125 675 läst · 769 svar
126k läst
769 svar
Så här fungerar lantmäteriet
Kan inte låta bli att både roas och bli bitter över att man skriver "lantmätarlöner" och verkar tro att handläggaren får debiteringen ner i fickan. Det har länge varit ett problem att lönen på statliga LM är låg.
Den enskilda handläggaren får inget annat än negativa följder av att ärenden tar lång tid och blir dyra, man behöver ju genomföra så många ärenden som möjligt för att komma i fas och tro det eller ej så är det ingen som sitter och hånskrattar när sakägare ringer och är upprörda över priserna direkt..
Den enskilda handläggaren får inget annat än negativa följder av att ärenden tar lång tid och blir dyra, man behöver ju genomföra så många ärenden som möjligt för att komma i fas och tro det eller ej så är det ingen som sitter och hånskrattar när sakägare ringer och är upprörda över priserna direkt..
1500krx8hx5 dagar=60 000 kr i veckan!SarB skrev:Kan inte låta bli att både roas och bli bitter över att man skriver "lantmätarlöner" och verkar tro att handläggaren får debiteringen ner i fickan. Det har länge varit ett problem att lönen på statliga LM är låg.
Den enskilda handläggaren får inget annat än negativa följder av att ärenden tar lång tid och blir dyra, man behöver ju genomföra så många ärenden som möjligt för att komma i fas och tro det eller ej så är det ingen som sitter och hånskrattar när sakägare ringer och är upprörda över priserna direkt..
Och sen fallskärmsavtal på det!
M Manfreds skrev:Ett axplock:
Arkivutredning för att säkerställa att området inte berörs av några oregistrerade samfälligheter.
Registrera upp ev hittad oregistrerad samfällighet.
Lämplighetsprövning av samtliga berörda fastigheter. Kan vara tydligt, kan behövas en grundlig utredning.
Rättighetsutredning och beredning av rättigheter. Är det officialrättigheter som finns i registerkartan är det hyfsat enkelt att konstatera vilken fastighet de kommer belasta. Vid avtalsrättigheter ska rättighetsinnehavaren kontaktas.
Säkerställa att det inte rör sig om strandskydd eller annat skyddat område.
Detaljplan? Stämmer åtgärden med plan? Kan finnas många, och ev otydliga bestämmelser. ev. Samråd med kommun el. Länsstyrelse, invänta det två veckor.
Tillgång till väg? Fördela andelar i ga? Ansluta till ga? Värdera ga.
Kontakt med sakägare, telsamtal och Mail. Diarieföra allt inkommet och all kontakt.
Gå igenom i ärendet inkomna handlingar. Läsa 20 sidor köpeavtal, begära komplettering då kontrakt ej är giltigt. förelägga sakägare om att inkomma med komplettering pga utebliven komplettering. Begär in övrig komplettering från sakägare, vänta tre veckor.
Utreda gränser, lagligen tillkomna? Säkra?
kontakta panträttshavare för medgivande.
Mät- och kartingenjörer gör sitt tekniska arbete, detta tror jag att vi har accepterat och godtagit redan?
Upprätta beslutshandlingar, motivera åtgärder på ett tydligt sätt och hänvisa till lagrum. Ordbehandla påverkan på rättigheter, sortera de dokument som behöver ingå i akten.
Det här hjälper inte ett skit för det är så beroende från fall till fall. Det kan vara tillsynes likvärdiga ärenden som kommer skilja 15 000 kr i pris och det kommer inte bero på att det ena ärendet har fakturerats fikaraster.
===================================================================
Jag ställde frågor om varför även enkla fall utan sådana komplikationer blir så dyra, och jag blir galen på alla som i stället för att svara bara lägger ut rökridåer och tjatar om andra mer komplexa fall som jag inte frågat om. Ett exempel var ju återställande av koordinatsatt gränsmarkering som försvunnit. Det mesta du räknar upp ovan saknar betydelse för detta. Visst i andra fall kan ju en del av ovanstående behöva kontrolleras men att bocka av det borde väl kunna gå någorlunda smidigt om registersystemen är vettigt uppbyggda.
