24 229 läst · 76 svar
24k läst
76 svar
Så installerar han en luft luft-värmepump - steg för steg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 119 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 119 inlägg
Du kan vara lugn, det stämmer inte. Elinstallationsarbete får aldrig utföras utan egenkontrollprogram.K Kasken skrev:Finns det nån annan reglerad verksamhet som har luddigare gråzoner än just el?
Om det stämmer att vilken "montör" som helst tillåts skarva på en befintlig installation och dessutom byta till kraftigare säkring..... Då kan vi lika gärna skita fullständigt i att reglera detta o släppa allt helt fritt...
Så här skall man inte installera en luft luft borde det ståoptimum skrev:
Kyl montören får inte dimensionera elanläggningen därför går han inte tala om vilken säkring gruppen skall ha[SH] skrev:
Gör eget bruk men inte för andraK Kasken skrev:
Då var de inte seriösa, en vacumering inkl täthetskontroll är minst 30minuterAppendix skrev:
Klart att du får använda mjuk kabel på rätt sätt kan tom vara en fördelK Kasken skrev:Kan du som verkar vara insatt förklara på ett pedagogiskt vis för en som inte förstår vilken regel/lag man skulle bryta mot om man använde en "mjuk" kabel med flertrådiga ledare som anslutning, satte en vanlig stickkontakt i änden o bara kopplade in den i ett befintligt uttag?
Jag är helt övertygad att det inte är ok, men varför? Är det enbart pga att utrustningen är fast monterad? Varför är det då ok att ansluta andra fast monterade vitvaror med vanlig stickkontakt?
Det är inte lätt att förstå när man inte begriper....
Japp grannen skvallrar enligt angiverilagen... Och har du inte alla dokument från säljande bolag i ordning....K Kasken skrev:Man kan ju fråga sig varför det inte görs en större poäng av det faktum att kylteknikern i reportaget även var behörig elinstallatör då, om nu så är fallet?
Hur kontrolleras förresten hur denna snårskog av regler efterlevs? Kommer det stå en myndighetsperson på min sommarstugetrapp en vacker dag och undra hurvida min LLVP är inkopplad fast eller med stickpropp och vem som i så fall har gjort installationen och hur jag kan styrka allt jag då påstår?
Jag håller med dig och uppmärksammade detta oxå, detta och faktumet att rörskarven hamnade i vägglivet gör att jag inte skulle använda mig av denna personen till VP installationer, har han verkligen gjort 1000 installationer på detta viset?Putten skrev:En sak jag reagerade över. Varför använde han ingen genomförningsbussning typ trolleflex eller liknande för rören som går genom väggen? Dom kostar inte många kronor men kan vara en skillnad mellan ev fuktskada eller inte om det vill sig illa.
Jag jobbar själv i branchen sen över 10 år med kyl och frysinstallationer, samt några enstaka llvp, och har blivit lärd att ALLTID använda rörgenomförningsbussningar genom väggar, tak mm, bara för slippa framtida skador.
Nyligen är rellativt. 2006 kom den men börja gälla fullt ut något år senareDennisCA skrev: