betala noll kronor och dom ersätta dig för materialet.
Så känner jag! Speciellt när de rentav varit otrevliga. Trots att jag hållt god ton.

Fick en byggstartsanmälan till gvk när uppdraget var avslutat. Innan jag meddelat om mitt missnöje.

Jag stod också för rivning samt målning av tak. Något de uppenbarligen förstörde med fogfläckar. Fogfläckar på klinker tog dessutom 10H för mig drygt att tvätta bort.
 
70% blir rimligt då, dvs de river fakturan och betalar dig 70% av vad det skulle kosta. DET är det enda rimliga i den här historien.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
Jag har svårt att tro att företaget kommer gå med på att ersätta skadat material men man kan alltid försöka och se vad dom svarar.

Jag skulle inte heller vilja ta det till en rättegång och det kommer troligtvis sluta vid en förlikning och ni betalar era egna rättegångs kostnader.

Jag hade nog bitit i det sura äpplet och nöjt mig om dom gick med på att riva fakturan helt.



.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Ta in en bra besiktningsman, skulle bli förvånad om tätskiktet är bra och rätt gjort. Betala inte en krona förrän du vet att du har ett badrum som kommer hålla många år framöver.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fairlane
R Robin Lindberg skrev:
Ja, att köpa att det på AB04 är idioti, det medger jag.
vem fan kan projja ett badrums alla steg med vvs/bygg/el osv och lägga det på utförande…

Vår slutade mer som en ABT med samförstånd på pek, ändrar man så kostar det var samförståndet.

Men givet som birgit säger, hantverkar formuläret är väll det som skall användas, troligen enklare för beställaren.
Även om ab/abt är skriven av beställare, alla entreprenörer var ute och knegade när den skrevs 🙈
Visst kan man skriva ett avtal enligt AB04, men det kan vara bra för båda parter att delar av det man avtalat kanske inte gäller. De delar av avtalet som är sämre för privatpersonen än konsumenttjänstlagen är ogiltiga.
Så länge allt går bra och båda parter är nöjda spelar det ingen roll, men blir man oense är det bra att veta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.