chromecast med googleTV är en android TV utan skärm som Telenor numera tillhandahåller.
TV kanaler kan endast ses med med Telenor stream förutom de som har egna appar som SVT och TV4.
Finns ingen traditionell TVguide och snabbspolning är värdelöst utförd. Där har Telenor misslyckats totalt
 
S skogaliten skrev:
..Och så finns det en hel drös med äldre, i synnerhet "äldre äldre" som har kognitiva eller fysiska problem, som gör att en en traditionell fjärrkontroll med knappar är det enda de klarar av p.g.a krokiga olydiga fingrar och åldersrelaterad klumpighet.

Samma människor vars sista nöje på ålderns höst är att "titta på TV", och som ser TV större delen av sin vakna tid.

Men du kanske definierar "äldre" från ca 60 år?
Ja, AppleTV är grymt bra, jag har ett antal själv och använder dem som primär källa för mitt TV-tittande.
Men för min mor som har för dålig syn för att se var markeringarna är i menyerna och för dålig känsla i sina MS-fingrar för att styra en touch-enhet är den helt oanvändbar.
Och tyvärr är ju hon inte något enstaka exempel, utan en av några hundra tusen som behöver en vettig lösning inom det närmaste kvartalet.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
chromecast med googleTV är en android TV utan skärm som Telenor numera tillhandahåller.
TV kanaler kan endast ses med med Telenor stream förutom de som har egna appar som SVT och TV4.
Finns ingen traditionell TVguide och snabbspolning är värdelöst utförd. Där har Telenor misslyckats totalt
Pröva knappen till höger om husknappen...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej jag menar inte en smart tv med något inbyggt utan tex en chromecast med googleTV inbyggt. Den har röststyrning precis som en AppleTV. Förvisso funkar det ju likadant om TVn har det inbyggt.

Sedan förstår jag kanske inte vad du menar med att din googlTV inte får in några kanaler. Jag tittar på varenda kanal som finns att köpa med en apparat som har googltv, via apparna.

Den mer specifika frågan är egentligen hur/om man kan utföra ett kommando i en app, med röststyrning. Att starta en app är inte ett problem.
Provade nu på min Chromecast och röststyrning hittade tillgång till funktionen TV-tablån. Den hade stöd för SkyShowtime och Play finner, men ingen annan app. Står att funktionen försvinner i juli.

Att säga "öppna SVT Play och spela upp SVT1" så säger den bara att den inte kan hitta kanalen. Tror inte du kan få Google TV att spela upp kanaler bra på separata enheter. Kanske en smart TV med Google TV inbyggd för då lär väl kanalguiden och kanaler vara koncept som den förstår sig på.

Om jag pratar svenska med den kan den inte spela upp "Stranger Things" oavsett vilka ord jag sätter framför. Man kan få upp information om serien men den visar då inte vilka appar som har den. Om man pratar engelska "play stranger things" så svarar den "öppnar Netflix" och börjar spela.

Så jag tror inte det är någon som fungerar riktigt bra för de äldre.
 
Mina äldre släktingar kör Android TV (Chromecast). Det funkar bra för dem. Allt styrs från en fjärr
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Jag har haft Telenor TV-box med inspelning som funkat utan problem
Nu ska alla bli påtvingade nya Telenor mediahubb, en liten puck med HDMI-kabel som sätts in direkt på TV´n. Boxen kommer att sluta fungera om 2 veckor
Helt värdelös. Det är egentligen en GOOGLE-tv eller Android TV som Telenor påtvingar oss.
Ingen meny att se vad det finns för TV-program i realtid utan man är hänvisad till Telenor stream.
TV4 och 7-an saknas snabbspolning men funktionsfel finns men utan bild.
Måste se mig om efter en annan operatör med grejer
Mina föräldrar fick samma junk. Helt värdelös. Ingen automatisk info vad för program som visas på den kanalen som man zappar förbi/till.. Man måste trycka 2ggr select samt navigera till info. Ingen TV guide som du skrev. Värdelöst ljud samt jättefördröjning vid kanalbyte.
Jag ringde Telenor och bad de skicka en Arris smarthub i stället.
Den fungerar likabra som den inspelningsbara förutom att fjärren saknar siffror och mute.
Nu är mina föräldrar jättenöjda igen iallafall.
 
S sjoelund skrev:
Provade nu på min Chromecast och röststyrning hittade tillgång till funktionen TV-tablån. Den hade stöd för SkyShowtime och Play finner, men ingen annan app. Står att funktionen försvinner i juli.

Att säga "öppna SVT Play och spela upp SVT1" så säger den bara att den inte kan hitta kanalen. Tror inte du kan få Google TV att spela upp kanaler bra på separata enheter. Kanske en smart TV med Google TV inbyggd för då lär väl kanalguiden och kanaler vara koncept som den förstår sig på.

Om jag pratar svenska med den kan den inte spela upp "Stranger Things" oavsett vilka ord jag sätter framför. Man kan få upp information om serien men den visar då inte vilka appar som har den. Om man pratar engelska "play stranger things" så svarar den "öppnar Netflix" och börjar spela.

Så jag tror inte det är någon som fungerar riktigt bra för de äldre.
Jag testade lite på AppleTVn. Jag sa ungefär, "starta rapport på SVTplay". Då sökte den upp titlar som fanns på svtplay som innehöll ordet "rapport", och sedan kunde jag med fjärren välja att starta en av de två. Nyhetsprogrammet fanns inte som alternativ.

En modern AI har ju inga som helst problem att förstå talad svenska på denna nivå, så det är ju bara en tidsfråga innan dessa problem är lösta, för den som kan prata.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag testade lite på AppleTVn. Jag sa ungefär, "starta rapport på SVTplay". Då sökte den upp titlar som fanns på svtplay som innehöll ordet "rapport", och sedan kunde jag med fjärren välja att starta en av de två. Nyhetsprogrammet fanns inte som alternativ.

En modern AI har ju inga som helst problem att förstå talad svenska på denna nivå, så det är ju bara en tidsfråga innan dessa problem är lösta, för den som kan prata.
Jo, men frågan från TS och som det pratades om var att öppna upp kanalen. Jag antar då att man vill starta liveströmmen för SVT1 eller SVT2 till exempel. Att starta ett specifikt program går. Typ.
 
S sjoelund skrev:
Jo, men frågan från TS och som det pratades om var att öppna upp kanalen. Jag antar då att man vill starta liveströmmen för SVT1 eller SVT2 till exempel. Att starta ett specifikt program går. Typ.
Ja exakt och det verkar inte gå på AppleTVn utan trix och fix iallafall. Men, det krävs inte något magiskt under av teknik för att göra det så.....

Googlar jag så ser jag exempel på att det går med tex en Google Home.

https://www.svt.se/kontakt/svt-play-google-home
 
Om det ska vara enkelt kan vi glömma röststyrning. Jag har faktiskt försökt att tycka om den funktionen. Jag ville gå tillbaks till "vanlig"TV efter att ha tittat på någon playkanal. Det var helt ¤%& hopplöst att hitta rätt kommando-ord!
. Google kunde tydligen inte för livet fatta att gamla människor ibland vill titta på TV. på det gamla sättet.
Det dröjer nog några år till innan Alternativ (till) Intelligens blir användbart för andra än entusiasterna, Vi som gillar knappar med klara funktioner, ogillar piltangenter och menyer och nättojämt accepterar pekskärmar vill knappast bli beroende av nån apparat som tjuvlyssnar på mig och i bästa fall gör som den tror att jag vill!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
1 januari får du en negativ överraskning
Kommer det sluta fungera då?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Japp.
[länk]
Attans, blir till att bara streama då. Tack för info
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
M Marianne Olsson1 skrev:
Attans, blir till att bara streama då. Tack för info
Det är inte bara gamla som får problem när Boxer stänger ner det mark-/antennsända nätet vid nyår. Tro det eller ej, men det finns folk som bor där streaming är i stort sett omöjligt pga dålig täckning, långsamt, instabilt i härliga kombinationer. Men folket på Boxer tror att alla bor inom Stockholms tullar och har ursnabbt, superstabilt fiber i varenda vägg. Av en anledning jag inte går in på här och nu så har jag även Allente via parabol, men det är inget alternativ, inte ett skit fungerar där, möjligen att det är en hyfsad bild om man väl lyckas få fram det program man tänkt se. Så, min konsumtion av tv-tittande lär minska drastiskt efter nyår. Boxer borde veta hut!
 
  • Gilla
Marianne Olsson1 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.