H Herr mpm skrev:
N E J !
han hade fått BYTA uttaget... (mot ett annat lika dant)
MEN han får ALDRIG dra nya kablar och koppla in (vilket dom 3 kablarna från pumpen är)!
En kylmontör jag träffade sade att han fick dra kabel montera uttag men inte koppla in i undercentral.

K kortis skrev:
En kylmontör jag träffade sade att han fick dra kabel montera uttag men inte koppla in i undercentral.
Detta är från en utbildare för elektriker.
Men det kan ju hända att han inte är lika insatt dom kylmontören, gällande el, och regler

K kortis skrev:
Vet du

Det står ju frekvent om kriminella som säljer och köper kvinnor, har det undgått dig. Människor som säljs mot sin vilja är per definition slavar.
Män som utnyttjar prostituerade utnyttjar slavar och göder slavhandeln. Var det svårt tycker du
Ja!
Dom du pratar om, ägs väl inte legalt av dom kriminella.
”Slav – en människa som kan ägas och behandlas som egendom”
Dvs ett lagligt ägande, tillskillnad mot dina kriminella, oftast i sk trafficking som kidnappar sina offer.

H Herr mpm skrev:
Ja!
Dom du pratar om, ägs väl inte legalt av dom kriminella.
”Slav – en människa som kan ägas och behandlas som egendom”
Dvs ett lagligt ägande, tillskillnad mot dina kriminella, oftast i sk trafficking som kidnappar sina offer.
Det finns inga lagligt sätt ägda människor som slavar att påstå det är ju direkt dumt.

Om någon tar dig och säljer dig så blir du ju inte i något led laglig.
Det finns faktiskt ett undantag och det är idrottsmän men de kan ju åka hem när de vill även om det kostar

H Herr mpm skrev:
Detta är från en utbildare för elektriker.
Men det kan ju hända att han inte är lika insatt dom kylmontören, gällande el, och regler
Jag har ingen aning det var vad han sade, han hade gått en kurs med något slags begränsad behörighet där han fick installera och reparera kylaggregat o värmepump och dra elledning till dom (230) och sätta upp dosor o uttag. Själv har jag som sagt ingen aning. Och han var egenföretagare så det fanns ingen i bakgrunden som var behörig

K kortis skrev:
Det finns inga lagligt sätt ägda människor som slavar att påstå det är ju direkt dumt.

Om någon tar dig och säljer dig så blir du ju inte i något led laglig.
Det finns faktiskt ett undantag och det är idrottsmän men de kan ju åka hem när de vill även om det kostar
Jag påstod inte! Det är definitionen av slav!
Du svamlar hit och dit. Slaveriet är förbjudet, som du helt riktigt säger, vilket gör att det inte längre går äga en annan människa längre. Men det frångår inte definitionen för det. Slav, var någon som helt lagligt ägdes av någon på den tiden det var lagligt.
Dina exempel är olika kriminella förfaranden av människohandel, dock inte slaveri!
Känner du någon som haft en slav?

Fairlane
H Herr mpm skrev:
N E J !
han hade fått BYTA uttaget... (mot ett annat lika dant)
MEN han får ALDRIG dra nya kablar och koppla in (vilket dom 3 kablarna från pumpen är)!
Jag tycker du är lite väl kategorisk.
Jag lät montera en luftvärmepump för drygt två år sen och montören drog ny kabel från proppskåpet, ansluten på en ledig säkring.
Utrycker man sig så kategoriskt som du för så hade det varit olagligt, men då har du ju inte hela bilden. Montören var tidigare elektriker, men hade sadlat om och företaget han arbetade på var registrerade hos ESV som godkända utförare med EKP.

• Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker du är lite väl kategorisk.
Jag lät montera en luftvärmepump för drygt två år sen och montören drog ny kabel från proppskåpet, ansluten på en ledig säkring.
Utrycker man sig så kategoriskt som du för så hade det varit olagligt, men då har du ju inte hela bilden. Montören var tidigare elektriker, men hade sadlat om och företaget han arbetade på var registrerade hos ESV som godkända utförare med EKP.
Ja, naturligtvis får en elektriker med giltig licens arbeta med el.
Det är dock inte så det framställs i videon, vilket väl är vad vi pratar om, och som får ses som hela bilden. Andra saker är andra saker, och hör inte hit. Och där poängteras det att han får göra det trots att han inte har behörighet.
Men du har helt rätt. Elektriker med giltig behörighet får jobba med el där deras behörighet gäller, naturligtvis. Liksom värmepumpsmontörer får jobba dom kirurg, om han är utbildad kirurg med giltig läkarlegitimation mm.

