24 229 läst · 76 svar
24k läst
76 svar
Så installerar han en luft luft-värmepump - steg för steg
Mod har ändrat i första inlägget. Ändrades några timmar efter det lades in och att jag skrevelectroluxaren skrev:
Tidigare såg det ut att vara tips till privatpersoner att själva installera värmepump.
Ändrades 15:21 och mitt inlägg från 14:27 tog mod till sig.
Se mitt inlägg nr 14 i den här tråden
Se även texten i bilden.
Tycker jag är opassande
Eller är du av åsikten att myndigheterna ska skita i om privatpersoner installerar själva utan behörighet?
Redaktionen hade tänkt det var för att visa en korrekt installation och inte att man ska göra det själv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okay det är uppfattat!optimum skrev:Mod har ändrat i första inlägget. Ändrades några timmar efter det lades in och att jag skrev
Tidigare såg det ut att vara tips till privatpersoner att själva installera värmepump.
Se även texten i bilden.
Tycker jag är opassande
Eller är du av åsikten att myndigheterna ska skita i om privatpersoner installerar själva utan behörighet?
Redaktionen hade tänkt det var för att visa en korrekt installation och inte att man ska göra det själv.
[bild]
Det beror väl på, faktist. Jag har ingen licens för att arbeta med ”freon” som det kallas eller med köldmedia överhuvudtaget men har arbetat med kyl o värmepumpar från ca3kw och upp till 10000 kW och kan nog mer än många så skulle tro att fler med mig med samma kunskap skulle kunna montera en värmepump el bygga en. I bland blir det faktiskt ett väldigt petimetrande hit o ditoptimum skrev:Mod har ändrat i första inlägget. Ändrades några timmar efter det lades in och att jag skrev
Se även texten i bilden.
Tycker jag är opassande
[bild]
Beror inte alls på vad man själv kan utan att det är krav på att installatören har certifikat på att få utföra sådant.K kortis skrev:Det beror väl på, faktist. Jag har ingen licens för att arbeta med ”freon” som det kallas eller med köldmedia överhuvudtaget men har arbetat med kyl o värmepumpar från ca3kw och upp till 10000 kW och kan nog mer än många så skulle tro att fler med mig med samma kunskap skulle kunna montera en värmepump el bygga en. I bland blir det faktiskt ett väldigt petimetrande hit o dit
Reglerat av lagar men som du uppenbarligen tycker man kan strunta i.
Läs nu på och sluta hitta på.
https://www.naturvardsverket.se/vag...ierad-personal-for-installation-av-varmepump/
Ja ibland struntar jag i vissa regler i bland även lagar ex kör jag för fort i bland och går mot rött.optimum skrev:
Jag behöver inte läsa på jag vet vad man får och inte får men en del personer har ett konstigt konsekvenstänk, aj aj koppla inte in en värmepump även om du gjort det i trettio år ajaj dra ingen kabel etc etc, medan de samtidigt som de förfasar sig så kan de arbeta svart fiffla med moms el köpa svartsprit till och med utnyttja slavar. Emellanåt är det svårt att förstå
Att flytta köldmedium kan ju vem som helst göra med en liten kylkompressor och kondensor. El om man ställer tryckkärlet i isbad.hsd skrev:
vet du om någon som haft slavar?K kortis skrev:Ja ibland struntar jag i vissa regler i bland även lagar ex kör jag för fort i bland och går mot rött.
Jag behöver inte läsa på jag vet vad man får och inte får men en del personer har ett konstigt konsekvenstänk, aj aj koppla inte in en värmepump även om du gjort det i trettio år ajaj dra ingen kabel etc etc, medan de samtidigt som de förfasar sig så kan de arbeta svart fiffla med moms el köpa svartsprit till och med utnyttja slavar. Emellanåt är det svårt att förstå
INGEN! det är nya kablar! det är ny installation! borat hål i väggen och monterat stickpropp hade han fått göra.C Cerb skrev:
Vet duH Herr mpm skrev:
Det står ju frekvent om kriminella som säljer och köper kvinnor, har det undgått dig. Människor som säljs mot sin vilja är per definition slavar.H Herr mpm skrev:
Män som utnyttjar prostituerade utnyttjar slavar och göder slavhandeln. Var det svårt tycker du