Nej. Utedelen omsätter 1000-2000 kubikmeter luft i timmen. Sitter den i ett slutet utrymme blir det kallt och värmepumpen fryser ihop efter en tid.

• Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
S
K Kasken skrev:
Finns det nån annan reglerad verksamhet som har luddigare gråzoner än just el?

Om det stämmer att vilken "montör" som helst tillåts skarva på en befintlig installation och dessutom byta till kraftigare säkring..... Då kan vi lika gärna skita fullständigt i att reglera detta o släppa allt helt fritt...
Du kan vara lugn, det stämmer inte. Elinstallationsarbete får aldrig utföras utan egenkontrollprogram.

• Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Freon har varit förbjudet i flera decennier. Däremot innehåller de flesta värmepumpar så kallade F-gaser som kräver certifiering för att handha. Det finns dock andra kylmedier, CO2, Propan, etc som är fritt för vem som helst att hantera.
Njae R22 förbjöds härom året

A
[SH] [SH] skrev:
I utbildningen för värmepumpsinstallatörer ingår elinstallation på befintlig jordad kopplingspunkt. Dvs de får dra från ett befintligt uttag men inte gå in i elcentralen.
Nej det gör det inte

• Gilla
lars80
  • Laddar…
A
optimum optimum skrev:
Skulle gärna se att texten på inslaget ändras från att det står:

"Så installerar du en luft/luft-värmepump"
till
"Så ska man installera en luft/luft-värmepump"

Det blir missvisande annars och mer eller mindre uppmanar privatpersoner utan cert att göra det själva.

[bild]
Så här skall man inte installera en luft luft borde det stå

A
[SH] [SH] skrev:
Inte tittat på klippet men tvivlar starkt på att kylmontören säkrar upp. Man KAN dock vanligen byta från 10A till 13A. vilket kylmontören informerar om. Givetvis behöver man då ringa en elektriker.
Kyl montören får inte dimensionera elanläggningen därför går han inte tala om vilken säkring gruppen skall ha

A
K Kasken skrev:
Men inte för att "skarva på" en fast installation ifrån en befintligt uttag?

Jag motsäger mig inte förfarandet dock, eftersom jag själv anser att vem som helst som vet vad de gör bör tillåtas göra något liknande.
Men så lyder inte regelverket om jag fattat rätt?
Gör eget bruk men inte för andra

A
Appendix Appendix skrev:
Här tog montering av LLVP en timme av två proffs.
Ink bortmontering av den gamla.
Befintlig el. Ny placering.

Totalkostnad för Panasonics dåvarande värsting ink installationlandade på 22.000.

Så det finns rätt stora pengar att spara på att bara titta på olika installatörer.
Då var de inte seriösa, en vacumering inkl täthetskontroll är minst 30minuter

• Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
A
K Kasken skrev:
Kan du som verkar vara insatt förklara på ett pedagogiskt vis för en som inte förstår vilken regel/lag man skulle bryta mot om man använde en "mjuk" kabel med flertrådiga ledare som anslutning, satte en vanlig stickkontakt i änden o bara kopplade in den i ett befintligt uttag?

Jag är helt övertygad att det inte är ok, men varför? Är det enbart pga att utrustningen är fast monterad? Varför är det då ok att ansluta andra fast monterade vitvaror med vanlig stickkontakt?

Det är inte lätt att förstå när man inte begriper....
Klart att du får använda mjuk kabel på rätt sätt kan tom vara en fördel

A
K Kasken skrev:
Man kan ju fråga sig varför det inte görs en större poäng av det faktum att kylteknikern i reportaget även var behörig elinstallatör då, om nu så är fallet?

Hur kontrolleras förresten hur denna snårskog av regler efterlevs? Kommer det stå en myndighetsperson på min sommarstugetrapp en vacker dag och undra hurvida min LLVP är inkopplad fast eller med stickpropp och vem som i så fall har gjort installationen och hur jag kan styrka allt jag då påstår?
Japp grannen skvallrar enligt angiverilagen... Och har du inte alla dokument från säljande bolag i ordning....

• Gilla
FffF
  • Laddar…
A
Putten Putten skrev:
En sak jag reagerade över. Varför använde han ingen genomförningsbussning typ trolleflex eller liknande för rören som går genom väggen? Dom kostar inte många kronor men kan vara en skillnad mellan ev fuktskada eller inte om det vill sig illa.

Jag jobbar själv i branchen sen över 10 år med kyl och frysinstallationer, samt några enstaka llvp, och har blivit lärd att ALLTID använda rörgenomförningsbussningar genom väggar, tak mm, bara för slippa framtida skador.
Jag håller med dig och uppmärksammade detta oxå, detta och faktumet att rörskarven hamnade i vägglivet gör att jag inte skulle använda mig av denna personen till VP installationer, har han verkligen gjort 1000 installationer på detta viset?

A
DennisCA DennisCA skrev:
Det är ocker det här med att endast certifierade får installera. Det har varit så i Finland en tid nu men förstår i Sverige kom det ganska nyligen.

Skulle gärna köpt en billig luftvärmepump till garaget istället för resistiv elvärme som nu, men med installatör och allt skit blir det så dyrt.

Ocker.
Nyligen är rellativt. 2006 kom den men börja gälla fullt ut något år senare

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
C FredrikY skrev:
Hej,
ett mycket bra artikel. Jag har 90m2 sadeltak med en nockhöjd på 2m. Det finns mycket luft där.
Om man ljudisolerar runt utomhusdelen kan man placera den i denna ouppvärmda vind?
MVH Fredrik
Nej!

• Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
T
useless useless skrev:
Har dom egen autktorisation då, eller har kylfirman auktorisation, egenkontrollprogram och är registrerat hos elsäkerhetsverket för den typen av arbeten?
Att man har lärt sig hur man gör betyder ju inte att man får göra det.
Om man inte vet betyder det heller inte att man inte får...

optimum
electroluxaren skrev:
Så här skall man inte installera en luft luft borde det stå
Är väl samma sak.
Privatpersoner utan certifikat ska inte hålla på med sådant, precis som alla som fuskar med el-instllationer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.