Fairlane
H Herr mpm skrev:
Ja, naturligtvis får en elektriker med giltig licens arbeta med el.
Det är dock inte så det framställs i videon, vilket väl är vad vi pratar om, och som får ses som hela bilden. Andra saker är andra saker, och hör inte hit. Och där poängteras det att han får göra det trots att han inte har behörighet.
Men du har helt rätt. Elektriker med giltig behörighet får jobba med el där deras behörighet gäller, naturligtvis. Liksom värmepumpsmontörer får jobba dom kirurg, om han är utbildad kirurg med giltig läkarlegitimation mm.
Eller en luftvärmepumpsmontör får jobba med el utan egen behörighet on andra rekvisit är uppfyllda.
Frågan var ju om montören får koppla in ny el och det varierar från bolag till bolag så svaret är snarare "det beror på" än "nej".

H Herr mpm skrev:
Jag påstod inte! Det är definitionen av slav!
Du svamlar hit och dit. Slaveriet är förbjudet, som du helt riktigt säger, vilket gör att det inte längre går äga en annan människa längre. Men det frångår inte definitionen för det. Slav, var någon som helt lagligt ägdes av någon på den tiden det var lagligt.
Dina exempel är olika kriminella förfaranden av människohandel, dock inte slaveri!
Känner du någon som haft en slav?
Synonym till slav. ofri och rättslös person
Det är problematiskt i bland när saker får sitt rätta namn, det blir liksom svårare då att urskuldar sig.

K kortis skrev:
Synonym till slav. ofri och rättslös person
Det är problematiskt i bland när saker får sitt rätta namn, det blir liksom svårare då att urskuldar sig.
Hittat på Wikipedia?
Behöver du urskulda dig?
SAOB: person (man) som är ngns egendom o. saknar mänskliga o. medborgerliga rättigheter (o. kan köpas o. säljas ss. en handelsvara), ofri person; livegen (se d. o. 1); under olika tider o. i olika länder med olika modifikationer i samhällelig status. Säljas till l. som slav

Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Eller en luftvärmepumpsmontör får jobba med el utan egen behörighet on andra rekvisit är uppfyllda.
Frågan var ju om montören får koppla in ny el och det varierar från bolag till bolag så svaret är snarare "det beror på" än "nej".
I filmen framgår det att han inte har behörighet (vi pratar väl om han på filmen) och han får inte göra det då!
SS-EN 50 110-1 hänvisar jag till.
Var hittar du stöd för ditt påstående?

H Herr mpm skrev:
Hittat på Wikipedia?
Behöver du urskulda dig?
SAOB: person (man) som är ngns egendom o. saknar mänskliga o. medborgerliga rättigheter (o. kan köpas o. säljas ss. en handelsvara), ofri person; livegen (se d. o. 1); under olika tider o. i olika länder med olika modifikationer i samhällelig status. Säljas till l. som slav
Ja du. Känns det bättre om kvinnliga prostituerade som hålls fångna och misshandlas enligt dig är inte är slavar. För mig är just det en slav.
Och så finns det ju utländsk arbetskraft i Sverige som lever under slavliknande former,
kanske just den ordalydelsen är viktig för dig?
Känns samvetet bättre om du har rätt?
För mig är det lika jävligt hur det än är

Snälla, skapa en egen tråd om slaveri och be en moderator flytta era inlägg dit.

• Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
H Herr mpm skrev:
I filmen framgår det att han inte har behörighet (vi pratar väl om han på filmen) och han får inte göra det då!
SS-EN 50 110-1 hänvisar jag till.
Var hittar du stöd för ditt påstående?
Du svarade NEJ på en fråga om montören får koppla. Jag tolkade det kanske felaktigt som att du menade generellt, när du menade montören i filmen.

I övrigt så är det väl allmänt känt att man inte behöver en egen behörighet för att få koppla. Jag tror inte att han som kopplade in hos mig hade egen auktorisation, men jag vet inte säkert. Däremot fick han göra jobbet eftersom företaget han var anställd hos fanns med hos ESV.

Vi kanske egentligen menar samma sak, att vissa montörer också får koppla elen medan andra inte får det, beroende på firman de jobbar för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.