Som tur är har det äntligen inkommit ett annat och vettigare svar. Mycket av de komplikationer som du räknar upp verkar bero på gamla försyndelser och brister från lantmäteriets sida, eller att registren har en uppbyggnad som inte är tillräckligt aktuella och överskådliga. Detta borde inte belasta nuvarande ägare utan med en annan och rimligare lagstiftning borde bekostas med medel från lagfartsskatten.
Som jag skrev på ett ställe är det väl 2-3 byråkrater till (?) som ska födas av samma avgift, men är någon på lantmätarsidan av debatten säger att en enkel gränsmarkering som enligt LMVs exempel kostar 35-45000 inte är särskilt dyrt måste man ju ta till en vass pik. Det är i varje fall en hög taxa jämfört med de statliga verk jag känner till.SarB skrev:Kan inte låta bli att både roas och bli bitter över att man skriver "lantmätarlöner" och verkar tro att handläggaren får debiteringen ner i fickan. Det har länge varit ett problem att lönen på statliga LM är låg.
Den enskilda handläggaren får inget annat än negativa följder av att ärenden tar lång tid och blir dyra, man behöver ju genomföra så många ärenden som möjligt för att komma i fas och tro det eller ej så är det ingen som sitter och hånskrattar när sakägare ringer och är upprörda över priserna direkt..
En kopia på kartan hade säkert funkat men det är inte så det fungerar. Erfaren eller ej borde bli ungefär samma kostnad i slutändan. Som jag sagt tidigare så hade det säkert kunna göras av en mätingenjör men en lantmätare måste fortfarande ta beslutet enligt lag . Men det är nog inte omöjligt att mätaren gör ärendet ibland ändå och låter någon annan ta beslutet. Mätaren har väl dock andra bättre saker för sig som också behöver göras antar jag.F FGLIN skrev:Tack för denna redovisning. Det blir nog 8:45-9:45 beroende på om kartan tar 2 eller 3 h, men om det bara är återutmärkning borde en kopia av den gamla kartan ev med någon extra notering på kunna duga. Om det är ett enkelt ärende kanske förrättningslantmätarn inte vara erfaren, men de flesta kanske är det och med en oerfaren kanske det tar mer tid. Mätningsingenjörn är ju märkligt nog lite billigare än lantmätarn, säskilt om man tar hänsyn till icke-debiterad körtid. Om nu de flesta har en komplett lantmätarutbildning kunde det ju räcka med förrättningslantmätare + granskare så minskar tid som går åt för intern kommunikation, men kanske blir det mindre effektivt.
Känns fortfarande som en stor kostnad särskilt när infrastruktursmarodörer härjat eller lantmätarmarkeringar i olämpligt material (träpålar) ätits upp av tidens tand.
Vidhåller att LMV borde få lagfartsskattemedel för revision/vård/modernisering och tycker att merkostnader pga tex icke-koordinatsatta gränser borde bekostas av sådana medel och att detta gärna kunde gälla även när det är sannolikt att det rör sig om gamla infrastruktutförsyndelser eller olämpliga äldre markeringstyper..
Tycket man inte det är värt det kan man ju strunta i det helt enkelt. Ta en annan aktör och få reda på vart gränsen är och sätt en ny träkäpp så är ju problemet löst i många fall.
Håller inte med alls om att de borde skattefinansieras, vill verkligen inte att mina skattepengar ska gå till sånt. Äldre markeringstyper går ju att kolla upp innan man köper fastigheten så då borde det ju inte komma som en överraskning. Man borde veta vad man köpet och vad konsekvenserna kan bli. Om någon grävt upp markeringarna så löser som ju oftast det och betalar för att få dom återutsatta. Finns bättre och viktigare saker att lägga skattepengar på, tycker man det är viktigt att få en ny markering så får man betala för det, något annat är orimligt tycker jag.
