127 765 läst · 769 svar
128k läst
769 svar
Så här fungerar lantmäteriet
Tack för din förståelse och sympati att man tappar tillit samt förtroende för myndighet när du utrycker "denna skit" Vi oskyldigt drabbas av utanför rättsordningen, utan underliggande lagstöd eller beslut.N Nils ST skrev:
Vi bör och kan tillsamman verka för god och rättssäker myndighetsutövning!
Är det jobbigt när ingen orkar bry sig om ditt Trollande?B nord123 skrev:
Du får sätta på dig foliehatten och hitta på en ny tråd som kan göra folk upprörda.
Det handlar om juridik, ekonomi och moral. En trygg äganderätt är en drivkraft till att med lust och glädje, hållbart förvalta, investera i och utveckla i sina fastigheter för framtiden och kommande generationer.TT4F skrev:
Bakgrunden är signaler om ökande anspråk från olika särintressen och pågående regeltillämpningar som påverkar brukanderätten till mark, jord, vatten och skog, negativt.
Detta är fakta och inget trollande. Jag har ingen foliehatt den kan och får du behålla.
Vill eller kan man inte bemöta sakfrågor och fakta utan försöker bespotta eller vilseleda med personliga vinklanden utanför rättsordningen och skaffa fördelar eller olaga intrång då är man "rättshaverist".
Jag saknar tid och möjlighet att sitta här på betald arbetstid att trolla och håna som vissa åsiktssvansar tydligt gör.
Jag återkommer senare med mer fakta, ärligt och uppriktigt.
Du beskriver alltså dig själv som rättshaverist. Får ändå ge dig cred för självinstikten!B nord123 skrev:Det handlar om juridik, ekonomi och moral. En trygg äganderätt är en drivkraft till att med lust och glädje, hållbart förvalta, investera i och utveckla i sina fastigheter för framtiden och kommande generationer.
Bakgrunden är signaler om ökande anspråk från olika särintressen och pågående regeltillämpningar som påverkar brukanderätten till mark, jord, vatten och skog, negativt.
Detta är fakta och inget trollande. Jag har ingen foliehatt den kan och får du behålla.
Vill eller kan man inte bemöta sakfrågor och fakta utan försöker bespotta eller vilseleda med personliga vinklanden utanför rättsordningen och skaffa fördelar eller olaga intrång då är man "rättshaverist".
Jag saknar tid och möjlighet att sitta här på betald arbetstid att trolla och håna som vissa åsiktssvansar tydligt gör.
Jag återkommer senare med mer fakta, ärligt och uppriktigt.![]()
Det är denna problematik jag skriver om!B Bralle45 skrev:
När kommunen hämtar kartor från lantmäteriets kartor så utgår och litar de efter de "aktuella" digitala DRK-registerkartorna.och utgår från att de är riktiga de kollar inte de förrättningskartor som är formellt och juridiskt med laga kraft gällande. Normalt ska de stämma relativt bra.
Men eftersom det finns vissa lantmätare som lyssnar på särintressen/gatans parlament hemma på kontoret och manipulerar dessa kartor med att sudda bort laga kraft vunna gränser och ritar in en "hittepågräns någonting" utan underliggande laga kraft beslut eller ens orkar titta i tidigare förrättningsakter eller domar, mm eller lyssnar på sakägare till denna gräns så blir det som det kan bli fel och tokigt.
I mitt fall har det helt plötsligt i dessa digitala DRK-register kartor som kommunen, länsstyrelsen, skogsstyrelsen, fastighetsmäklare, entreprenörer, skogsmaskiner, grävmaskiner sommarstugägare har i sina GPS-enheter, datorer och mobiler och litar på.
För mig har försvunnit ca 30 hektar ( 300 000kvm) varav 4,6 hektar skogsmark och ca 25 hektar Jord täckt av vatten.
Kommunala lantmätaren vägra åtgärda och lyssna eller ens läsa i de med laga kraft tidigare vunna förrättningsakter.
Ändringen finns loggad som jag har fått kopia från statliga lantmäteriet som enligt offentlighetsprincipen överlämnat dessa. Kommunala lantmäteriet vägra att lämna ut några handlingar eller uppgifter enligt offentlighetsprincipen efter som de anser att det finns ingen lag som styr.
Det handlar om juridik, ekonomi och moral. En trygg äganderätt.
Redigerat:
Så hur går det med din JO anmälan i ärendet då? Eller har du kontaktat statliga LM och begärt att de ska bestämma gränsen?B nord123 skrev:Det är denna problematik jag skriver om!
När kommunen hämtar kartor från lantmäteriets kartor så utgår och litar de efter de "aktuella" digitala DRK-registerkartorna.och utgår från att de är riktiga de kollar inte de förrättningskartor som är formellt och juridiskt med laga kraft gällande. Normalt ska de stämma relativt bra.
Men eftersom det finns vissa lantmätare som lyssnar på särintressen/gatans parlament hemma på kontoret och manipulerar dessa kartor med att sudda bort laga kraft vunna gränser och ritar in en "hittepågräns någonting" utan underliggande laga kraft beslut eller ens orkar titta i tidigare förrättningsakter eller domar, mm eller lyssnar på sakägare till denna gräns så blir det som det kan bli fel och tokigt.
I mitt fall har det helt plötsligt i dessa digitala DRK-register kartor som kommunen, länsstyrelsen, skogsstyrelsen, fastighetsmäklare, entreprenörer, skogsmaskiner, grävmaskiner sommarstugägare har i sina GPS-enheter, datorer och mobiler och litar på.
