RoTe RoTe skrev:
Hoppas du har lagrat ordentligt med diesel då... Din kåk om du har nån får du inte glömma att tappa ur allt vatten ur. Ha så kul! :)
Nu är det så att jag tvekar på att det blir någon riktig kris inom det närmsta men om det skulle bli elfritt en vecka har man nog större problem än frusna vattenrör. Ingen som nämnt en sån kris alls någonstans faktiskt.
 
F fribygg skrev:
Har du eget diesel lager? Att tro att mackarna kommer att fungera vid avstängningar av elnätet är naivt.
Har nog så det räcker några veckor.
 
RoTe
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Har nog så det räcker några veckor.
Jag får inte ha mer än 1m3 diesel för kommunen så min beredskap är kanske sämre.
 
RoTe RoTe skrev:
YOLO!

[länk]
Dålig koll igen och jag väntade på den... Det gäller bortkoppling de timmar då det är högst tryck på nätet. Det har talats om 4 timmar per dygn
 
RoTe
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Dålig koll igen och jag väntade på den... Det gäller bortkoppling de timmar då det är högst tryck på nätet. Det har talats om 4 timmar per dygn
Hur många timmar är acceptabelt när det är som kallast tycker du? Jag är ärligt nyfiken...
 
F fribygg skrev:
Jag får inte ha mer än 1m3 diesel för kommunen så min beredskap är kanske sämre.
Tror värmen i bussen drar 10l per dygn ungefär. Det är inte så många m³ att värma. Sen lär det bli trångt och kroppsvärmen hjälper till men det hade gått att överleva i alla fall
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Dålig koll igen och jag väntade på den... Det gäller bortkoppling de timmar då det är högst tryck på nätet. Det har talats om 4 timmar per dygn
Då riskerar det bli många dagar med bortkoppling då vi importerade mer än 140timmar föregående år.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Tror värmen i bussen drar 10l per dygn ungefär. Det är inte så många m³ att värma. Sen lär det bli trångt och kroppsvärmen hjälper till men det hade gått att överleva i alla fall
Tja, vore inte ved en bättre och billigare värmekälla för tillfälligt bruk?
 
RoTe RoTe skrev:
Hur många timmar är acceptabelt när det är som kallast tycker du? Jag är ärligt nyfiken...
Vi har nytt trögt hus med golvvärme så pratar vi bara värme är det lätt att hämta in 4 timmar. Som det ser ut just nu är det så det funkar ändå eftersom pannan redan styr efter elpriset även om det inte nödvändigtvis är så att det är högst förbrukning på nätet när det är dyrast.

Det blir värre med jobbet men jag får väl ta ledigt när strömmen är borta och batteriet på den bärbara suger... Gå ut i gymmet och hålla värmen manuellt istället kanske.
 
F fribygg skrev:
Tja, vore inte ved en bättre och billigare värmekälla för tillfälligt bruk?
Lätt men bara om man redan har möjligheten
 
F fribygg skrev:
Då riskerar det bli många dagar med bortkoppling då vi importerade mer än 140timmar föregående år.
Hur många bortkopplingar fick vi för att vi importerade 140 timmar?
 
RoTe
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Vi har nytt trögt hus med golvvärme så pratar vi bara värme är det lätt att hämta in 4 timmar. Som det ser ut just nu är det så det funkar ändå eftersom pannan redan styr efter elpriset även om det inte nödvändigtvis är så att det är högst förbrukning på nätet när det är billigast.

Det blir värre med jobbet men jag får väl ta ledigt när strömmen är borta och batteriet på den bärbara suger... Gå ut i gymmet och hålla värmen manuellt istället kanske.
Blir kul om t.ex. okg 3 snabbstoppar när det är som värst också. Men visst, du och majoriteten av alla röstberättigade i det här pajaslandet har valt att fimpa all redundans i elsystemet för de kallaste perioderna. Hoppas ni stollar väljer att fimpa alla annan krisberedskap också, den lilla vi har kvar alltså. Bort med hela jävla rasket!
 
RoTe RoTe skrev:
Blir kul om t.ex. okg 3 snabbstoppar när det är som värst också. Men visst, du och majoriteten av alla röstberättigade i det här pajaslandet har valt att fimpa all redundans i elsystemet för de kallaste perioderna. Hoppas ni stollar väljer att fimpa alla annan krisberedskap också, den lilla vi har kvar alltså. Bort med hela jävla rasket!
Pajas och rask var det ja. Mest fiktion och oförståelse skulle jag säga.
 
RoTe
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Pajas och rask var det ja. Mest fiktion och oförståelse skulle jag säga.
Men skrota ut all annan beredskap? Vad väntar vi på? Vi kan fimpa mycket av brandförsvarets utrustning då dom så sällan använder den. Fimpa hela MSBs lager av pumpar, radiopparater osv. Fimpa svenska kraftnäts stormutrustning. Bort med precis allt, för det går ju så bra att ha lite kris då och då!

Det absolut värsta är att svenska idiotfolket väljer att rösta för att lägga ner hälften av alla kärnkraftverk och sedan när dom får smaka på frukten av sitt handlande kommer pappa staten med allmosor så att man slipper ta ansvar för sitt eget handlande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.