Du glömde att lantmäteriet måste in på Byggahus.se och förneka att de skriver inlägg på debiterad tid på tjänstedatornClaes Sörmland skrev:Det låter väl konspiratoriskt. Det är väl som allt kontorsarbete kombinerat med myndighetsmetoden för fakturering: full kostnadstäckning.
Ett antal väl definierade arbetsmoment av enkel karaktär och sen en massa ställtid:
Man ringer lite och antecknar i den digitala dagboken. Fortsätter med lite email och när man skriver i långsamt takt på ett svar så ringer telefonen plötsligt. Pratar lite med kollegan och går på något möte om brandsäkerheten på kontoret. Sen funkar inte inloggningen till den digitala dagboken (statliga IT-lösningar ni vet) men 20 min senare och några samtal med IT-avdelningen så funkar det igen. Sen måste man kolla att allt är klart inför fältbesöket nästa vecka, hur man ska hitta dit. Så ringer de från förskolan och säger att barnet är sjukt och man måste hämta tidigt.
Ja, det var en arbetsdag om 8 h.
Man måste inte gå till Lm om man sköter sina fastighetsgränser och grannsämja.N Nils ST skrev:
Jag anser att i första hand är gränsfrågan något man bör och kan lösa goda grannar emellan i samråd det är först när det inte fungerar som den som är missnöjd bör anlita LM och bekosta denne.
Det är inte komplikationer, det är normal handläggning.F FGLIN skrev:===================================================================
Jag ställde frågor om varför även enkla fall utan sådana komplikationer blir så dyra, och jag blir galen på alla som i stället för att svara bara lägger ut rökridåer och tjatar om andra mer komplexa fall som jag inte frågat om. Ett exempel var ju återställande av koordinatsatt gränsmarkering som försvunnit. Det mesta du räknar upp ovan saknar betydelse för detta. Visst i andra fall kan ju en del av ovanstående behöva kontrolleras men att bocka av det borde väl kunna gå någorlunda smidigt om registersystemen är vettigt uppbyggda.
Som tur är har det äntligen inkommit ett annat och vettigare svar. Mycket av de komplikationer som du räknar upp verkar bero på gamla försyndelser och brister från lantmäteriets sida, eller att registren har en uppbyggnad som inte är tillräckligt aktuella och överskådliga. Detta borde inte belasta nuvarande ägare utan med en annan och rimligare lagstiftning borde bekostas med medel från lagfartsskatten.
Gränsutmärkningen har vi väl avhandlat? Där har du ju tom fått två medhåll att det är ett dyrt exempel.
Ja det är väl så folk gör eller vet du något annat? Sen håller jag inte med om att den som ”anlitar” LM ska betala. Problemet med att göra på det sättet är ju att någon rik granne kan annektera mark och tvinga den fattiga granntanten att betala. Menar man att den som förlorar tvisten ska betala är det ju mer rimligt men tycker ändå att nuvarande lagstiftning är bättre.B nord123 skrev:
Det är ett dyrt exempel ja. I regel kostar det inte så mycket. Har du haft ett liknande ärende som blivit så dyrt eller är ditt problem alltså att priserna i det exemplet är väl tilltaget? Har svårt att se att det är ett så stort problem att ett exempl är dyrt.F FGLIN skrev:Som jag skrev på ett ställe är det väl 2-3 byråkrater till (?) som ska födas av samma avgift, men är någon på lantmätarsidan av debatten säger att en enkel gränsmarkering som enligt LMVs exempel kostar 35-45000 inte är särskilt dyrt måste man ju ta till en vass pik. Det är i varje fall en hög taxa jämfört med de statliga verk jag känner till.
Svindyrt och alldelens för långa väntetider.SarB skrev:
Samtidigt förstår jag att man har svårt att få tag på kvalicifierad pesonal och utbildade. Samtidigt som erfarna och kunniga slutar.