För mig har försvunnit ca 30 hektar ( 300 000kvm) varav 4,6 hektar skogsmark och ca 25 hektar Jord täckt av vatten.
Kommunala lantmätaren vägra åtgärda och lyssna eller ens läsa i de med laga kraft tidigare vunna förrättningsakter.
Ändringen finns loggad som jag har fått kopia från statliga lantmäteriet som enligt offentlighetsprincipen överlämnat dessa. Kommunala lantmäteriet vägra att lämna ut några handlingar eller uppgifter enligt offentlighetsprincipen efter som de anser att det finns ingen lag som styr.
Det handlar om juridik, ekonomi och moral. En trygg äganderätt.![]()
Jodå, äldre stugor kan mkt väl ha del i samfällt vatten och det kan nog förekomma på senare tid också, praxis har nog varierat över tid. Jag har en stuga från 1860-talet avstyckad omkr 1930 och den har del i samfällt vatten, men bara i en av de sjöar stamfastigheten har del i. Kanske räknades fastigheten som "lägenhet" (icke mantalsatt mindre jordbruk) vid avstyckningen. Tomten är bara drygt 4000 m2 men tidigare hade häst och får hållits där av min farmors morfar. Förr kan nog principen ha varit att fisket skulle bidra till lantbrukets bärighet och fritidsfastigheter nekats andelar. Sedan det mesta insjöfisket förlorat betydelse och fritidsfisket ökat i betydelse kan man nog åt medgett avstyckning igen och det kan ju ha betydelse för vilken betalning de lantbruk som styckar av tomter kan få.B nord123 skrev:Stugägare har aldrig varit delägare i samfällda vattenområden de har ej heller någon strandrätt trots att lantmätaren felaktigt påstått det. Närmaste stamfastighet som redan är delägare i samfälligheten och har största nyttan bör tilldelas den del som ligger närmast dennes strand. likt JB 1:6 och ÄJB 12:4
Jag måste tyvärr hålla med din advokat där.F FGLIN skrev:
Går man via polisen är det mycket svårt att få bevisning på vem som rubbat markeringarna, även om det såklart är så att "alla vet".
Går man via LM så får man en utsättning av dem igen, men endast med vissa undantagsfall så kan annan än fastighetsägaren stå kostnaden för dessa. Har någon rubbat dem och inte vill betala för att märka ut dem igen är det svårt att lyckas med att få dem utmärkta utan att betala för kalaset själv.
Ungefär hur mycket kostar det? Om det är en väl inmätt punkt från 2000-talet i ett villaområde?SarB skrev:
Och om det är en lagligen bestämd punkt i skogen från ett laga skifte på 40-talet, inmätt i RT38 eller liknande?
Det är i regel från 22 000 och uppåt. Är det en väl inmätt punkt i villaområde finns det ju flera koordinater runtom att utgå ifrån också, så där bör det inte vara några problem. Om det är från ett laga skifte kan du nog räkna med att det går åt en gränsbestämning. RT38 kan fungera att göra en gränsutmärkning ifrån om man hittar i vart fall tre andra punkter i närheten som är inmätta med samma system och gärna samtidigt så går det att mäta in dem och transformera, det bör då gå att göra en gränsutmärkning utan bestämning.M -MH- skrev:
Och med gränsbestämning menar du att man måste kalla till möte med grannar och ta ett beslut om att den nya punkten som sitter just här är den som gäller? Låter dyrt...SarB skrev:
Om det är från ett laga skifte kan du nog räkna med att det går åt en gränsbestämning. RT38 kan fungera att göra en gränsutmärkning ifrån om man hittar i vart fall tre andra punkter i närheten som är inmätta med samma system och gärna samtidigt så går det att mäta in dem och transformera, det bör då gå att göra en gränsutmärkning utan bestämning.
Vad är det som bestämmer om gränsbestämning behövs, är det om noggrannheten inte blir tillräckligt stor? Det räcker inte att det är 256,5 meter längs och 34,5 meter bredvid en baslinje (som jag har från ett annat skifte från 1924?
Man arbetar lite olika från fall till fall med gränsbestämningar, men huvudregeln är att hålla sammanträde, ja. Om alla verkar överens och jag anser gränsen rätta läge vara tydligt kan man även låta bli att hålla sammanträde och sedan låta ägarna skriva på ett papper om att de inte motsätter sog att gränsen bestäms till det läge vi stakat ut.M -MH- skrev:Och med gränsbestämning menar du att man måste kalla till möte med grannar och ta ett beslut om att den nya punkten som sitter just här är den som gäller? Låter dyrt...
Vad är det som bestämmer om gränsbestämning behövs, är det om noggrannheten inte blir tillräckligt stor? Det räcker inte att det är 256,5 meter längs och 34,5 meter bredvid en baslinje (som jag har från ett annat skifte från 1924?
En särskild gränsutmärkning gör man endast när det har funnits en markering som försvunnit och vi kan sätta ut en ny markering på samma ställe igen. Vi behöver alltså kunna plocka fram koordinaterna för dem specifika gränsmarkeringen. Tydliga laga skiften kan ibland ha bra mått, men det ger ju ingen koordinat och vi kan inte sätta ut en punkt med tillräcklig noggrannhet för att göra en gränsutmärkning.
Finns det bra underlag, laga skifteskartan stämmer bra och en bra hävd finns som stämmer med tidigare handlingar så böir det däremot en ganska enkel bestämning som inte behöver kosta så mycket om ingen av sakägarna bråkar om saken.