54 975 läst · 119 svar
55k läst
119 svar
Så många fel med vår badrumsrenovering
In med besiktningsman, det är lätt värt det.
Betala inte entreprenören, i vart fall inte hela fakturan.
Snyggt rör från toastolen, är det ribbat på insidan också..?
Betala inte entreprenören, i vart fall inte hela fakturan.
Snyggt rör från toastolen, är det ribbat på insidan också..?
Nja det stämmer inte riktigt heller.Åsa Lund skrev:
Finns inget egentligt stöd för det i Ktjl, däremot kan man hävda ekonomisk skada i form av kostnad för efterföljande besiktningar.
Kom nu hem och kunde fortsätta inspektera. Inte blir det bättre. Verkar även som större del av fallet går åt fel håll förutom precis innan golvbrunn. Där vänder det rätt. Alltid något?
Utlopp för tvättmaskin är svinfult och ingående vatten till tvättmaskin borde väll kunnat placeras bakom?
fick några frågor om vad som var fel med elinstallationen. Jag tycker installationen är svinful. Någon träpanel existerar inte. Taket börjar med snetak.
Under kommoden ser det hemskt ut. De försökte dölja den bristande klinkerläggningen under fodret. Den ’dolda’ golvbrunnen tar ett hopp nedåt. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Försökte de lura mig?
Utlopp för tvättmaskin är svinfult och ingående vatten till tvättmaskin borde väll kunnat placeras bakom?
fick några frågor om vad som var fel med elinstallationen. Jag tycker installationen är svinful. Någon träpanel existerar inte. Taket börjar med snetak.
Under kommoden ser det hemskt ut. De försökte dölja den bristande klinkerläggningen under fodret. Den ’dolda’ golvbrunnen tar ett hopp nedåt. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Försökte de lura mig?
En fråga till er som kan. Varför går det flera ingående till rören under kommoden?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 836 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 836 inlägg
det är väll inte inkommande allihopa, min tes ärSebastian Jakobsson1 skrev:
Längst till höger är inkommande varmt uppe och kallt nedre. Sen fördelas resten ut 1kall till toa, 1kall till TM, varmt och kallt till dusch och sen två långa avstick till blandaren i kommoden.
Vad är det för specialare under handfatet ? Någon form av "fördelarskåp" ? I övrigt så kommer det ju självklart inte godkännas av en besiktningsman, sen blir ju frågan hur man löser det. Jag skulle ändå överväga att ta ut en annan firma för att kolla vad det skulle kosta att "rädda" situationen. Driver du denna och du får rätt så kommer dom vilja åtgärda själva och det är jag tveksam till att det känns aktuellt för dig vad det låter ? kanske vore rimligt att endast försöka snygga till det värsta och göra en ekonomisk uppgörelse. Det förutsätter ju dock att fallet inte är ett problem utan endast kosmetiskt och att någon annan kan tänka sig att försöka fixa till det värsta...
Har de hållit ritningen upp och ner? Den avloppstyp (P-koppling) som jag förväntade mig se för din WC har de ju använt för utloppet för tvättmaskin. Jag tror att anledningen till att de satt dem bredvid är för att det kanske finns krav på att det ska gå att stänga av inkommande vatten enkelt och det kan det inte anses göra om det är gömt bakom. Avloppet måste se ut så där (inte exakt) men med en lös slang ner i en öppen tratt. Det får inte kunna bli så att det blir stopp i avloppet och att vattnet går tillbaka in i maskinen (antaget för risken att den fyller upp till elektroniken och gör golvet strömförande, men tänker att det borde kunna avhjälpas i maskinerna rätt lätt). Jag vet att det finns andra modeller om man kopplar på den vid vattenlåset i ett skåp men de är inte direkt så mycket mer diskreta men visst ni kunde valt ett kopparör så att det passar bättre mot stilen i badrummet? Eller i alla fall rostfritt då rören för vatten till WC är det.
Ok, möjligt, jag kan inte Ktjl. Vad gäller entreprenader i projekt är det så, borde även vara det i ABS?L Lars Melin1 skrev:
Om man föreslår det tillvägagångssättet för entreprenören innan besiktningen äger rum kan man komma överens om att det blir den principen.
För om entreprenören har gjort ett bra jobb (som han påstår? ) ska det ju inte behövas nån efterbesiktning. Och då kostar det inte honom något heller
Värt att testa!
Vatette V 6, En fördelare man använder i badrum för att få kopplingarna utanpå tätskiktet. Det räcker alltså att gå upp med en kall och en varmvattenstam till badrummet, istället för en till varje punkt.L Liljeros skrev:
https://www.vatette.se/system-vatette/system-vatette-v6
Varför tas inte bara varmt och kallt till blandaren ovanför kommoden? Varför ta in alla genom klinkern och ut igen?U Utsliten och utdömd skrev:
Är det så att fallet inte är mot golvbrunn genom hela rummet så kommer det bli underkänt och de kommer att få göra om hela golvgjutningen. Då ryker tätskiktet så antagligen måste väggarna med göras om, eller om de väljer att skarva men då de varit slarviga fram tills nu skulle jag vara rätt byxis över att låta samma firma skarva ett tätskikt.
Som satt, för att det inte får vara några dolda kopplingar inne i väggen, alla kopplingar måste vara synliga. Men det är klart att till kommoden hade man ju inte behövt gå in i väggen igen för att ta sig till, det har du ju rätt i.Sebastian Jakobsson1 skrev: